پاسخ فعالیتهای درس اول کتاب تفکر و سواد رسانه

کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم؛
پاسخ فعالیت های کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم
هدف این درس ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای همراهی با درس تفکر و سواد رسانه ای است در این درس ما دانش آموز را در یک بازه زمانی به گذشته و آینده می بریم و رسانه ها به سرعت در حال تغییر هستند ...

پاسخ فعالیتهای درس اول کتاب تفکر و سواد رسانه + توضیح تصاویر

پاسخ فعالیتهای درس اول کتاب تفکر و سواد رسانه پایه دهم با توضیح تصاویر درس تحت عنوان ما و رسانه ها

پاسخ فعالیتهای درس اول کتاب تفکر و سواد رسانه پایه دهم (مسابقه رسانه با زمان)

پاسخ فعالیتهای درس اول کتاب تفکر و سواد رسانه + ما و رسانه ها

دانلود پاورپوینت درس اول - تفکر و سواد رسانه - رسانه در گذر زمان
دانلود کتاب تفکر و سواد رسانه ای برای پایه دهم

مرور کلی درس 1

هدف این درس ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای همراهی با درس تفکر و سواد رسانه ای است در این درس ما دانش آموز را در یک بازه زمانی به گذشته و آینده می بریم با این توضیح که در سواد رسانه ای کسی بی سواد محسوب نمی شود و کسی هم کامل نیست به این علت که رسانه ها به سرعت در حال تغییر هستند و اینکه بیشتر افراد دسترسی بعنوان اولین سطح سواد رسانه ای را دارند.

پاسخ فعالیتهای درس اول کتاب تفکر و سواد رسانه پایه دهم (مسابقه رسانه با زمان)

پاسخ فعالیتهای درس اول کتاب تفکر و سواد رسانه پایه دهم (مسابقه رسانه با زمان)

تصویربالای صفحه 2 هفتاد هشتاد سال پیش را نشان می دهد با این سوالات اگر بگویند باید برای داشتن رادیو مجوز بگیرید چه واکنشی نشان می دهید؟ مسخره است، خنده دار است. چه نکاتی را از عکس می فهمید؟ این که تک رسانه ای بوده، ممیزی بالا داشته، امنیتی بوده، نظارت شدید بوده و…- تفریح و سبک زندگی شما چقدر با آن زمان تفاوت کرده؟ در گذشته بازیها فیزیکی بود و ارتباطات چهره به چهره الان بیشتر فردی و روابط رودرو کم شده است.

رادیو یکی از رسانه هاست که زمانی (حکومت پهلوی) در کشور خودمان نیاز به مجوز داشت. (دلیل امنیتی) زمانی هم ویدیو داشتن ویدئو مجوز می خواست و اکنون هم ماهواره به صورت غیررسمی درخانواده ها رواج دارد زمانی شاید این رسانه آزاد شود.

تصویر پایین صفحه 3– مسیر های متفاوتی را نشان می دهد هر کدام از این مسیر یک رسانه هست که چنانچه مجهز به سواد رسانه ای باشیم ما را به مقصود می رساند. آینده رسانه ها نامعلومه و کسی نمی تواند با قاطعیت بگوید که در آینده چه رسانه ای جایگزین این رسانه ها می شود .

اینکه سر نوشت ما در آینده با تکیه بر رسانه چه خواهد شد و اینکه خود رسانه به چه در جاتی از پیشرفت خواهد رسید با پیشرفت علم وجود مسیرهای مختلف رسانه و نوعی سردرگمی وجود دارد .

پاسخی دیگر : در این تصویر همانطور که پیداست یک راه مستقیم و راست که به آینده ایی با افق روشن منتهی میشه نشان از موفقیت و درست قدم برداشتن کسانی است که با تجهیز بودن به سواد رسانه ای این مسیر را طی کرده و به بیراهه نمیرن و سردرگم نمیشن.
در ضمن بریده بودن خط جاده نشان از سبقت گرفتن آنهایی است که بیشترمجهز و به روز تر از بقیه به سواد رسانه ای هستن

جواب فعالیت گروهی صفحه ۴

به نظر شما با توجه به اوضاع کنونی فناوری،آینده چگونه خواهد بود؟پیشرفت ترین رسانه ای که بشر در آینده خواهد ساخت چه می تواند باشد؟

فناوری هیچگاه نمی ایستد و همیشه در حال پیشرفت است پس دقیق نمیتوان گفت در آینده چه پیشرفت هایی در انتظار ما است؛ هر روزه هزاران ایده به ذهن میرسند که می توانند دنیای علم را دگرگون کنند و درصدی از آنها به واقعیت تبدیل می شوند و فناوری جدیدی به جهان می آورند که نمونه ای از آنها می تواند دستگاه تلپاتی و ماشین زمان باشد.

بسته به تجربه زیسته هر فردی پاسخ به این سوال متفاوت است اما نکته مهم این است که ما اگر مجهز به سواد رسانه ای نباشیم رسانه امیر ما خواهد شد ولی در صورتی که با سواد رسانه ای می توانیم از فواید رسانه استفاده کنیم بدون اینکه دچار آسیب شویم.

آرفید چیست ؟ (جهت مطالعه)

سامانه های RFID از سیگنال های الکترونیکی و الکترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن داده ها بدون تماس بهره گیری می کنند. به هر سیستمی که قادر به خواندن و تشخیص اطلاعات افراد یا کالاها باشد سیستم شناسایی یا Identification System گفته می شود.

بطور کلّی شناسایی خودکار و نگهداری داده ها (AIDC) روشی است که طی آن تجهیزات خواه سخت افزاری یا نرم افزاری قادر به خواندن و تشخیص داده ها بدون کمک گرفتن از یک فرد هستند. بارکدها، کدهای دو بعدی، سیستم های انگشت نگاری، سامانهٔ شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی، سیستم شناسایی با استفاده از قرنیه چشم و صدا و… از جمله این راهکارها در این مقال می باشند.

یکی از جدیدترین مباحث مورد توجه دانشمندان جهت شناسایی افراد یا کالاها استفاده از سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی یا RFID می باشد.

آشنایی بیشتر

تصوّر کنید وارد یک فروشگاه زنجیره ای شده اید و اقلام مورد نیاز خود را داخل چرخ دستی قرار داده اید. صندوق دار با استفاده از بارکد باید تک تک اقلام داخل سبد را برداشته و اطلاعات آن را توسط بارکد خوان (Barcode Reader) یکی یکی به داخل رایانه وارد کند تا فاکتور اقلام انتخابی شما صادر گردد.

بسیاری از اوقات بدلیل آنکه تعداد کالاهای خریداری شده بسیار زیاد می باشند صف های طولانی در فروشگاه های زنجیره ای تشکیل می شود. گاهی اوقات نیز مخدوش شدن علائم بارکد، از خواندن اطلاعات جلوگیری می کند، که این خود موجب مشکلات بیشتری می شود.

با این فناوری جدید یعنی RFID شما سبد کالای خود را برمی دارید و بدون اینکه مجبور به ایستادن در صفهای طولانی شوید و یا حتی بدون اینکه مجبور باشید اقلام خریداری شده را به صندوقدار یا نگهبان نشان دهید،از در خارج می شوید. چرا؟ چون شناسه روی کالا دیگر بارکد نیست بلکه از نوع RFID می باشد و خودش با فرستان علائم رادیویی کلیه اطلاعات جاری خود از قبیل تعداد، قیمت، وزن و… را به کامپیوترهای موجود در درهای خروجی مخابره می کند.

این شناسه ها دارای دو بخش تراشه و آنتن هستند و دارای عملکرد بسیار ساده ای می باشند. تراشه اطلاعات را از طریق آنتن منتشر می کند و حسگرهایی که در اطراف قرار دارند، این اطلاعات را دریافت می کنند. از جمله مهمترین محاسن این کاربرد کاهش سرقت یا دزدی و محاسبه سریعتر تعداد کالاهای موجود در انبار بدون نیاز و کمک به نیروهای انسانی است.

شناسه ها (Tag) وسیله شناسایی متصل شده به کالایی است که ما می خواهیم آن را رد یابی کنیم و بازخوان ها (Reader)ها وسایلی هستند که حضور شناسه ها را در محیط تشخیص داده و اطلاعات ذخیره شده در آنها را بازیابی می کنند.

تصویر صفحه  7: نشان می دهد که در روابط رسانه ای احساسات منتقل نمی شود

گفتگوی کلاسی صفحه 7: فیلم یک روز شیشه ای را می بینید و به این سوالات پاسخ می دهید

نقش و جایگاه شما در این آینده: که یا کاربر و استفاده کننده یا آفریننده و تولید کننده

آیا همه این پیشرفت های می توانند جایگزین روابط میان فردی شوند؟ خیر احساسات منتقل نمی شود

در این آینده جایگاه انسان نسبت به فناوری و اشیاء چیست؟…. اگر انسان مجهز به سواد رسانه ای باشد می تواند رسانه را به خدمت بگیرد و گرنه اسیر رسانه خواهد شد . در مورد رشد جایگاه تفکر بهتر است سوال بعدی را هم بخوانید بعد به جواب بهتری می رسید اینکه بزرگان در زمان خودشان به یافته هایی رسیده اند که الان با این همه تجهیزات و فناوری هنوز هم حرف اول را در حیطه تخصص خودشان می زند پس به این معنی نیست که ما چون رسانه های بهتری داریم پس متفکرتریم یا اگر کسی ازما تجهیزات رسانه ای بهتری داشته باشد لزوما داناتر است رسانه ابزار است و به تنهایی نشانه عمق تفکر نیست.

بیشتر بدانید: اینترنت اشیاء – Internet of Things – IoT / صفحه 5

تا پیش از این، تصور اغلب ما، این بود که تنها انسان ها هستند که قرار است با ابزارهایی که در اختیار دارند و توسط شبکه اینترنت به هم متصل باشند و شخصاً از قابلیت های آن بهره ببرند و یا اطلاعات خود را با دیگر انسان ها، به اشتراک بگذارند. اما بیش از یک دهه است که مفاهیم جدیدی پدیدار شده است. در مورد ایده ای صحبت می کنیم که بر اساس آن، هر شیء فیزیکی، قادر خواهد بود با اتصال به اینترنت یا در محدوده کوچکتر، اینترانت، یا به کمک سایر ابزارهای ارتباطی، با سایر اشیاء، تعامل داشته باشد

مفاهیم جدیدی شکل خواهد گرفت و محصولات هوشمندی به بازار راه پیدا می کنند که از طـریق تکنولوژیِ «اینترنتِ اشیاء»] با یکدیگر و همچنین با انسان ها ارتباط برقرار می کنند گویی می توانند با انسان ها حرف بزنند.

یخچالی که سخن می گوید و در صورت تمام شدن هر یک از مواد غذایی، بطور خودکار، آن را به فروشگاه نزدیک خانه تان سفارش می دهد، ساعتی که به حرف های شما گوش می کند، ترموستات هایی که عادات شخصی شما را یاد می گیرند، خودروهایی که به شما می گویند نیاز به قطعه ای جدید دارند یا یک اتو که مدتی روشن است و به شما هشدار می دهد تا بتوانید حتی با ریموت کنترل، از راه دور آن را خاموش کنید. هر یک از این موارد مثال هایی از اینترنتِ اشیاء هستند.

فیلم رسانه چیست؟ (صفحه 4) را با بچه ها ببینید بعد این بار آنها را به آینده می بریم و سوال این هست که بیست سال دیگر درباره زندگی امروز شما چه خواهند گفت یا هشتاد سال دیگر؟ مسلما نسل بعدی ممکن است برخی از رسانه هایی که ما الان استفاده می کنیم را نبیند همانطور که خیلی از ما رادیو های قدیمی را ندیده ایم رسانه به سرعت در حال پیشرفت است (به خیالپردازیهای بچه ها درمورد رسانه های آینده دامن بزنید خیلی از رسانه های امروزی سال های پیش فقط یک رویا محسوب می شد ولی الان ساخته شده است)

پاسخ فعالیتهای درس اول کتاب تفکر و سواد رسانه پایه دهم (مسابقه رسانه با زمان)

پاسخ فعالیتهای درس اول کتاب تفکر و سواد رسانه پایه دهم (مسابقه رسانه با زمان)

دراین تصویر دردوزمان متفاوت بازیهای کودکان را باهم مقایسه کرده.
شما چه بازیهایی می کردید الان چه بچه چه بازیهایی می کنند.

درگذشته بازیها فیزیکی و چهره به چهره اما اکنون بازی و سرگرمی با موبایل و اینترنت باعث کم تحرکی شده و افراد در فضای مجازی باهم مسابقه می گذارند. در گذشته افراد فعال بوده و امروزه منفعل شده اند. در گذشته افراد با هم بازی می کردند و شاد بودند ولی بچه های امروز سرشان در گوشی و گوشه نشین هستند.

مزایا:

-همگانی کردن آموزش
-کاهش هزینه های آموزش
-غلبه بر محدودیت های زمانی و مکانی
-کاهش هزینه های انرژی و کاغذ
-دسترسی سریع و وسیع به منابع
-افزایش امکان هم افزایی و تعامل جمعی و گروهی
-افزایش کیفیت و کمیت یادگیری و…

چالش ها:

-کمرنگ شدن عواطف انسانی
– چالش ارزشها وباورها
– دشواری زبانی و فرهنگی
– سرریز اطلاعات و احتمال کاهش عمق آموزش (مثلا امروز با بمباران اطلاعات، عمق اقیانوس اطلاعات دانش آموزان بسیارناچیز به نظرمی رسد)

– دور شدن ازتعاملات اجتماعی –انسانی
– کاهش امکان استفاده چهره به چهره از استاد
– کاهش امکان انتقال احساسات بی واسطه

و در آخر توضیحی کاملتر برای آشنایی

تصوّر کنید وارد یک فروشگاه زنجیره ای شده اید و اقلام مورد نیاز خود را داخل چرخ دستی قرار داده اید.صندوق دار با استفاده از بارکد باید تک تک اقلام داخل سبد را برداشته و اطلاعات آن را توسط بارکد خوان (Barcode Reader) یکی یکی به داخل رایانه وارد کند تا فاکتور اقلام انتخابی شما صادر گردد.

بسیاری از اوقات بدلیل آنکه تعداد کالاهای خریداری شده بسیار زیاد می باشند صف های طولانی در فروشگاه های زنجیره ای تشکیل می شود.گاهی اوقات نیز مخدوش شدن علائم بارکد،از خواندن اطلاعات جلوگیری می کند، که این خود موجب مشکلات بیشتری می شود.

با این فناوری جدید یعنی RFID شما سبد کالای خود را برمی دارید و بدون اینکه مجبور به ایستادن در صفهای طولانی شوید و یا حتی بدون اینکه مجبور باشید اقلام خریداری شده را به صندوقدار یا نگهبان نشان دهید، از در خارج می شوید. چرا؟ چون شناسه روی کالا دیگر بارکد نیست بلکه از نوع RFID می باشد و خودش با فرستان علائم رادیویی کلیه اطلاعات جاری خود از قبیل تعداد، قیمت، وزن و… را به کامپیوترهای موجود در درهای خروجی مخابره می کند.

این شناسه ها دارای دو بخش تراشه و آنتن هستند و دارای عملکرد بسیار ساده ای می باشند.تراشه اطلاعات را از طریق آنتن منتشر می کند و حسگرهایی که در اطراف قرار دارند،این اطلاعات را دریافت می کنند.از جمله مهمترین محاسن این کاربرد کاهش سرقت یا دزدی و محاسبه سریعتر تعداد کالاهای موجود در انبار بدون نیاز و کمک به نیروهای انسانی است.

شناسه ها (Tag) وسیله شناسایی متصل شده به کالایی است که ما می خواهیم آن را رد یابی کنیم وبازخوان ها (Reader)ها وسایلی هستند که حضور شناسه ها را در محیط تشخیص داده و اطلاعات ذخیره شده در آنها را بازیابی می کنند.

پاسخ فعالیتهای درس اول کتاب تفکر و سواد رسانه پایه دهم (مسابقه رسانه با زمان)

بازنشر از اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان - پاسخ فعالیتهای درس اول کتاب تفکر و سواد رسانه پایه دهم (مسابقه رسانه با زمان)

پاسخ فعالیتهای درس اول کتاب تفکر و سواد رسانه پایه دهم (مسابقه رسانه با زمان) - پاسخ فعالیتهای درس اول کتاب تفکر و سواد رسانه پایه دهم (مسابقه رسانه با زمان) - پاسخ فعالیتهای درس اول کتاب تفکر و سواد رسانه پایه دهم (مسابقه رسانه با زمان) - پاسخ فعالیتهای درس اول کتاب تفکر و سواد رسانه پایه دهم (مسابقه رسانه با زمان) - پاسخ فعالیتهای درس اول کتاب تفکر و سواد رسانه پایه دهم (مسابقه رسانه با زمان)

Share

دیدگاه‌ها

با سلام ممنونم از فایل خوبی که گذاشتید خدا خیرتون بده فقط رمز فایل چیه؟

علیکم السلام
اگه منظورتون از فایل های؛ پاورپوینت درسهاست در هر پستی نوشته شده:
توجه داشته باشید: لطفاً برای استفاده از پاورپوینتها روی گزینه Read only کلیک کنید.
رمز فقط برای ادیت و اعمال تغییرات نیازه و الا برای استفاده به رمز نیازی نیست...

موفق باشید

ببخشید شما میدونید این جواب فعالیتای یازدهم تفکر سواد رسانه هم رشتیم

با اینکه متوجه اصل سوال نشدیم ولی اگه مدنظر شما پاسخ درس 11 هستش باید عرض کنیم که :

حجم فعالیتها و کارها بخاطر مناسبتهای زیاد، بالا رفته ولی دنبال فرصت مناسب هستیم که إن شاءالله تکمیل کنیم ...

سلام ببخشید جواب فعالیتای تفکر سواد رسانرو از کدوم سایت بیارم

علیکم السلام
در این سایت پاسخها نیز درج میشه... می تونید از طریق کلمات کلیدی به محتوای مدنظر خود برسید و یا در جستجوگر سایت بنویسید و پیدا کنید...

موفق باشید

سلام هدف شما چیه که این سایت رو راه اندازی کردید به هیچ دردی نمی خوره واقعا که بلدید فقط سایتتون پر بازدید کنید

علیکم السلام
بستگی داره شما از چه زاویه ای ببینید...

سلام و ارادت
دست گلت درد نکنه
چاکرم

علیکم السلام
تشکر از حسن توجه و لطفتان...

سلام وقتتون بخیر
این مطالب فوق العاده و پر از اطلاعات بود
خیلی ممنونم از لطفتون
انشاالله همینجور پر قدرت و فعال باشید

علیکم السلام
تشکر از حسن توجه و لطفتان... موفق باشید

عالی بود.ممنون