شرح دعای روز ۲۴ ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی

دعای روز 24 ماه رمضان
دعای روز بيست و چهارم ماه مبارک رمضان/ جلب رضایت الهی؛ بالاترین لذت ها /انکار ولایت امیر المؤمنین (علیه السلام)؛ مستوجب خشم الهی/ولایت پذیری به مثابۀ اطاعت از خدا/ یا جواد السائلین‌

شرح دعای روز ۲۴ ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی

شرح دعای روز ۲۴ ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی : دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان/ جلب رضایت الهی؛ بالاترین لذت ها /انکار ولایت امیر المؤمنین (علیه السلام)؛ مستوجب خشم الهی/ولایت پذیری به مثابۀ اطاعت از خدا/ یا جواد السائلین‌

مطالب مرتبط و پیشنهادی :

شرح دعای روز 24 ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی

⌫دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان:

 «اللَّهُمَّ انّى اسْئَلُکَ فیهِ ما یُرْضیکَ، وَاعُوذُ بِکَ مِمَّا یُؤْذیکَ، وَاسْئَلُکَ التَّوْفیقَ فیهِ لِأَنْ اطیعَکَ وَلا اعْصِیَکَ، یا جَوادَ السَّآئِلینَ؛خدایا در این ماه اسباب خشنودیت را از تو مى خواهم و از آنچه تو را مى آزارد به تو پناه مى برم و توفیق در اطاعت و عدم نافرمانیت را از تو مى خواهم؛ اى بخشنده درخواست کنندگان»[کلیات مفاتیح نوین، ص: ۸۱۶]

توصیف رضایت الهی، نسبت انکار ولایت با غضب الهی و تبیین ابعاد جود و کرم الهی؛ أهم نکاتی است که در دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان به آن اشاره شده است.

شرح دعای روز ۲۴ ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی

⌫جلب رضایت الهی؛ بالاترین لذت ها

هیچ چیزى براى انسان لذّت بخش تر از این نیست که احساس کند محبوب عزیز و دلبند و والا مقامش از او راضى است، این احساس رضایت آنچنان نشاطى به انسان مى بخشد که با هیچ چیز برابر نیست.[پیام قرآن؛ ج ۶؛ ص۲۲۵]

آرى لذّت درک رضاى محبوب، از بزرگترین لذّات معنوى است، لذّتى آمیخته با احساس شخصیت و ارزش وجودى، چرا که اگر ارزش و شخصیتى نداشت از سوى محبوب بزرگش پذیرفته نمى شد.[پیام قرآن؛ ج ۶؛ ص۲۲۵]

اینگونه است که در کلام وحی می خوانیم:«وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ اکْبَرُ؛[سورۀ توبه؛ آیۀ۷۲] و رضا و خشنودى خدا از همه اینها برتر است» [اعتقاد ما؛ ص۷۳]

 انکار ولایت امیر المؤمنین (علیه السلام)؛ مستوجب خشم الهی

در زیارت جامعه کبیره منکران ولایت، مغضوب خدا محسوب می شوند:«وَعَلى مَنْ جَحَدَ وِلایَتَکُمْ غَضَبُ الرَّحْمنِ؛ و بر منکران ولایت شماست خشم و غضب خداوند» [کلیات مفاتیح نوین؛ ص۵۴۶]

اینگونه است که حضرت زهرا (علیها السلام)، در جمع زنان مدینه، نسبت به منکران ولایت علی علیه السلام اظهار تنفر و انزجار شدید می کند.[زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان؛ ص۲۲۱] چرا که آنان از این امتحان بزرگ پیروز بیرون نیامدند و رو سفید نشدند و چه خوش بود که «محک هاى تجربه» به میان آید تا آنها که «غش» دارند، سیه روى شوند، و چه خوب است که کوره هاى داغ امتحان بر پا شود تا «سیاه سیم و زر اندود» باطن خود را آشکار سازد.[زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان؛ ص۲۲۲]

ولایت پذیری به مثابۀ اطاعت از خدا

اطاعت و فرمانبردارى مخصوص خداست، ولی اطاعت پیامبران و امامان از انجا که آنها مبلّغ احکام خدا هستند لازم است؛ لذا اطاعت آنها در حقیقت اطاعت خداست.[آیین ما (اصل الشیعة)؛ ص۱۴۶]

اینگونه است که خداوند در قران کریم، روى مساله «حب فى اللَّه و بغض فى اللَّه» و ولایت اولیاى حق تکیه کرده و بعد از بیان مساله «ولایت »، به وجوب اطاعت خدا و اطاعت رسول و آن کس که در حال نماز زکات می پرداخت (امیر مؤمنان على علیه السلام) حکم می دهد و مى فرماید: «وَ مَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ [سوره مائده؛ آیۀ۵۶] ؛ کسانی که ولایت خدا و پیامبر او و افراد باایمان را بپذیرند، پیروزند؛ (زیرا) حزب و جمعیّت خدا پیروز است. بنا بر این خط حزب اللَّه همان خط ولایت و بریدن از غیر خدا و پیامبر و اوصیاى او است.[تفسیر نمونه؛ ج ۲۳؛ ص۴۷۲]

و یا در حدیثى از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) مى خوانیم که «اصحاب الجنة» را به کسانى تفسیر فرمود که از او اطاعت کردند و ولایت على (علیه السلام) را پذیرا شدند، و« اصحاب النار» را به کسانى که ولایت على (علیه السلام) را ناخوش داشتند و نقض عهد کردند و با او پیکار نمودند.[تفسیر نمونه؛ ج ۲۳؛ ص۴۷۲]

سخن آخر:( یا جواد السائلین)

از جمله نام هایى که منعکس کننده صفتى از صفات پروردگار است؛ مانند جواد که صفت جود و بخشندگى خداوند را بیان مى کند.[سوگندهاى پر بار قرآن؛ ص۴۲۹]

مرحوم علامه مجلسى در این زمینه مى گوید: به خداوند سخى گفته نمى شود امّا جواد گفته مى شود چرا که اصل سخاوت به معناى نرمى است، و این واژه از این نظر به افراد با سخاوت گفته مى شود که به هنگام عرض حوائج نرمش نشان مى دهند و نرمش و خشونت درباره خداوند مفهومى ندارد، بلکه از صفات مخلوقات است.[بحارالانوار؛ ج ۴؛ ص ۲۰۶]، [پیام قرآن؛ ج ۴؛ ص۳۲]

 خداوند، جواد است؛ یعنى هر آنچه سزاوار به حال ممکنات بوده و ممکنات قابلیت آن را داشتند به آنها ارزانى داشته بدون این که سوداگر باشد و دادوستد داشته باشد یعنی بدون این که بدین وسیله بر ذات خویش افزوده و خود را کامل تر نماید.[پیام قرآن؛ ج ۴؛ ص۳۲]

شرح دعای روز 24 ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی
مطالب مرتبط و پیشنهادی :
Share