جلسه چهارم خصوصیات حیات ملکوتی آدم

استاد اصغر طاهرزاده؛
حیات ملموتی

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ قُلْناَ یا ادَمُ اسْکنْ اَنْتَ وَ زَوْجُک الْجَنَّةَ وَ کلاَ مِنْهَا رَغَداً حَیثُ شِئْتُمَا وَ لاَ تَقْرَباَ هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکوناَ مِنَ الظَّالِمِینَ[1]

و گفتیم ای آدم تو و همسرت در بهشت جای  گیرید و بخورید از آن همراه با یک فراوانی، هرطور که می خواهید و نزدیک به این درخت نشوید و در آن تصرف نکنید که از ظالمین خواهید شد.

در واقع می خواهد بفرماید؛ ای آدم! حالا که خلیفة خدابودنت و دوست و دشمنت و نیز لیاقت هایت مشخص شد، «اُسْکنْ اَنْتَ وَ زَوْجُک الْجَنَّةَ»؛ تو وهمسرت در بهشت باشید، «وَ کلاَ مِنْهَا رَغَداً حَیثُ شِئْتُمَا»؛ و هر طور که می خواهید می توانید در بهشت تصرف کنید. خواست، خواست شماست اما «وَ لاَ تَقْرَباَ هَذِهِ الشَّجَرَةَ»؛ در این درخت تصرف نکنید که اگر تصرف کنید «فَتَکوناَ مِنَ الظَّالِمِینَ» ظالم می شوید.

البته این که می فرماید: اگر در این درخت تصرف کنید «ظالم می شوید» نه به این معنی است که معصیت کار می شوید، بلکه به این معنی است که به مشکلات می افتید. و بعداً روشن می شود که این نهی، نهی ارشادی است و نه نهی مولوی، همین قدر توجه داشته باشید که این «ظلم» به معنای ظلم به خود است.

پس فرمود: به این شجره نزدیک نشوید و اگر نزدیک شدید ظالم می شوید. حالا این شجره چیست که وقتی به آن نزدیک می شویم، ظالم می شویم؟

-----------------------------------------------
[1] - سوره بقره، آیه35.

Share