شرح دعای روز شانزدهم ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی

دعای روز شانزدهم ماه رمضان
اوصاف ابرار از لسان قرآن/ ابرار چه کسانی هستند؟/ پیامدهای همنشینی با بدان/ اثر همنشینی با بدان از دیدگاه امام علی(علیه السلام)/ عملی که قلب انسان را می میراند/ همنشینی با نیکان؛ وسیله وصال انسان به «دارالقرار»

شرح دعای روز شانزدهم ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی

شرح دعای روز شانزدهم ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی | اوصاف ابرار از لسان قرآن/ ابرار چه کسانی هستند؟/ پیامدهای همنشینی با بدان/ اثر همنشینی با بدان از دیدگاه امام علی(علیه السلام)/ عملی که قلب انسان را می میراند/ همنشینی با نیکان؛ وسیله وصال انسان به «دارالقرار»

مطالب مرتبط و پیشنهادی :
دعاهای تصویری روزانه ماه مبارک رمضان
ویژه نامه پیام ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان
شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان توسط مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) + صوت

شرح دعای روز شانزدهم ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی

دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان :

اللهُمَّ وَفِّقْنى فیهِ لِمُوافَقَةِ الْأَبْرارِ، وَجَنِّبْنى فیهِ مُرافَقَةَ الْأَشْرارِ، وَآوِنى فیهِ بِرَحْمَتِکَ الى دارِالْقَرارِ، بِالهِیَّتِکَ یا الهَ الْعالَمینَ؛ خدایا در این ماه مرا بر همراهى نیکان موفّق بدار، و از رفاقت با بدکاران دور بدار و در جوار قربت پناه ده به خداوندیت اى معبود جهانیان . [کلیات مفاتیح نوین؛ ص815]

اوصاف ابرار از لسان قرآن

در فراز آغازین دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان می خوانیم:«اللهُمَّ وَفِّقْنى فیهِ لِمُوافَقَةِ الْأَبْرارِ؛ خدایا در این ماه مرا بر همراهى نیکان موفّق بدار»[کلیات مفاتیح نوین؛ ص815].

گفتنی است در آیات قرآن مجید کراراً سخن از«ابرار» و مقامات و پاداش هاى عظیم آنها به میان آمده، تا آنجا که اولو الالباب (صاحبان اندیشه هاى قوى) تقاضا مى کنند که پایان زندگیشان با ابرار باشد «وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ»[سوره آل عمران؛ آیه 193]، در آیات سوره دهر[آیات 5 – 22] نیز پاداشه اى بسیار مهمى براى آنها ذکر شده است.[تفسیر نمونه؛ ج 26؛ ص279]

 در بعضى آیات قرآنى، ایمان به خدا و ملائک و قرآن و انبیاء(علیهم السلام) از جمله نشانه هاى ابرار شمرده است[سوره بقره، آیه 177] و در بعضى دیگر تقوى را بعنوان مهمترین نشانه ابرار معرفى شده است.[سوره بقره، آیه 189]،[اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین)؛ ج 2؛ ص80]

خداوند در فراز قرآنی دیگر[سوره انسان؛ آیۀ10] از زبان «ابرار» (نیکان) نقل مى کند که آنها مى گویند: «انّا نَخافٌ مِنْ رَبِّنا یَوْماً عَبُوساً قَمْطَریراً؛ ما از پروردگارمان خائفیم از آن روز که عبوس و سخت است».[پیام قرآن؛ ج 5؛ ص62]

و یا در توصیف دیگر از ابرار و نیکان می خوانیم: «وَ یَخافُونَ یَوماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطیراً؛[سورۀ انسان؛ آیۀ 7] آنها از روزى مى ترسند که عذابش گسترده و فراگیر است»[پیام قرآن؛ ج 5؛ ص89]

در آیات قرآن؛ اطعام طعام  از جمله کارهاى برجسته ابرار و عباد الله به شمار می آید.[ تفسیر نمونه؛ ج 25؛ ص357] هم چنین خوش رفتارى با اسیران و کمک به آنان در قرآن مجید جزء برنامه ابرار و نیکان شمرده شده است:«وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِیناً وَیَتِیماً وَأَسِیراً[سوره دهر، آیه 8]؛ و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» می دهند!»، لذا در حدیثى از امام على علیه السلام، مى خوانیم: «اطْعامُ الاسیر و الاحسانُ الیهِ حقٌ واجبٌ؛ و غذا دادن به اسیر و نیکى به او حق واجبى است»[وسائل الشیعه، ج 11، ص69، ابواب جهاد العدو، باب 32، ح 3]،[پیام قرآن؛ ج 8؛ ص385]

ابرار چه کسانی هستند؟

ابرار جمع بر آنهایى هستند که روحى وسیع و همتى بلند و اعتقاد و عملى نیک دارند،[تفسیر نمونه؛ ج 26؛ ص279] در حدیثى از امام مجتبى علیه السلام مى خوانیم:«کلما فى کتاب الله عز و جل من قوله ان الأبرار فو الله ما اراد به الا على بن ابى طالب و فاطمة و اناو الحسین؛ هر جا در قرآن مجید «ان الأبرار» آمده به خدا سوگند منظور پروردگار از آن على بن ابى طالب و فاطمه و من و حسین است».[تفسیر نور الثقلین؛ ج 5؛ ص 533؛ح 33]

 بدون شک خمسۀ طیبه آن پنج نور مقدس از روشنترین مصداق ابرار و مقربانند، و سوره دهر عمدتاً به امیر مؤمنان على و فاطمه و حسن و حسین(علیهم السلام) اشاره مى کند و هیجده آیه از آن بحث از فضائل آنها است هر چند نزول آیات در باره آنها مانع از عمومیت و گسترش مفهوم آیات نیست.[تفسیر نمونه، ج 26، ص: 280]

پیامدهای همنشینی با بدان

در فراز دوم از این دعای نورانی می خوانیم:«وَجَنِّبْنى فیهِ مُرافَقَةَ الْأَشْرارِ؛ و از رفاقت با بدکاران دور بدار»[کلیات مفاتیح نوین؛ ص815]

بهترین دلیل بر امکان چیزى وقوع آن است؛ حال مشاهده نمونه هاى عینى که معاشرت با بدان سرچشمه انواع انحرافات اخلاقى مى شود، بهترین دلیل براى بحث مورد نظر است،[اخلاق در قرآن؛ ج 1؛ ص162] زیرا تأثیر مجالست و همنشینى و روحیّات دوستان در انسان به اندازه اى است[اخلاق در قرآن؛ ج 1؛ ص161] که امام على علیه السلام در وصایایش به فرزندش امام حسن مجتبى علیه السلام می فرماید: «قارِنْ اهْلَ الْخَیْرِ، تَکُنْ مِنْهُمْ، وَبایِنْ اهْلَ الشَّرِّ تَبِنْ عَنْهُمُ؛ با نیکان قرین و همنشین باش تا از آنها شوى! و از بدان جدایى اختیار کن تا (از بدیها) جدا شوى!»[نهج البلاغه، وصیّت على علیه السلام به امام حسن علیه السلام؛« نامه 31»]،[اخلاق در قرآن؛ ج 1؛ ص162]

لذا این تشبیه قدیمى، که اخلاق زشت و بد همانند بیماری هاى واگیردار است، که به سرعت به نزدیکان و همنشینان سرایت مى کند، تشبیه گویایى است، مخصوصاً در مواردى که بر اثر کمى سنّ و سال یا کمى معلومات و یا سستى ایمان و اعتقاد مذهبى، زمینه هاى روحى براى پذیرش اخلاق دیگران آماده است، معاشرت این گونه افراد با افراد آلوده سمّ مهلک و کشنده اى است.[اخلاق در قرآن؛ ج 1؛ ص162] بسیار دیده شده است که سرنوشت افراد خوب و بد، بر اثر معاشرتها به کلّى دگرگون شده، و مسیر زندگانى آنها تغییر یافته است.[اخلاق در قرآن؛ ج 1؛ ص162]

از سوی دیگر مشاهده بدى و زشتى و تکرار آن، از قبح آن مى کاهد و کم کم به صورت یک امر عادى در مى آید؛ و مى دانیم یکى از عوامل مؤثّر در ترک گناه و زشتی ها، احساس قبح آن است.[اخلاق در قرآن؛ ج 1؛ ص163]

هم چنین تأثیر تلقین در انسان ها غیر قابل انکار است؛ و دوستان بد همنشینان خود را معمولًا زیر بمباران تلقینات مى گیرند و همین امر سبب مى شود که گاه بدترین اعمال در نظر آنان، تزیین یابد و حسّ تشخیص را به کلّى دگرگون سازد.[اخلاق در قرآن؛ ج 1؛ ص163]

اثر همنشینی با بدان از دیدگاه امام علی(علیه السلام)

شکی نیست که افراد مأیوس، دوستان خود را مأیوس، و افراد بدبین، همنشینان خود را بدبین بار مى آورند، و همین امر سبب مى شود که دوستان با سرعت در یکدیگر تأثیر بگذارند.[اخلاق در قرآن؛ ج 1؛ ص163]

آری معاشرت با بدان، حسّ بدبینى را در انسان، تشدید مى کند و سبب مى شود که نسبت به همه کس بدبین باشد، و این بدبینى یکى از عوامل سقوط در پرتگاه گناه و فساد اخلاق است. در حدیثى از امیرمؤمنان على علیه السلام مى خوانیم: «مُجالَسَةُ الْاشْرارِ تُورِثُ سُوءَ الظَّنِّ بِالْاخْیارِ؛ همنشینى با بدان موجب بدبینى به نیکان مى شود.».[صفات الشّیعه صدوق، طبق نقل بحار، ج 71، ص 197]،[اخلاق در قرآن؛ ج 1؛ ص163]

عملی که قلب انسان را می میراند

به راستى گاه نقش دوست در خوشبختى و بدبختى انسان از هر عاملى مهم تر است. گاه او را تا سرحدّ فنا و نیستى پیش مى برد و گاه او را به اوج افتخار مى رسانَد.[انوار هدایت، مجموعه مباحث اخلاقى؛ ص260]

اگر دیدید که عدّه اى لاابالى و ولگرد دور او جمع اند، هرچه جانماز آب بکشد فریب او را نخورید، زیرا «انَّ المَرءَ عَلى دینِ خَلیلِهِ وَ قَرینِهِ؛ آدمى بر دین دوست و همنشین اش است».[بحارالانوار، ج 74، ص 197] بنابراین همنشینى با اراذل، قلب را مى میراند.[انوار هدایت، مجموعه مباحث اخلاقى؛ ص260]

در روایت دیگر، معاشرت با بدان سبب مرگ دل ها شمرده شده، لذا  پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در روایتی مى فرماید: همنشینى با انسان هاى پست قلب را مى میرانَد.[«یا عَلىّ، ثَلاثٌ مُجالَسَتُهُم تُمیتُ القَلبَ: مُجالَسَةُ الأنذال وَمُجالَسَةُ الاغنیاء وَالحَدیثُ مَعَ النّساءِ»/بحارالانوار، ج 77، ص 45]،[انوار هدایت، مجموعه مباحث اخلاقى؛ ص255]

بنابراین همنشینى با بدان موجب مرگ معنوى است[انوار هدایت، مجموعه مباحث اخلاقى؛ ص261 و انسان باید مراقب باشد که روح و جان خود را به دست هر کس نسپارد.[انوار هدایت، مجموعه مباحث اخلاقى؛ ص261]

همنشینی با نیکان؛ وسیله وصال انسان به «دارالقرار»

در فراز سوم دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان آمده است:«وَآوِنى فیهِ بِرَحْمَتِکَ الى دارِالْقَرارِ؛ و در جوار قربت پناه ده»[کلیات مفاتیح نوین؛ ص815]

بی شک  بهشت جاى نیکان و پاکان است، نه جایگاه پلیدان و آلودگان![برگزیده تفسیر نمونه؛ ج 2؛ ص243] بهشت کانون رحمت الهى، کانون رضا و خشنودى پروردگار و مرکز پاکان و نیکان و پیوستن به ابدیت قرب خداوند  و بهره گیرى از انواع جمال و جلال پروردگار است.[پیام امام امیر المومنین علیه السلام؛ ج 15؛ ص593]

در این میان، دوستى دوستان خدا، و دشمنى با دشمنان حق و به تعبیر دیگر همنشینی و  همسویى با نیکان و پاکان، و ناهماهنگى با بدان و شروران، یکى دیگر از کلیدهاى بهشت«دارالقرار» محسوب می شود.[پیام قرآن؛ ج 6؛ ص171]

لذا در کلام وحی می خوانیم: «لا تَجِدُ قَوْماً یُؤْمِنُونَ بِالله وَ الْیَوْمِ الآخِرِ یُوادُّونَ مَنْ حادَّ الله وَ رَسُولَهُ وَلَوْ کانُوا آبائهُمْ اوْ ابْنائهُمْ اوْ اخْوانَهُمْ اوْ عَشیرَتَهُمْ..[سورۀ مجادله؛ آیۀ 22]؛ هیچ جمعیتى را که ایمان به خدا روز قیامت دارد نمى یابى که با دشمنان خدا و رسولش دوستى کنند، هر چند پدران، یا فرزندان، یا برادران، یا خویشاوندان آنها باشند.»[پیام قرآن، ج 6، ص: 172]

سپس مى افزاید:«اولئکَ کَتَبَ فی قُلُوبِهِمْ الأیْمانَ وَ ایَّدَهُمْ بِرُوْحٍ مِنْهُ وَ یُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الأنْهارُ ...؛[سورۀ مجادله؛ آیۀ 22] آنها کسانى هستند که خدا ایمان را بر صفحه قلوبشان رقم زده و با روحى از سوى خودش آنان را تقویت نموده، و آنها را در باغ هایى از بهشت وارد مى کند که نهرها از زیر درختانش جارى است».[پیام قرآن، ج 6، ص: 172]

سخن آخر

یکى از شرایط اساسى استجابت دعاها، شناخت خداوندى است که خوانده ماست و از او مى خواهیم که دعاى ما را اجابت کند. مگر مى شود انسان از کسى چیزى بخواهد که او را نشناسد؟![مثالهاى زیباى قرآن؛ ج 1؛ ص282] لذا در فراز پایانی دعای می خوانیم«بِالهِیَّتِکَ یا الهَ الْعالَمینَ؛ به خداوندیت اى معبود جهانیان».[کلیات مفاتیح نوین؛ ص815]

خداوندى که مشرق و مغرب عالم، یعنى، مجموعه جهان هستى در زیر سیطره حکومت و ربوبیت او قرار دارد، و تنها معبود شایسته پرستش، اوست.[برگزیده تفسیر نمونه؛ ج 5؛ ص315]

این تعبیر در حقیقت به منزله دلیلى است براى موضوع توکل بر خدا، چگونه انسان بر او توکل نکند، و کار خویش را به او نسپارد، در حالى که در پهنه جهان هستى غیر از او حاکم و فرمانروا و منعم و مربّى و معبود نیست.[برگزیده تفسیر نمونه؛ ج 5؛ ص315]

شرح دعای روز شانزدهم ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی

مطالب مرتبط و پیشنهادی :
ماه مبارک رمضان - ویژه نامه ضیافت الله
ویژه نامه احکام روزه و روزه داری
مجموعه استیکر ماه رمضان (ایام و مناسبتها)
ویژه نامه نشانی از آسمان - ویژه ماه مبارک رمضان
ویژه ماه مبارک رمضان - ویژه نامه چندرسانه ای ماه ترین ماه

Share