کلید بدبختی 16 - دانش و اطلاعات ما در قوانین علت و معلول

یکی از ریشه های تنبلی و بی حوصلگی جهل هست که انواع و اقسام مختلفی دارد، بحث ما جهل به مسائل دینی می باشد که ریشه در دین دارد. اگر خوب نشناسیم دچار تنبلی میشویم

کلید بدبختی 16 - دانش و اطلاعات ما در قوانین علت و معلول

نقص دانش و اطلاعات ما در قوانین علت و معلول عالم، زمینه ساز بسیاری از تنبلی های ماست...

برای دسترسی به سایر قسمتها اینجا کلیک کنید

 یکی از ریشه های تنبلی و بی حوصلگی جهل هست که انواع و اقسام مختلفی دارد، بحث ما جهل به مسائل دینی می باشد که ریشه در دین دارد. اگر خوب نشناسیم دچار تنبلی میشویم

 برخی مسایل مهم که آثار مخرب فردی و اجتماعی دارند مثل بحث قضا و قدر، دعا، سحر و جادو که وقتی خوب فهمیده نشد سلاطین و استکبار، جوامع اسلامی را با این مفاهیم عقب نگه داشتند و افراد را کم همت کردند در نتیجه نقش انسان و توانایی های او به عنوان خلیفه الهی و موجود قدرتمند و اراده او نادیده گرفته شد.

گاه انسان می خواهد با فال مسیر زندگی اش را ترسیم کند در حالی که؛ انسان هر مقطعی که هست سر سفره گذشته خودش هست که گذشته ترکیبی است از ارتباطات، انتخابات، رفتار و افکار... همه ما محصول این 4 چیز هستیم و اگر بخواهیم آینده خود و نسلمان را بسازیم باید خود را در این ۴ مورد متعالی کنیم.

❖ حضرت علی علیه السلام می فرمایند: اگر کسی چیزی را واقعا بخواهد و تلاش کند یا به همه آنچه که میخواد میرسه یا به بعضی از آن چیز خواهد رسید.

پس سعی و آگاهی، معرفت و تخصص ما جز قضا و قدر الهی است.

❖ بزرگترین انبیا از لحاظ تعداد افراد، امکانات شرایط بسیار سختی داشتند

- حضرت موسی علیه السلام می فرمایند: من یک خدا دارم همراهم هست. «اِنَّ  مَعی رَبّی سَیَهدی»

خداوند می فرماید: من قدرت و کمالات زیادی دارم بیایید از این اسماء استفاده کنید یعنی خودتان را به این کمالات و قدرت ها برسانید.

برای همین در نماز بگوئید تا قلـــبتون باور کند ایاک نعبد و... ما فقط تو را قبول داریم در عبودیت، پس احتیاجی به فال و طالع بینی و... نداریم. بر این مسائل تکیه نکنیم...

❖ گاه برای انجام بعضی کارها، زمان بندی ها سندیت و قاعده و جنبه علمی دارد مثلا اول و وسط و آخر ماه انعقاد نطفه خوب نیست اما گاه با یک عطسه کارو تعطیل می کنیم یا عقب می اندازیم! اینها خرافات و شرک است که منشا تنبلی است.

متاسفانه فهم درستی از احادیث نشده است؛ خداوند امور را بر اساس حکم و قضای الهی خودش جاری می کند نه رضایت شما. یعنی تقدیر و اندازه و قواعد کارها را بشناسیم مثلا اگر در مدار زلزله خانه ساختید و با زلزله خراب شد تقصیر از ماست نه خدا. او نخواسته است.

پدیدآورنده: 
Share