شرح دعای روز ۲۳ ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی

دعای روز 23 ماه رمضان
دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان/ زدودن زنگار از آیینه دل/توبه؛ پاک کننده زنگار از دل/ چگونه نماز، گناهان را محو می کند/ اول عیوب خویش را کنیم چاره/شناخت عیوب خویشتن در گرو خودشناسی/تقوای قلب؛ حقیقت تقوای الهی‌

شرح دعای روز ۲۳ ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی

شرح دعای روز ۲۳ ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازیدعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان/ زدودن زنگار از آیینه دل/توبه؛ پاک کننده زنگار از دل/ چگونه نماز، گناهان را محو می کند/ اول عیوب خویش را کنیم چاره/شناخت عیوب خویشتن در گرو خودشناسی/تقوای قلب؛ حقیقت تقوای الهی‌

مطالب مرتبط و پیشنهادی :
دعاهای تصویری روزانه ماه مبارک رمضان
ویژه نامه پیام ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان
شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان توسط مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) + صوت

شرح دعای روز 23 ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی

⌫ دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان :

«اللهُمَّ اغْسِلْنی فیهِ مِنَ الذُّنُوبِ، وَطَهِّرْنی فیهِ مِنَ الْعُیُوبِ، وَامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَی الْقُلُوبِ، یا مُقیلَ عَثَراتِ الْمُذْنِبینَ؛خدایا در این ماه مرا از گناهان شستشو ده و از عیب ها پاک گردان و قلبم را به وسیله پرهیزگاری دل ها بیازمای، ای درگذرنده از لغزش های گنهکاران»[ کلیات مفاتیح نوین، ص: ۸۱۶.]

جایگاه ماه رمضان در زدودن زنگار از دل و جان، نقش توبه در سقوط مجازات، لزوم توجه به عیوب خویش و اصلاح آنها و بازنمایی حقیقت تقوای قلب از جمله نکاتی است که در دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان به آن پرداخته شده است.

شرح دعای روز ۲۳ ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی

⌫زدودن زنگار از آیینه دل

اگر کسی به میهمانی و ضیافت الهی می رود باید اوّل خود را شست وشو دهد و لباس تمیز بر تن کند، آن گاه در میهمانی آن شخص بزرگ قدم بگذارد، نه اینکه با لباس آلوده در آن شرکت جوید.[انوار هدایت، مجموعه مباحث اخلاقی؛ ص۹۸] لذا گروهی هستند که وقتی وارد ماه رمضان شدند خود را می شویند و در حالی که پاک شده اند از ماه رمضان خارج می شوند.[ گفتار معصومین(علیهم السلام)؛ ج ۲؛ ص۱۲۱]

⌫توبه؛ پاک کننده زنگار از دل

بی شک تا آئینه قلب از زنگار گناه پاک نشود و روح و جان انسان با آب توبه شستشو نگردد و نور توبه ظلمت و تاریکی گناه را از درون قلب بیرون نکند، پیمودن راه تهذیب اخلاق و سیر سلوک الی اللَّه و رسیدن به جوار قرب پروردگار و غرق شدن در نور هدایت و جذبه های وصف ناپذیر عرفانی، غیر ممکن است.[اخلاق در قرآن؛ ج ۱؛ ص۲۴۶]

⌫چگونه نماز، گناهان را محو می کند

 هنگامی که فردی آماده مقدمات نماز می شود خود را شستشو می دهد پاک می کند، حرام و غصب را از خود دور می سازد و به بارگاه دوست می رود همه این امور تاثیر بازدارنده ای در برابر فحشاء و منکرات دارد.[اخلاق در قرآن؛ ج ۱۶؛ ص۲۸۵]

 نماز جوانه های ملکات عالی انسانی را در اعماق جان بشر می رویاند، نماز اراده را قوی و قلب را پاک و روح را تطهیر می کند.[اخلاق در قرآن؛ ج ۹؛ ص۲۶۹.] و در نتیجه جراحاتی که بر روح و جان انسان از گناه می نشیند، با مرهم نماز التیام می یابد و زنگارهائی که بر قلب می نشیند زدوده می شود.[یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ؛ ص۴۱۰]

البته هر نماز به همان اندازه ای که از شرایط کمال و روح عبادت برخوردار است نهی از فحشاء و منکر می کند، گاه نهی کلی و جامع و گاه نهی جزئی و محدود،[تفسیر نمونه؛ ج ۱۶؛ ص۲۸۵]

⌫اول عیوب خویش را کنیم چاره

اصولًا کسی که به اصلاح عیب خویش می پردازد مجالی برای عیب جویی دیگران نمی بیند و اگر مجالی هم داشته باشد شرم می کند و به خود می گوید: من با داشتن این عیوب چگونه به عیب جویی دیگران بپردازم.[تفسیر نمونه؛ ج ۱۴؛ ص۷۸۱.]

در واقع انسان به طور طبیعی نسبت به خویش دل سوزتر است، چگونه این انسان دلسوز و واقع بین، پیش از آن که به اصلاح عیوب خویش بپردازد، در فکر عیوب دیگران است، آن هم نه به قصد اصلاح، بلکه به قصد افساد.[تفسیر نمونه؛ ج ۵؛ ص۵۵۳.]

⌫شناخت عیوب خویشتن در گرو خودشناسی

خود خواهی و حبّ ذات مانع از شناخت صفات رذیله و پذیرفتن عیوب اخلاقی خویش و اعتراف به آن است. بسیار دیده شده که گروهی از مردم در برابر صفات نکوهیده خود در مقام توجیه برمی آیند و خود را فارغ و پیراسته از عیوب و نقائص معرّفی می کنند و با این توجیهات نادرست راه درک واقعیّت ها را بر خود می بندند.[اخلاق در قرآن؛ ج ۱؛ ص۳۲۲]

لذا خود شناسی و اعتراف به عیوب خویش، شجاعت و شهامت و عزم راسخ و اراده آهنین لازم دارد، وگرنه انسان سعی خواهد کرد بر عیوب خویش سرپوش نهد و اگر عیبی از پرده برون افتاد با تردستی آن را برای همه حتّی خودش توجیه نماید!.[اخلاق در قرآن؛ ج ۱؛ ص ۳۳۳]

⌫تقوای قلب؛ حقیقت تقوای الهی

«امْتَحَنَ» به معنای آزمایش به کار رفته است. مانند این فراز از دعا «وَامْتَحِنْ قَلْبی» که به معنی آزمایشی است که نتیجه آن خلوص قلب و گستردگی آن برای پذیرش تقوا است.[لغات در تفسیر نمونه؛ ص۷۰]

چرا که روح پرهیزگاری و احساس مسئولیت در برابر فرمان های الهی، چیزی است که کانون آن قلب و روح آدمی است.[تفسیر نمونه؛ ج ۱۴؛ ص۹۸]

شرح دعای روز 23 ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی

مطالب مرتبط و پیشنهادی :
Share