شاهدان اعمال انسان | متن بیانات آیت الله فروغی حفظه الله

الی الله تصیر الامور
شاهدان اعمال انسان متن بیاناتی از استاد معظم حضرت آیت الله فروغی حفظه الله برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی فروغ توحید می باشد.

شاهدان اعمال انسان :

شاهدان اعمال انسان متن بیاناتی از استاد معظم حضرت آیت الله حاج شیخ علی فروغی حفظه الله و برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی معظم له یعنی فروغ توحید می باشد.

شاهدان اعمال انسان

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَهِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» [1]

بگو: عمل کنید! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را مى بینند! و بزودى، بسوى داناى نهان و آشکار، بازگردانده می شوید و شما را به آنچه عمل مى کردید، خبر می دهد!

در این آیه خداوند شهود اعمال انسان را بیان می کند. شاهدانی در عالم وجود دارند که در صحنه قیامت آمده و شهادت می دهند. همچنین خداوند تهدید می کند؛ یعنی اگر کار بد هم می خواهید بکنید، بکنید اما بدانید که شاهدانی وجود دارند. خداوند تبارک و تعالی، پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و مؤمنان شاهداند.

شهادت فرع بر حضور

شهادت، فرع بر حضور است. شاهد، کسی است که در صحنه حاضر است و صحنه را درک و شهود می کند و می فهمد و عقل دارد.

«یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ»[2] زبان، دست یا پای انسان در قیامت شهادت می دهد؛ یعنی تمام وجود ما نسبت به اعمالمان شاهد هستند.

شهادت مومنین خاص

ممکن است برخی مؤمنان هم شاهد اعمال باشند. خداوند می تواند شخصی را در یک جمع، در صحنه محشر شاهد اعمال بقیه قرار دهد. در روایت دارد که خداوند در یک روستا حجه الله قرار می دهد نه حجت کامل؛ حجة الله یعنی خدا به واسطه آن شخص برای اهل یک روستا احتجاج می کند تا بهانه ای برای خوب نبودن، نداشته باشند. گاهی در یک خانوده یک برادر بر برادر دیگر حجة الله می شود.

اهل بیت(علیهم السلام)، شاهدان اعمال انسان

حجة الله أعظم در کل آفرینش، اهل بیت(علیهم السلام) هستند.

همه اولیاء او را چو عضوند // که او کلّ است و او را همچو جزوند

اولیاء، اعضاء و جوارح انسان کامل اند، جزء او هستند. جزءها به اندازه خانه و جامعه می توانند شاهد باشند اما حجت و شاهد به معنای کامل، اهل بیت(علیهم السلام) هستند.

از امام صادق(علیه السلام) سؤال شد: منظور از «مؤمنون» در آیه شریفه «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ » چه کسانی اند؟ فرمود: «هم الأئمه» [3]

مردى از اهل سواد

شیخ صدوق(رحمه الله) در کمال الدین از سعد بن عبد اللَّه از اسحاق بن یعقوب نقل می کند که گفت: از عثمان بن سعید (نائب اول امام زمان) شنیدم می گفت: مردى از اهل سواد عراق نزد من آمد و مالى براى امام آورد. حضرت آن را پس داد و فرمود:

«حق پسر عمویت را که چهار صد درهم است، از این مال جدا کن» آن مرد مبهوت و متعجب ماند و دوباره به حساب اموال خود رسیدگی کرد. معلوم شد زمین زراعتى پسر عمویش در دست او بوده که قسمتى را به او برگردانده و قسمتى را هنوز رد نکرده بود، وقتى کاملا حساب کرد معلوم شد سهم پسر عمویش از آن زمین، چهار صد درهم مى شود، همان طور که حضرت فرموده بود پس آن مبلغ را جدا نمود و بقیه را تسلیم کرد و مورد قبول واقع شد.[4]

توجه به حضور، مانع گناه

امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) شاهد اعمال ماست. هر جا که باشی، زیر نظر او هستی. مرحوم حاج اسماعیل دولابی(رحمه الله) می گفت: بچه نزد پدرش به خود می بالد و از کسی نمی ترسد، فکر می کند همه عالم در مقابل پدرش چیزی نیستند. ما باورمان به امام زمان(علیه السلام) به اندازه این بچه نیست! باورمان بشود که ما صاحب داریم، امام زمان داریم؛ چه قدر بالا می آییم و شجاعت پیدا کرده و گناه نمی کنیم؟!

شاهدان اعمال انسان

منبع: پایگاه اطلاع رسانی فروغ توحید - شاهدان اعمال انسان
------------------------
پی نوشت:
[1]. توبه،105.
[2]. نور،24.
[3]. البرهان فی تفسیر القرآن، ج 2، ص 839.
[4]. بحار الأنوار، ج 51، ص 326.

Share