ما در دوران جاهلیت مدرن هستیم - حجت الاسلام پناهیان (فیلم، صوت، متن)

دریافت ویدئو
موضوع: 
نمی دانم من به چه زبانی واقعاً بگویم؟ ما چند روزی شبکۀ افق در مورد دورۀ جاهلیت صحبت داریم می کنیم، اگر بگذارند خیلی هایی که واقعاً در جاهلیت به سر می برند...

ما در دوران جاهلیت مدرن هستیم - حجت الاسلام پناهیان (فیلم، صوت، متن)

مباحث حجت الاسلام علیرضا پناهیان در شبکه افق با عنوان «دوره جاهلیت» در سه قالب فیلم و صوت و متن جهت استفاده شما عزیزان تقدیم حضورتان می گردد...

نمی دانم من به چه زبانی واقعاً بگویم؟ ما چند روزی شبکۀ افق در مورد دورۀ جاهلیت صحبت داریم می کنیم، اگر بگذارند خیلی هایی که واقعاً در جاهلیت به سر می برند! جاهلیت محض! چرا ما اینقدر متحجّر هستیم؟! چرا ما سعی نمی کنیم بفهمیم و تدبّر بکنیم و تفسیر کنیم آیات قرآن را؟! اگر تحمّل بکنند من دوران جاهلیت را خوب بتوانم بیان بکنم آن وقت شما می بینید بسیاری از مؤمنین در زمان ما خیلی بدتر از جاهلیت هم هستند. ما توی جاهلیت مدرن هستیم با پوشش و روکش بعضاً اسلامی و دیگر حالا تعابیر دیگر را بکار نبرم.

برای مشاهده سایر کلیپ های استاد پناهیان اینجا کلیک کنید

 بت پرستی را یک چیز شاخ و دم داری کردیم که انگار دیگر تخمش را ملخ خورده دیگر نمونه ای در جهان ندارد! بابا بت پرست به کی می گویند؟ بت پرست می گوید این بت در عالم مؤثر است به واسطۀ خدا. این را دارد می گوید. بهش می گویند مشرک. تو چرا گفتی بت مؤثر است؟ می گوید این سنگ مؤثر است. می گوید تو غلط کردی گفتی این سنگ مؤثر است! می گوید بابا به واسطۀ خدا مؤثر است، رابطۀ با خدا مؤثر است، نماد خداست! می گوییم تو بیخود کردی! بت پرست این است.

 حالا اگر یک کسی گفت آمریکا خودش مستقلاً مؤثر است در جهان. این بدتر است یا بت پرست؟ چرا ما اینقدر متحجّر هستیم؟! آمریکا وجودی دارد در عالم؟! سنگ را گفت وجودی دارد در عالم، خاک تو سرش کرد تاریخ. آن هم گفت بابا! من می گویم نماد، به واسطۀ خدا وجودی دارد در عالم. می گوییم بیخود کردی! خدا کِی گفت این سنگ را من مؤثر قرار دادم؟ حالا دیگر خدا را هم نمی گویند، می گویند خود به خود اصلاً آمریکا یک کسی است برای خودش. می شود «عَبَدَ الطّاغوت»، این را در قرآن می فرماید عبادت طاغوت. تو عبد شدی. قرآن همین جور راحت آدم را عبد می کند.

 بت پرستی را یک چیز شاخ و دم داری کردیم که انگار دیگر تخمش را ملخ خورده دیگر نمونه ای در جهان ندارد! بابا بت پرست به کی می گویند؟ بت پرست می گوید این بت در عالم مؤثر است به واسطۀ خدا. این را دارد می گوید. بهش می گویند مشرک. تو چرا گفتی بت مؤثر است؟ می گوید این سنگ مؤثر است.

 قرآن خیلی راحت برای آدم خدا درست می کند. «اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ»؛ شما مقدّسین خودتان را رب قرار دادید. بعد در روایت هست که قرآن فرمود رب قرار دادید، منظور خدا این نیستش که آقا تو آن را واقعاً خدا می دانی. آن خدا هم می داند تو آن را خدا نمی دانی. تو بدون اجازۀ خدا به او گفتی چشم. خب تو عبد او شدی او ربّ تو شد. بابا ما ربّ نگفتیم که! همانی که گفتی شدی عبدش. بفرمایید.

 ما توی جاهلیت مدرن هستیم با پوشش و روکش بعضاً اسلامی و دیگر حالا تعابیر دیگر را بکار نبرم. نمی خواهم بحث را به حاشیه ببرم، می خواهم مثال زده باشم برای دیدن عمق بحث. ابعاد اجتماعی گاهی کمک می کند به ماجرا. یک روزی می رسد انسان ها هر کی نترسد از خدا می گویند این حالش خوب نیست، تعادل روانی ندارد. یک روزی می رسد همه این جوری می گویند.

Share