عبور از بحران ها، راهکاری از امام هادی علیه السلام

سید حسین سیدی
عبور از بحران
گاهی انسان در زندگی خویش گرفتار کمبودها و مشکلاتی می شود که طبعا فکر و ذهن انسان را درگیر کرده و ممکن است حالت یاس و رکود به انسان دست دهد. در این میان کسانی موفقند که تبعات شکست ها و ناملایمات زندگی، آنها را خرد نکرده و از شکست ها پلی می سازند به سوی پیر

عبور از بحران ها، راهکاری از امام هادی علیه السلام

گاهی انسان در زندگی خویش گرفتار کمبودها و مشکلاتی می شود که طبعا فکر و ذهن انسان را درگیر کرده و ممکن است حالت یاس و رکود به انسان دست دهد. در این میان کسانی موفق هستند که تبعات شکست ها و ناملایمات زندگی، آنها را خرد نکرده و از شکست ها پلی بسوی پیروزی ها می سازند. این نکته در روایات اهل بیت (علیهم السلام) مورد توجه قرار گرفته است. از امام هادی (علیه السلام) که این روزها مصادف با شهادت ایشان است، درباره عبور از بحران ها و بها ندادن به تبعات آنها، حدیثی نقل شده که می فرمایند: «اُذکُر حَسَراتِ التَّفریطِ بِأَخذِ تَقدیمِ الحَزمِ؛ به جای حسرت و اندوه برای عدم موفقیتهای گذشته، با دوراندیشی جبران کن.»[1] این حدیث، یکی از رموز موفقیت را به ما می آموزد؛ که البته از هر کسی هم بر نمی آید. بدون شک یک مسلمان باید این حدیث را در وهله اول در امور اخروی خویش بکار بندد. مثلا کسی که خدای ناکرده گرفتار گناهی شده که احساس می کند (رابطه با نامحرم و امثالهم) به هیچ وجه از آن خاج نمی شود؛ باید به جای حسرت خوردن غیر متعارف بر اینکه چرا در دام گناه افتادم ؛ با مراجعه به بزرگتری، استادی، مشاوری، دنبال راه چاره بگردد (البته حسرت نخوردن به معنی بی خیال بودن نیست).

مثال دیگر: نجات از دام مواد مخدر نیز یکی دیگر از کارهایی است که نیاز به اراده و همتی بلند دارد تا انسان از آن نجات یابد. برخی افراد، با همت بلند و مراجعه به کمپ های ترک اعتیاد، خود را نجات می دهند و برخی دیگر با گفتن اینکه نمی شود و نمی توان، عملا بر گرفتاری خویش می افزایند.

به امید موفقیت همه مسلمانان و پیروان اهل بیت (علیهم السلام) در عبور از بحران ها.

إن شاءالله.

عبور از بحران در کلام امام هادی علیه السلام

پی ‌نوشت:
1. بحارالأنوار( ط - بيروت) ج75، ص370.

Share