علائم و نشانه های استرس در نوجوانان

استرس در نوجوانان
 استرس می تواند خود را به گونه های مختلف نشان دهد. هنر والدین آن است که این نشانه ها را به خوبی بشناسند و در هنگام پدیدآمدن به یاری فرزند نوجوان خویش که در دوران خاصی از حیات هست، بشتابند.

علائم و نشانه های استرس در نوجوانان

استرس می تواند خود را به گونه های مختلف نشان دهد. هنر والدین آن است که این نشانه ها را به خوبی بشناسند و در هنگام پدیدآمدن به یاری فرزند نوجوان خویش که در دوران خاصی از حیات است، بشتابند. در این نوشتار با علائم و نشانه های استرس در نوجوانان آشنا خواهید شد.

هر آنچه در روان نوجوان می گذرد امری است مهم برای والدین، به خصوص وقتی استرس باشد.

بیشتر بخوانید: استرس در دانش آموزان و راهکارهای کاهش آن

علائم و نشانه های استرس در نوجوانان

استرس می تواند خود را بصورت های مختلفی نشان دهد. البته بیشتر اوقات نمود آن بصورت احساسی و جسمانی است. شیوه رفتار افراد نیز تا حدودی وجود و میزان استرس را در او مشخص می کند. تأثیرات استرس در نوجوانان گسترده است، تعدادی از این تأثیرات به این قرار است:

۱. علائم احساسی

افراد دچار استرس، چندان هیجان زده نمی شوند. آنان به وضوح ناراحتند و احتمالاً افسرده به نظر می رسند. نوجوانانی که با استرس درگیرند مشوش، گوشه گیر، کج خلق و آشفته به نظر می آیند. آنها با چیزهای ساده عصبانی و برافروخته می شوند. پس اگر دیدید نوجوان شما بی هیچ دلیلی ناگهان عصبانی و آشفته می شود بدانید به احتمال قوی دچار استرس شده است.

۲. علائم جسمانی

علائم جسمانی استرس در نوجوانان به شکل خستگی، سردرد، یبوست، تهوع و سرگیجه، تپش قلب و کم اشتهایی بروز می کند. یا ممکن است نوجوان تمایلی به فعالیت های جسمانی و ورزش نشان ندهد.

۳. تغییرات رفتاری

علائم رایج استرس به شکل تغییر در عادات خواب و خوراک نمود پیدا می کند. مثلا میزان خواب و خوراک نوجوان به شدت زیاد یا به شدت کم می شود. احتمال اینکه استرس باعث شکل گیری عادات عصبی بشود نیز وجود دارد. عاداتی که بی قراری نوجوان را در قالب جویدن ناخن ها، پرسه زدن و راه رفتن با بی قراری و موارد دیگر نشان می دهد.

۴. علائم شناختی

استرس در نوجوانان می تواند برخی از توانایی های شناختی را نیز تحت تأثیر قرار دهد، مثلاً روی حافظه آنها اثر بگذارد. گاهی احساس می کنید نوجوان شما انجام وظایفی که در منزل بر عهده اوست، پشت گوش می اندازد یا در انجام آنها بی دقتی به خرج می دهد، در حالی که این فراموشی نشانه تأثیر استرس بر حافظه اوست. سایر علائم شناختی شامل مواردی چون: عدم توانایی در تمرکز، نگرش و دیدگاه منفی یا قضاوت های نادرست و اشتباه است.

دیگر علائم استرس در نوجوانان :

  • غیرمنطقی شدن؛
  • تغییرات چشم گیر در وزن؛
  • احساس ناامیدی و بی پناهی؛
  • تغییر در زمان عادت ماهیانه دخترها؛
  • بی توجهی به ظاهر.

گاهی اوقات، تفاوت میان حالات متداول نوجوانی و استرس کمی دشوار می شود. در این مواقع آزمون استرس می تواند به شما کمک کند. تست ها و آزمون های شناخت استرس بصورت آنلاین یا به کمک اولیای مدرسه قابل استفاده هستند. یادتان باشد نوجوان را برای انجام این تست ها تحت فشار قرار ندهید و به شکلی نامحسوس و در قالب تفریح و شادی آن را برگزار کنید. مثلا برنامه ای مفرح ترتیب بدهید که در آن تمام اعضای خانواده در این آزمون شرکت کنند.

برخلاق عقیده عموم، اگر استرس به ایجاد انگیزه برای بهبود فعالیت ها کمک کند، مفید نیز خواهد بود. و در ضمن می تواند به شناسایی مشکلی زیربنایی بینجامد. تنش و استرس روانی در نوجوانان به راحتی قابل مدیریت است، البته تنها در صورتی که علت آن را به درستی کشف کنید. 

Share