جلسه سوم مدرسه اندروید : افزایش طول عمر باتری

جلسه سوم مدرسه اندروید : افزایش طول عمر باتری

یکی از بزرگ ترین دغدغه های دارندگان گوشی هوشمند، طول عمری باتری آن است. در حال حاضر مدت زمان منطقی که می توانیم از یک باتری جهت نگه داشتن شارژ توقع داشته باشیم حدود یک روز است. از زمانی که شخص صبح از خواب بیدار می شود و گوشی را از شارژر بیرون می کشد و تا زمانی که آخر شب پیش از به خواب رفتن، مجدد آن را به شارژر متصل می کند. این مدت زمان، یک مدت زمان زمان معقول و مناسب است.

جلسه سوم مدرسه اندروید : افزایش طول عمر باتری

البته ایده آلی که مطرح شده است با فرض این است که آن روز از آن روزهایی نیست که تمام روز با گوشی خود با دیگران صحبت می کنید، با دوست خود وارد یک دعوای پیامکی می شوید و یا نمی توانید از تلگرام و اینستاگرام دل بکنید.

عوامل مختلفی وجود دارد که طول عمری باتری شما را تحت تأثیر قرار می دهند. در این جلسه از مدرسه اندروید ، ما در خصوص این که چرا باتری ها زود خالی می شوند صحبت خواهیم کرد. همچنین به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که باتری ها چگونه سلامت خود را از دست می دهند و شما چگونه می توانید این موضوع را کنترل کنید.

مطالب مرتبط:
جلسه اول مدرسه اندروید
جلسه دوم مدرسه اندروید

قابلیت هایی که شارژ باتری را خالی می کنند

برای شروع در خصوص ویژگی های موجود در گوشی شما که باعث می شوند باتری به سرعت شارژ خالی کند صحبت خواهیم کرد. همچنین این موضوع که چگونه باتری می تواند در طول روز مدت زمان بیش تری شارژ نگه دارد.

 

فعالیت های صفحه نمایش و روشنایی آن

قاتل شماره یک باتری، صفحه نمایش است. اگر شما به تنظیمات Battery مراجعه کنید و آیتم Screen را لمس کنید، در قسمت use details می توانید میزان مصرف باتری توسط صفحه نمایش و همچنین مدت زمان روشن بودن صفحه نمایش را مشاهده کنید (همین طور یک میان بر برای دسترسی به تنظیمات Display که از طریق منوی اصلی تنظیمات هم قابل دسترسی است).

فعالیت های صفحه نمایش و روشنایی آن

اما بهترین راه مقابله با این مصرف زیاد صفحه نمایش چیست؟ جدا از استفاده کم تر از گوشی، بهترین راه کاهش روشنایی صفحه نمایش است.

به Settings و سپس Display مراجعه کرده و Brightness Level را لمس کنید. با بالا و پایین کردن لغزاننده می توانید نور صفحه را تنظیم کنید.

همچنین شما می توانید از گزینه نور خودکار یا Auto (در برخی دستگاه ها Adaptive brightness) استفاده کنید و اجازه دهید دستگاه با توجه به شرایط نور محیط، نور صفحه را تنظیم کند. در حالت ایده آل، شما تنها زمانی نور صفحه را در بالاترین حد قرار می دهید که نور کامل خورشید وجود داشته باشید یا در محیط پرنوری قرار گرفته باشید.

فعالیت های صفحه نمایش و روشنایی آن

هر بار مراجعه به صفحه تنظیمات جهت تنظیم نور صفحه چندان راحت نیست. شما می توانید به تنظیمات روشنایی صفحه از طریق پایین کشیدن پنل تنظیمات سریع نیز دسترسی داشته باشید (دو بار انگشت خود را از بالای صفحه به پایین حرکت دهید). با چپ و راست کردن لغزاننده می توانید نور را تنظیم کنید.

فعالیت های صفحه نمایش و روشنایی آن

 

وای فای، بلوتوث، دسترسی مکانی و LTE

گوشی شما دارای توانمندی ها و قابلیت های فراوانی است که به طور روزانه از آن ها استفاده می کنید و احتمالاً هم توقع دارید که بی هیچ چشم داشتی همواره در خدمت شما باشند. اما واقعیت این است که نبایستی چنین توقعی داشته باشید. قابلیت هایی نظیر وای فای، بلوتوث، GPS و LTE با وجود مزایایی که دارند در کاهش عمر باتری دستگاه شما بسیار تأثیرگذار هستند.

به عنوان مثال بلوتوث را در نظر بگیرید. شما تنها زمانی نیازمند بلوتوث هستید که در حال استفاده از یک هدست، اسپیکر، کیبورد یا دیگر دستگاه های نیازمند بلوتوث باشید. بلوتوث بسیار مفید است اما تنها برای کاربردهای خاص و در زمان های خاص. در نتیجه می توانید آن را در سایر مواقع همواره خاموش نگاه دارید تا در مصرف باتری صرفه جویی شود.

برای خاموش کردن بلوتوث، کافی است آیکن Bluetooth را در منوی تنظیمات سریع لمس نمایید.

وای فای، بلوتوث، دسترسی مکانی و LTE

در صورتی که از داده اینترنت تلفن همراه با محدودیت حجمی استفاده می کنید، واضح است که هنگامی که در خانه هستید مایلید که از وای فای استفاده کنید. اما با خروج از خانه و تغییر راه ارتباط اینترنت به داده، کماکان وای فای روشن و البته غیرمتصل باقی می ماند. نتیجه این است که گوشی به طور متمادی در جستجوی یک نقطه اتصال وای فای باقی مانده و این موضوع باعث مصرف بی دلیل باتری می شود. شما می توانید پس از خروج از خانه وای فای را خاموش کنید و بعد از ورود مجدد به محدوده ای که وای فای در آنجا موجود است آن را روشن کنید.

برای خاموش کردن وای فای، کافی است پنل تنظیمات سریع را باز کنید و آیکن Wi-Fi را لمس کنید تا غیرفعال شود.

وای فای، بلوتوث، دسترسی مکانی و LTE

مورد دیگری که وجود دارد LTE است که با نام 4G هم شناخته می شود. این فناوری باعث افزایش سرعت داده تلفن همراه می شود به طوری که می توانید ویدیوهای آنلاین را بدون وقفه تماشا کنید و بدون انتظار وب گردی کنید. مشکل اینجاست که LTE تنها موجب مصرف سریع تر داده نمی شود بلکه باتری را نیز سریع تر خالی می کند.

در صورتی که در محدوده شما پوشش LTE وجود ندارد می توانید نوع شبکه داده تلفن همراه را تغییر دهید. به More > Mobile networks بروید. به Preferred network type رفته و نوع شبکه داده را تغییر دهید تا هم مصرف داده کم تر شود و هم در مصرف باتری بیش تر صرفه جویی شود.

وای فای، بلوتوث، دسترسی مکانی و LTE

در خصوص GPS نیز احتمالاً شنیده اید که بسیار در مصرف باتری تأثیرگذار است که سخن درستی نیز محسوب می شود. هنگامی که GPS در حال استفاده است (به عنوان مثال هنگامی که در حال مسیریابی هستید)، شارژ باتری با سرعت بیش تری خالی می شود. اما برخلاف بلوتوث، وای فای و LTE گوشی شما همواره در حال مکان یابی نیست. در نتیجه در بیش تر اوقات نیازی نیست که حتماً آن را خاموش کنید. بلکه کافی است از استفاده از اپ هایی که نیازمند مکان یابی هستند نظیر Maps پرهیز کنید.

البته شما می توانید حالت مکان یابی را نیز تغییر دهید و با کاهش دقت آن، میزان مصرف باتری را نیز کم کنید. برای این کار به Settings > Locaion رفته و Mode را لمس نمایید. سپس Battery Saving را انتخاب کنید.

وای فای، بلوتوث، دسترسی مکانی و LTE

 

وای فای، بلوتوث، دسترسی مکانی و LTE

البته شاید اغلب اوقات کاهش دقت در مکان یابی چندان ارزش مندتر از مصرف بیش تر باتری نباشد.

 

بیدارباش ها

اکنون موضوع را کمی پیشرفته تر بررسی خواهیم کرد. بیدارباش ها یک موضوع پیچیده محسوب می شوند اما می توانند در طول عمر باتری اندروید تأثیر زیادی بگذارند.

فرض کنید نیمه شب در تخت خواب خود دراز کشیده اید، اما به دلیل هجوم افکار مختلف خواب تان نمی برد. ممکن است نهایتاً خواب تان بگیرد، اما معمولاً خیلی دیر است و هنگامی که صبح از خواب بلند می شوید، احساس خستگی می کنید. دستگاه های اندروید ممکن است به قبض ها و حقوق آخر ماه فکر نکنند اما چیزهای دیگری هستند که آن ها را بیدار نگه می دارند. این موارد بیدارباش ها (Wakelocks) نام دارند و به آسانی می توانند باتری دستگاه را خالی کنند. به ویژه اگر گوشی شما قدیمی باشد و از یک باتری فرسوده استفاده کنید.

هنگامی که شما از یک اپ خارج می شوید، اندروید تنها پروسه ای که پیش روی شما قرار دارد را می بندد. مقصران اصلی، پروسه های پشت زمینه هستند که در حال اجرا باقی می مانند.

راه ساده ای وجود دارد که ببینید آیا دستگاه شما توسط بیدارباش ها مورد آزار قرار می گیرد یا خیر. به Settings > Battery بروید و تاریخچه باتری را لمس کنید. چیزی که باید به آن توجه کنید مقایسه بین Awake و Screen on  است که باید نزدیک به هم باشد. منطقاً زمانی که از گوشی استفاده می کنید زمانی است که صفحه نمایش روشن بوده است بنابراین زمان پس از آن حالتی است که صفحه خاموش است و به خواب می رود. در تصویری که به عنوان مثال قرار داده شده است همه چیز به نظر خوب می رسد اما همواره این گونه نیست. فاصله زیاد بین این دو به این معناست زمانی که صفحه گوشی خاموش است همچنان گوشی بیدار است و پروسه هایی آن را مشغول نگاه می دارند.

بیدارباش ها

اگر در این زمینه مشکلی داشتید خاموش و روشن کردن گوشی معمولاً می تواند مشکل را حل کند. در غیر این صورت نیاز به بررسی بیش تر علل بیدار بودن گوشی وجود دارد.

گاهی حل این مشکلات با یک راه اندازی مجدد قابل حل است و گاهی باتری گوشی به مرحله ای می رسد که دیگر نمی تواند شارژ نگه دارد. هنگامی که در حال بررسی این هستید که چه چیزی شارژ گوشی شما را خالی می کند، بایستی همه چیز را در نظر بگیرید، نه تنها کارهایی که با گوشی انجام می دهید. از جمله بیدارباش ها، سن دستگاه و میزان فشاری که باتری متحمل شده است.

عواملی که سلامت باتری را تهدید می کنند

برخی عادات، طول عمر طولانی مدت باتری را کاهش داده و سلامت آن را به خاطر می اندازند. هر چند مدت زمان بیش تری از یک باتری استفاده کنید، طول عمر روزانه آن کم تر می شود. شما می توانید با رعایت عواملی که در ادامه آمده است با باتری خود بهتر رفتار کرده و طول عمر طولانی مدت آن را نیز افزایش دهید.

 

دوری از دمای بسیار بالا و بسیار پایین

باتری گوشی ها، تبلت ها و لپ تاپ ها ساختار متفاوتی با باتری اتومبیل ها دارند. اما جالب است بدانید شرایطی که این باتری ها می توانند بهترین عملکرد خود را در آن داشته باشند یکسان است.

باتری گوشی شما در دماهای زیر ۰ درجه سانتی گراد و بالاتر از ۷۰ درجه سانتی گراد می تواند دچار اختلال شود. به ویژه هر چه مدت زمان بیشتری را در این دماها سپری کند.

شاید با خود بگویید که چرا باید گوشی شما در معرض چنین دماهایی قرار بگیرد. این حرف درست است اما باید در نظر بگیرید که باتری گوشی در کنار صفحه نمایشی قرار گرفته است که حرارت تولید می کند، همین طور پردازنده و دیگر تراشه هایی که در کنار باتری قرار گرفته اند. حال فرض کنید یک قاب هم دور گوشی انداخته اید و گوشی را در یک روز گرم تابستانی در جیب خود یا داخل اتومبیل قرار داده اید. حال فرض کنید که باتری چه گرمایی را متحمل می شود؟

همچنین سرما نیز می تواند در این زمینه بسیار بی رحم باشد و سلامت باتری را تهدید کند. به ویژه اگر گوشی را در فضای باز در طول زمستان جا بگذارید. هر چند که مراقبت از گوشی در سرما بسیار راحت تر از مراقب از آن در گرما است.

 

شارژ کم عمق

باتری های لیتیم-یون با باتری های قدیمی NiMH و NiCd متفاوت هستند. باتری های قدیمی دارای یک حافظه بودند و بایستی حتماً به طور کامل شارژشان خالی می شد و بعد مجدد شارژ می شدند. اما باتری های کنونی نیازی به این کار ندارند و شما می توانید باتری را وقتی ۷۰ درصد یا ۲۰ درصد شارژ دارد بدون پدید آمدن مشکلی مجدد شارژ کنید. به همین دلیل گفته می شود باتری های لیتیم-یون به شارژهای اصطلاحاً کم عمق گرایش دارند. در نتیجه بهتر است باتری دستگاه را به طور معمول شارژ کنید و اجازه ندهید اغلب شارژ آن به زیر ۲۰ درصد برسد.

 

بیرون کشیدن دستگاه از شارژر ضروری است یا نه؟

در این زمینه همچنان مجادله وجود دارد. با این وجود به نظر نمی رسد اتصال دائمی گوشی یا تبلت به شارژر ایده خوبی به نظر برسد و نظر جامع تر این است که بهتر است دستگاه را بعد از شارژ کامل از منبع جدا کنید. برای این کار می توانید از سوکت تایمرها استفاده کنید که پس از مدت زمان مشخصی، اتصال برق سوکت را قطع می کنند.

در این زمان امیدواریم که درک بهتری نسبت به مشکلات باتری ها و نحوه پرهیز از آن ها پیدا کرده باشید. مهم است بدانید که باتری ها دوام دائمی ندارند اما می توانید با رعایت برخی نکات از حداکثر طول عمر طولانی مدت آن ها بهره ببرید.

در جلسه بعدی از مدرسه اندروید به بررسی نحوه امن نگه داشتن دستگاه اندروید خواهیم پرداخت.

پدیدآورنده: 
Share