شرح فرازهای دعای روز پنجم ماه رمضان

راه بهشت؛
شرح فرازهای دعای روز پنجم ماه رمضان
قنوت گاهی به معنای مطلق خضوع و خشوع بر در خانه خداست؛ ما در این فقره از دعا می‌خواهیم که خدایا من در این ماه از بندگان صالحی باشم که خضوع و خشوع در برابر تو دارند.

شرح فرازهای دعای روز پنجم ماه رمضان

شرح فرازهای دعای روز پنجم ماه رمضان از سری مجموعه راه بهشت شامل مفاهیم مهم تربیتی چون راز عظمت توبه، فرق ولی و حجت تقدیم حضورتان می گردد...

دعای روز پنجم ماه رمضان :

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ‏ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیَائِکَ الْمُقَرَّبِینَ بِرَأْفَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین‏؛ خدایا مرا در این روز از توبه کنندگان و استغفار کنندگان، قرار ده و از بندگان صالح مطیع خود، مقرر فرما و هم در این روز مرا از دوستان مقرب درگاه خود قرار ده، به حق لطف و رأفتت، ای مهربان ترین مهربانان عالم.

شرح فرازهای دعای روز پنجم ماه رمضان

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ؛ خدایا مرا در این ماه جزو کسانی قرار ده که استغفار می کنند

راز عظمت توبه

از نظر اسلام و این که توبه کنندگان محبوب خدا هستند، «ان اللّه یحب التوابین؛ بقره، آیه 222» به وجود آمدن انقلاب روحی به وسیله توبه است.
در روایت است که خداوند می فرماید؛ ناله گنه کاران نزد من از تسبیح ذکرگویان محبوبتر است و برخی گمان کنند این قبیل روایات ما را دعوت به فساد کرده است.
ولی نه ... چنین نیست، این قبیل روایات نشان دهنده عظمت انقلاب روحی است که چگونه شخص گناهکاری که از عمل زشت خود پشیمان و قصد بازگشت به راه راست را دارد، با برنامه و ایجاد انقلاب روحی، ره صد ساله می‏ رود، این افراد از نظر تکامل شاید به مراتب زودتر از بسیاری افراد به نتیجه می‏رسد و بارها شواهد این موضوع در طی تاریخ ملت ها دیده شده است.
لذا این حدیث دعوت به گناه نیست بلکه دعوت به استفغار بعد از گناه است از خدا می خواهیم پوشش این گناهان را تا دیگران اعم از ملائکه و انسان ها و حتی زمینی که در آن گناه شده است، آن گناه را نبینند؛ و البته حضرت حق، آن گناه را از دید و نگاه دیگران مخفی و پاک می کند به شرط این که توبه؛ توبه واقعی باشد

وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ؛ خدایا، من در این ماه، از جمله بندگان خالص تو باشم که در حال قنوت هستند

قنوت به معنای تضرع و دعاست، و دعا و تضرع هم از مصادیق قنوت است ؛ قنوت گاهی به معنای مطلق خضوع و خشوع در خانه خداست؛ ما در این فقره از دعا می خواهیم که خدایا من در این ماه از بندگان صالحی باشم که خضوع و خشوع در برابر تو دارند.

 

وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیَائِکَ الْمُقَرَّبِینَ؛ خدایا من را در این ماه از اولیاء مقربین؛ خودت قرار ده

و این درخواست بسیار مهمی است در سوره واقعه انسان ها را به سه دسته تقسیم می کند؛

1. اصحاب یمین؛ 2. اصحاب شمال 3. مقربین؛

مقربین کسانی هستند که قدرت خلاقیت دارند و در قیامت هر چه بخواهند همان می شود « وَ فاکِهَةٍ مِمَّا یَتَخَیَّرُون‏؛ واقعه آیه 20» خدایا مرا از اولیائت قرار ده و به مقام ولایت برسان.

 

فرق ولی و حجت:

مرحوم میرزای قمی در سفری که به کاظمین داشت وقتی شنید«موذن» می گوید: « اشهد ان علیاً حجة الله» موذن را صدا کرد و از او پرسید: چرا نسبت به امیر المومنین(علیه السلام) گفتی «حجت الله» حجت الله که آسید محسن اعرجی از علماء است؛ بگو. «ولی الله»، که اشاره به مقام ولایت کلیه و مطلقه حضرت امیر(علیه السلام) است، به هر مرجع تقلیدی هم می توان گفت حجت الله، چرا که حکم او برای مقلدش حجت است.
لذا «حجت الله» گفتن برای حضرت امیر(علیه السلام) بسیار کوچک است؛ در اینجا از خدا درخواست ولایت می کنیم و البته خود ولایت هم مطلق و مقید است و درجاتی دارد که در جای خود باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

بِرَأْفَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین‏؛ توسل من به مقام مهربانی توست؛ ای کسی که از هر رحم کننده ای مهربان تر هستی.

شرح فرازهای دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان

مطالب مرتبط و پیشنهادی :
ماه مبارک رمضان - ویژه نامه ضیافت الله
ویژه نامه احکام روزه و روزه داری
مجموعه استیکر ماه رمضان (ایام و مناسبتها)
دعاهای تصویری روزانه ماه مبارک رمضان
ویژه نامه پیام ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان
شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان توسط مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) + صوت
ویژه نامه نشانی از آسمان - ویژه ماه مبارک رمضان
ویژه ماه مبارک رمضان - ویژه نامه چندرسانه ای ماه ترین ماه

پدیدآورنده: 
Share