شرح فرازهای دعای روز بیست و سوم ماه رمضان

شرح دعای روز بیست و سوم ماه رمضان
بدانید که هر کس تقوای خدا را پیشه خود سازد، خداوند برای او راه خلاصی و رهائی از فتنه‏ ها قرار می‌دهد، و نوری را برای روشنگری از تاریکی‏ ها و ظلمت ها برای او روشن می‌کند.

شرح فرازهای دعای روز بیست و سوم ماه رمضان

شرح فرازهای دعای روز بیست و سوم ماه رمضان از سری مجموعه راه بهشت شامل چندین مفاهیم مهم تربیتی است که تقدیم حضورتان می گردد...

꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰

در ادامه دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان و شرح فرازهای آن از نظرتان می گذرد:

اللَّهُمَّ اغْسِلْنِی فِیهِ مِنَ الذُّنُوبِ وَ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الْعُیُوبِ‏ وَ امْتَحِنْ قَلْبِی فِیهِ بِتَقْوَی الْقُلُوبِ یَا مُقِیلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِین‏.
ای خدا در این روز مرا از گناهان پاکیزه گردان و از هر عیب و نقص پاک ساز و دلم با آزمایش، رتبه دلهای اهل تقوی بخش ای پذیرنده عذر لغزشهای گناهکاران.

꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰

✿✿✿ اللَّهُمَّ اغْسِلْنِی فِیهِ مِنَ الذُّنُوبِ ✿✿✿

خدایا مرا از گناهان شستشو بده، پس معلوم می شود که شستشو فقط به بدن اختصاص ندارد و لغات و مفاهیم، معنایشان اعم از این مصادیق مادی است که ما تصور می کنیم، مثلا اگر می گوییم «الله نور السموات و الارض» نور مادی که مراد نیست بلکه همه انوار مادی شعله ای و شعبه ای از نور معنوی هستند، در روایت است کسی که پنج وعده نماز می خواند، گویا در نهری می رود و روزی پنج بار خود را شستشو می دهد.

در اینجا از خدا می خواهیم که ما را از گناهان شستشو دهد، گناهان معمولا گناه صغیره و کبیره را در بر می گیرد، نسبت به گناه کبیره در قرآن و سنت وعده عذاب داده شده و اگر انسان اهل گناه کبیره نبود و یا با توبه خود را از آن شستشو دهد، خدا گناه صغیره را می بخشد « إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُمْ مُدْخَلاً کَریماً،»[1] اگر از گناهان بزرگی که از آنها نهی می‏شوید دوری کنید، گناهان کوچکتان را از شما محو می‏کنیم و شما را به جایگاهی ارزشمند وارد می‏کنیم‏.

در خصوص گناه مباحث متعددی است که آیا «عدالت» ترک گناه است یا صفت راسخه نفسانی است که انسان را وادار به ترک گناه می گند ؟ این دعا به صورت عام می گوید مرا از همه گناهان پاک کن.

۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞

✿✿✿ وَ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الْعُیُوبِ ✿✿✿

خدایا، مرا در این ماه از همه عیوب تطهیر کن پس معلوم می شود که مراد عیوب نفسانی است اما بطور کلی ما را از همه عیوب جسمانی و نفسانی پاک کن.

۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞

✿✿✿ وَ امْتَحِنْ قَلْبِی فِیهِ بِتَقْوَی الْقُلُوبِ ✿✿✿

خدایا دل مرا در این ماه با تقوای دل آزمایش کرده در بوته آزمایش قرار ده و مبتلا به مصادیق تقوی کن، یعنی اموری در زندگی من پیش بیاید که در درگیری بین تقوی و نفسانیات، تقوا پیروز شود. أمیر المؤمنین علیه السّلام در نتیجه و أثر تقوا می‏فرماید: وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ یَتَّقِ اللَهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا مِنَ الْفِتَنِ وَ نُورًا مِنَ الظُّلَمِ، وَ یُخَلِّدُهُ فِیمَا اشْتَهَتْ نَفْسُهُ، وَ یُنَزِّلُهُ مَنْزِلَ الْکَرَامَةِ عِنْدَهُ؛ فِی دَارٍ اصْطَنَعَهَا لِنَفْسِهِ، ظِلُّهَا عَرْشُهُ وَ نُورُهَا بَهْجَتُهُ، وَ زُوَّارُهَا مَلَآئِکَتُهُ، وَ رُفَقَآؤُهَا رُسُلُهُ.

و خطبه را ادامه میدهد تا آنکه می‏ فرماید: فَبَادِرُوا بِأَعْمَالِکُمْ تَکُونُوا مَعَ جِیرَانِ اللَهِ فِی دَارِهِ؛ رَافَقَ بِهِمْ رُسُلَهُ، وَ أَزَارَهُمْ مَلَآئِکَتَهُ،[2]
«و ای بندگان خدا! بدانید که هر کس تقوای خدا را پیشه خود سازد، خداوند برای او راه خلاصی و رهائی از فتنه‏ ها قرار می دهد، و نوری را برای روشنگری از تاریکی‏ ها و ظلمت ها برای او روشن می کند. و او را در آنچه نفس او بدان مائل است و اشتها دارد، مخلَّد و جاودان می کند، و او را در نزد خودش در منزلگاه کرامت و تکریم منزل می دهد؛ در خانه ای که خداوند برای خودش تهیّه کرده است به گونه ای سایه آن خانه عرش اوست، و نور آن خانه بهجت اوست، و واردین و زائرین آن خانه فرشتگان او هستند، و مصاحبان و رفیقان آن خانه پیامبران و فرستادگان او می‏باشند.

بنابراین با انجام دادن أعمال صالحه سبقت گیرید و تلاش کنید تا با همسایگان خدا در خانه خدا باشید؛ هم آنها که خداوند پیامبران و رسولانش را رفیق آنها قرار داده، و فرشتگانش را زائر و ملاقات کننده آنان نموده.

۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞

✿✿✿ یَا مُقِیلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِین ✿✿✿

ای کسی که لغزش های گناهکاران را اقاله می کنی، گناه لغزش است و اقاله کردن این لغزش ها، نادیده گرفتن گناهان و گذشت از آنهاست.

پی نوشت : 
1
. سوره مبارکه نساء، آیه 31.
2نهج البلاغه، خطبه 181، طبع عبده مصر.

شرح فرازهای دعای روز بیست و سوم ماه رمضان

مطالب مرتبط و پیشنهادی : ویژه نامه شب و روز بیست و سوم ماه رمضان

Share