کلیپ / جنگ نه! جنگ نه! - استاد علیرضا پناهیان

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل کلیپ / جنگ نه! جنگ نه! - استاد علیرضا پناهیان4.79 مگابایت
موضوع: 
منبرهای دلنشین و کوتاه حجت الاسلام پناهیان

موضوعجنگ نه! جنگ نه! لا قتال . . .

سخنران : حجت الاسلام علیرضا پناهیان

متن کلیپ :

سامری که بود؟ بگویید به من؟ سامری یا گوسالۀ سامری را همۀ شما شنیده اید. سامری یک گوساله ای درست کرد و مردم را منحرف کرد. حضرت موسی یک ذره غایب شد، و مردم هم حرف هارون را گوش نکردند و گمراه شدند(فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَکَ مِنْ بَعْدِکَ وَ أَضَلَّهُمُ السَّامِرِیُّ؛ طه/85)
همین سامری موجب چه جنگ خانمان سوزی در بنی اسرائیل شد! و چه زحمت های زیادی را از حضرت موسی(علیه السلام) به هم ریخت! بنی اسرائیل چقدر پسرهایشان سر بریده شد، شکم های مادرهای حامله دریده شد که موسی به دنیا نیاید! چقدر بدبختی کشیدند! همۀ این زحمات را سامری آمد به هوا داد!
امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) یا پیامبر گرامی اسلام(صل الله علیه وآله وصلم) فرمودند سامریِ امت من کیست؟ سامری امت پیغمبر(صل الله علیه وآله وصلم) که بود؟ سامری در جریان داستان حضرت موسی(علیه السلام) شخصیت منفیِ فوق العاده مهمی بوده یا نبوده؟ خُب حالا یک همچین شخصیتی را در امت پیغمبر پیدا کنید.
دوست داشتم بگویم بعد از اینکه شنیدید سامری امت پیغمبر که بوده، همه به خاطر عظمت بحث تکبیر بگویید! به خاطر عظمت این حرف و از سر تعجب، الله اکبر بگویید! بعد از اینکه شنیدید به مقدار تعجب تان الله اکبر و سبحان الله بگویید. سامری امت پیغمبر کسی بود که امیرالمؤمنین(علیه السلام) در قنوت نمازش او را لعن می کرد. حالا که بود؟ ابوموسیِ اشعری(وَ فِرْقَه مُدَهْدَهَه عَلَى مِلَّه السَّامِرِیِّ... إِمَامُهُمْ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ قَیْسٍ الْأَشْعَرِی؛ امالی مفید/ص30)
در مورد ابوموسی اشعری در تاریخ چه گفته اند؟ خیلی جالب است، در روایت هست؛ هم از پیامبر گرامی اسلام(صل الله علیه وآله وصلم) هم از امیرالمؤمنین(علیه السلام) که همان طوری که سامری می گفت: «لا مِساس، لامِساس»، ابوموسی اشعری هم می گفته «لاقتال، لاقتال». یعنی شعار ابوموسی اشعری این بود که «جنگ نه، جنگ نه» با شعار «جنگ نه، جنگ نه» آمد مذاکره را- با آن نتیجۀ افتضاح- به امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحمیل کرد، به حدی که بعد از آن امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در قنوت نمازش، ابوموسی اشعری را نفرین می کرد، لعن می کرد.(عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَعْقِلٍ، عَنْ عَلِیٍّ (علیه السلام): أَنَّهُ قَنَتَ فِی الصُّبْحِ فَلَعَنَ مُعَاوِیَه وَ عَمْرَو بْنَ الْعَاصِ وَ أَبَا مُوسَى وَ أَبَا الْأَعْوَرِ وَ أَصْحَابَهُمْ؛ امالی طوسی، 725)
بعد ابوموسی اشعری که دنبال «لاقتال، لاقتال» بود یعنی دنبال این بود که «جنگ نشود، جنگ نشود» چقدر موجب جنگ و خونریزی شد؟ یک دانه اش کربلا است. از جوب های کوفه و مدینه خون جاری می شد، وقتی جوب خون جاری شود یعنی انگار یک گله گوسفند کُشته باشند که خون جاری شده.
این جنگ ها همه اش مالِ «لاقتال» ابوموسی اشعری بود، زد کارهای امیرالمؤمنین را خراب کرد! شعارش چه بود؟ «لاقتال». اینهایی که می گویند «لاقتال» خودشان بیشترین جنگ را تولید می کنند، یادتان باشد! آدم وقتش که شد باید جهاد کند. اینکه «ما کلاً دوست نداریم جهاد کنیم» یعنی دوست داریم سر همه را ببُرند. دیگر داعشی ها هم که این بغل-در کشور همسایه- الآن آمده اند که بزنند.
سؤال؛ چرا امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) صریحاً ابوموسی اشعری را لعن می کردند؟ ابوموسی اشعری خیلی در آن مذاکره خیانت کرد. خدای نکرده، نعوذ بالله ما نمی خواهیم مذاکره کنندگان خودمان را تشبیه کنیم ولی آدم باید هشیار باشد!
یادتان باشد اینهایی که می گویند «لاقتال» خودشان بیشترین جنگ را تولید می کنند...

 

--------------------------------------------

مظالب بیشتر :

باید به وسیله جهاد دشمنان را کنار زد تا از فساد جلوگیری شود
امروز در شرایطی قرار داریم که برخی حجاب را رعایت نمی کنند
نقش جهاد با نفس در کربلا
صوت /حج و جهاد - حجت الاسلام قرائتی
دانلود نرم افزار جغله های جهاد (طنز دفاع مقدس)
دفاع و جهاد در احادیث معصومین علیهم السلام
اقسام جهاد از منظر مقام معظم رهبری - جهاد ازدياد نسل
اقسام جهاد در امر رهبری - جهاد معنوی

Share