این چهل شب (اربعین کلیمی) - قسمت ششم: اگر مردان این راهید... (فیلم، صوت، متن)

دریافت ویدئو
گام های اولیه در اربعین موسوی نوعی تمهید و مقدمه برای سیر می باشد تا در ادامه آرام آرام دقت سالک بیشتر شود.

این چهل شب (اربعین کلیمی) - قسمت ششم: اگر مردان این راهید... (فیلم، صوت، متن)

خوشه ای از خرمن معارف اربعین موسوی، به بیان استاد محمدتقی فیاض بخش - ذی قعده و ذی حجه ۱۴۴۲ - قسمت ششم: اگر مردان این راهید......

برای دسترسی به سایر قسمتهای برنامه «این چهل شب استاد فیاض بخش» اینجا کلیک کنید

▼ خلاصه قسمت ششم: اگر مردان این راهید...

◍ گام های اولیه در اربعین موسوی نوعی تمهید و مقدمه برای سیر می باشد تا در ادامه آرام آرام دقت سالک بیشتر شود.

◍ در سیر حضرت موسی(علیه السلام) به سوی میقات عده ی قلیلی قادر به همراهی ایشان شدند و در مقابل، کثیری از بنی اسرائیل به بیراهه کشیده شدند و این مسئله حکایت از این دارد که در سیر قربی به سوی محبوب همواره موانعی بر سر سالک وجود دارد که جز عده کمی، همگان موفق به شناسایی و عبور از آن موانع نمی شوند.

◍ خداوند ابتلاء بزرگ بنی اسرائیل به گوساله پرستی را در سوره بقره این گونه میفرمایند که: «وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ... »

ما در پیمان خود به شما امر کردیم این مسیر که پرچم ولایت و سیر به سوی توحید است را محکم بگیرید و به آنچه که به شما گفته می شود گوش فرا دهید، که بنی اسرائیل در پاسخ گفتند: ما آنچه را که گفتید شنیدیم ولی گوش نمی دهیم و عصیان می کنیم و علت این گستاخی آنها این بود که قلب آنها آماده محبوب نشده بود و از محبت گوساله طلائی(تعلقات مادی و دنیاپرستی) آکنده بود که متوجه مانعیت آن نبودند.

▲ باید دید در امت اسلام نماد این گوساله ها(تعلقات) چیست و چه موانعی برای رسیدن به محبوب بر سر راه سالک وجود دارد.

◍ دستور بعدی در اربعین موسوی، تلاش برای پیدا کردن نقاط ضعف اصلی خواهد بود.
انسان با یک دشمن کارآزموده مواجه است که می داند کی و چگونه به او حمله کند؛ لذا برای پی بردن به مواضع ضعف لازم است به یک محاسبه دقیق بپردازد.

◍ به تعبیر مرحوم سید بحرالعلوم مثل انسان مثل آب راکدی است که در مواقع تلاطم متوجه نقاط ضعف خواهد شد و رسالت محاسبه دقیق، شناسایی همین مواضع و نقاط پنهان می باشد که در موقع هجوم شیطان خود را نشان می دهند.

◍ قدم بعد که در دستورات اولیاء الهی و قرآن  بخصوص در این ایام فراوان توصیه شده دستور به عزلت و کناره گیری در مراتب مختلف است.

◍ ابتدائی ترین مرتبه عزلت که بر همگان واجب است، عزلت و کناره گیری از اهل گناه و اساسا هر آنچه که زمینه ای برای گناه باشد می شود. 

◍ قلب آدمی حرم الهی می باشد و برای اینکه محبوب در آن قرار بگیرد باید از اغیار که اولین آنها گناهان است خالی شود و به هر میزان که قلب را از اغیار تهی کرده باشد به همان میزان محبت الهی را خواهد چشید؛ و اگر نامحرمی در آن جای گیرد، محبوب که بسیار غیور و لطیف است به سرعت از حرم بیرون خواهد رفت: «الْقَلْبُ حَرَمُ اللَّهِ فَلَا تُسْكِنْ حَرَمَ اللَّهِ غَيْرَ اللَّه

◍ شهید ثانی در روایتی که از حضرت داود نقل می کند، خداوند خطاب  به حضرت می فرمایند: «يَا دَاوُدُ أَبْلِغْ‏ أَهْلَ‏ أَرْضِي‏ أَنِّي حَبِيبُ مَنْ أَحَبَّنِي وَ جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَمُؤْنِسٌ لِمَنْ آنَسَ بِذِكْرِي وَ صَاحِبٌ لِمَنْ صَاحَبَنِي...»؛ اى داود، به مردم زمين از قول من بگو: هر كس مرا دوست بدارد، دوست من است و من همنشين كسى هستم كه با من مجالست كند و مونس كسى هستم كه با من هم صحبت شود...

Share