پاسخ فعالیتهای درس دوم کتاب تفکر و سواد رسانه

پاسخ فعالیتهای درس دوم کتاب تفکر و سواد رسانه
پاسخ فعالیتهای درس دوم کتاب تفکر و سواد رسانه پایه دهم با با موضوع سه گانه پیام

پاسخ فعالیتهای درس دوم کتاب تفکر و سواد رسانه

پاسخ فعالیتهای درس دوم کتاب تفکر و سواد رسانه پایه دهم با با موضوع سه گانه پیام همبرگری یعنی ( متن، زیر متن و فرا متن) با توضیح تصاویر

موضوع درس دوم سه گانه پیام هست عنوان درس پیام همبرگری به همین دلیل انتخاب شده است که همانطور که همبرگر چند لایه دارد هر پیام هم چند لایه داره علاوه بر این سعی شده است که عناوینی برای دروس انتخاب شود که جذاب باشد. پیام سه لایه دارد؛
۱- متن هست که پیام رسانه ای را می خوانیم
۲- زیر متن منظور پنهان تولید کننده پیام هست و
۳- فرامتن بخشی از پیام هست که دست تولید کننده نیست بلکه درمخاطب وجود دارد و در درک او از پیام اثر گذار است.

درس بدون توضیح این موارد و با دیدن فیلم در بشقاب تو شروع می شود سوالها بر اساس مدل الیزابت تامن مطرح شده است که کتابش جزو منابع درس هم است چند تا سوال اول که اشاره به این دارد که از تصاویر، صدا، نور، صحنه و… چه به یاد دارید اشاره به متن پیام دارد اما این که افراد چه شکلی توصیف شده اند شما چه درکی از برنامه غذایی ملت های مختلف می کنید و… اشاره به زیرمتن پیام دارد وسوال آخر که اگر بخواهید این پیام را برای افراد و گروه سنی دیگری…. تولید کنید چه تغییراتی می دادید می شود. فرامتن مثلا فرض کنید همین پیام را بخواهیم برای بچه ها بفرستیم بهتر از انیمیشن و شخصیت های کارتونی جذاب استفاده کنیم که برای بچه ها جالب تر است یا برای ایران اگر می خواستیم بسازیم بحث ضایعات نان، غذاهایی که دور می ریزیم را مطرح می کردیم و…

متن: میشه همین کلمات و واژه ها وآرایه های ادبی
زیرمتن: میشه هدفی که نویسنده شعرپنهانی وغیرآشکار به خواننده انتقال میدهد
فرامتن: اینکه آن شعر ممکنه در هر بستری یا فرهنگی یا قومی و گروه سنی یا ملیتی معنی متفاوت برداشت شود

پاسخ فعالیتهای درس دوم کتاب تفکر و سواد رسانه

مطالب مرتبط:
دانلود کتاب تفکر و سواد رسانه ای برای پایه دهم
دانلود پاورپوینت درس دوم کتاب تفکر و سواد رسانه ای

گفتگوی کلاسی ص۱۶

شعر سروچمان من چرا میل چمن نمی کند؟

متن: واژه ها و کلمات و وزن و قافیه
زیرمتن: دلتنگی از دوری و بی محلی یار
فرامتن: از نظر یک نوجوان وجود جامعه ای که عشق و دلدادگی در آن مجاز است

از نظر من وجود حجب و حیا در جامعه و غیر مجاز بودن دیدار يار و دلدار

گفت و گوی کلاسی ص ۱۶

فیلم شغل دروغین

متن: مصاحبه شغلی، متن: دیالوگ ها، جملات و پیام های آشکار، تصاویر، نور و… که واضح دریافت میکنیم.
زیر متن: جایگاه مادر و اهمیت نقش مادر، و توجه نمودن به سختی های نقش مادری و…
فرامتن: اینکه افراد مختلفی از جنسیتهای و نژادهای مختلفی استفاده شده بود و عکس العمل هرکدام به بخش های مختلف مصاحبه و به نقش مادر متفاوت بود

بعد از تو بعد از رفتنت ای نازنینم  ….

متن : خود شعر
زیرمتن: دلتنگی و دوری
فرامتن: فردی که با نرم افزار wordکار کرده و فونت را می شناسد درکش از کسی که فونت را نمی شناسد از این بیت متفاوت است

اگر با دیگرانش بود میلی ….

متن: خود شعر
زیر متن: لیلی مرا دوست دارد
فرامتن: کسی که داستان لیلی و مجنون را شنیده باشد درک متفاوتی دارد از کسی که نشنیده است

آیه ۹۲ سوره نحل: ص۱۶

وَلَا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكَاثًا تَتَّخِذُونَ أَيْمَانَكُمْ دَخَلًا بَيْنَكُمْ أَنْ تَكُونَ أُمَّةٌ هِيَ أَرْبَىٰ مِنْ أُمَّةٍ ۚ إِنَّمَا يَبْلُوكُمُ اللَّهُ بِهِ ۚ وَلَيُبَيِّنَنَّ لَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ؛

(و مانند آن [زنی] که پشم های تابیده خود را پس از استحکام و استواری وا می تابانید، نباشید که سوگندهایتان را میان خود به بهانه اینکه گروهی [چون مشرکان] از گروهی [چون مؤمنان] از نظر نفرات و امکانات افزون ترند، مایه خیانت و فساد قرار دهید [به این صورت که از روی تظاهر، مؤمنان را با سوگندهایتان دلخوش کنید که با آنان هستید، و در پشت پرده سوگندهایتان را بشکنید، و به خیال اینکه از ضربه های دشمن در امان بمانید، به دشمن بپیوندید] جز این نیست که خدا شما را به وسیله آن [نفرات اندک وافزونی نفرات دشمن] آزمایش می کند، و روز قیامت آنچه را [از حق و باطل] همواره در آن اختلاف می کردید، برای شما روشن می سازد.)

متن : خود آیه
زیرمتن : عهد شکن نباشید
فرامتن : شرایط تاریخی که این آیه نازل شده است که می توانید از کتابهای تفسیر استخراج کنید ( نکته اینکه درک مفاهیم قرآن احتیاج به دانستن فرامتن آن دارد وگرنه ما را دچار تفسیرهای ظاهری از آیات می کند)

سخن حضرت علی (علیه السلام) : ص ۱۶

متن: خود سخن
زیرمتن : با احساسات تصمیم نگیرید
فرامتن: توجه به شرایط تاریخی زمان حضرت علی (علیه السلام) بحث خوارج

پاسخ فعالیتهای درس دوم کتاب تفکر و سواد رسانه

عکسها

عکس بالای ص ۱۸

متن : فردی جلوی آینه ایستاده و خودش را زیباتر تصورمی کند
زیرمتن: ظاهر سازی ، مد، توجه بیش ازحدبه زیبایی|
فرامتن: شرایط الان بحث کلیشه بدن اینکه ۱۷ درصد لوازم آرایش رادر ایران مردان می خرند

عکس سمت چپ پایین ص ۱۷

متن: افرادی دارند آلودگی ها را مخفی می کنند
زیزمتن: تصویر بیرون پنجره نماد کشورهای صنعتی است که با ادامه دادن روندتوسعه درحال نابودی زمین هستند اما به جای چاره اندیشی در حال پنهان کردن هستند ، ظاهر سازی کشورهای توسعه یافته با شعارهای حفظ زمین
فرامتن: کشورهای توسعه یافته تعهد کرده اند که تا سال ۲۰۲۰ فعالیتهای صنعتی خود را کم کنند  نکته که دانستن آن در درک ما از مفهوم تصویر اثرگذار است.

پاسخ فعالیتهای درس دوم کتاب تفکر و سواد رسانه

عکس بالا:

متن: پیام اصلی : مچاله شدن.پدر در زیر بار فشار زندگی
فرامتن: با توجه به رنگ.کاهی کاغذ و ظاهر ساده ی خانواده نشان میدهد که این مشکل در خانواده های متوسط و معمولی بیشتر است و همینطور خانواده هایی که پر جکعیت ترند
فرامتن: تاثیر این عکس برای پدران و افراد فقیر و متوسط نسبت به دیگران بیشتر قابل لمس است

عکس ماه: تبلیغ نوعی ساندویچ.

زیرمتن: استفاده از نور در اطراف ساندویچ و اینکه شکل یک ماه است این.حس بینظیر و تک بودن را در ذهن تداعی میکند.
فرامتن: این تبلیغ در کشورهایی که استفاده از فست فود جز عادات غذایی انهاست و همینطور در کشور های مسلمان که “ماه ” برای انان اهمیت زیادی دارد بیشتر است

عکس یک برش پیتزا: متن: تبلیغ پیتزا

زیرمتن: رنگ، نور بکار رفته در تصویر به خاص بودن ان نوع پیتزا اشاره دارد
زیر متن:چون.ظاهرش شبیه درخت.کریسمس است در کشورهای مسیحی تاثیر این پیام بیشتر از جاهای دیگر است

عکس میز و کتاب و تلویزیون

برخلاف تفسیرهای که قبلا درگروه دیدم بنظرم این عکس دقیقا به تاثیر متقابل رسانه بریکدیگر اشاره دارداگه به عکس دقت کنید پایه های میز کوتاه وبلندند وکتاب زیر پایه میزی قرار گرفته که تلویزیون روش قرار داره وهمینطور عکس بعدی برعکس،یعنی اگه تلویزیون رواز زیر میز برداریم میز لق خورده وکتاب میافته،وهرکدوم برای ثبات بهم نیاز دارند

عکس پایین ص ۱۸

متن: تاثیر متقابل رسانه ها بر یکدیگر
زیرمتن: تغییر رسانه ها در گذرزمان از گذشته با کنون مثلا قبلا عکسها مون رو قاب می گرفتیم و می ذاشتیم دیگران ببینند الان تو می ذاریم تو اینستاگرام
فرامتن: افرادی که با رسانه های جدید کار کرده و آشنایی دارند درک متفاوتی دارند از کسانی که مثلا اینستاگرام را نمی شناسند

Share