مراحل اخلاص، مرتبه و امتیاز مخلصین

انجمن‌ها: 

مراحل اخلاص، مرتبه و امتیاز مخلصین - مقام معظم رهبری

  • اگر ما اخلاص ورزیدیم، بنده ی مخلص می شویم؛ اخلاص ورزنده برای خدا، در عمل و نیت. اما فراتر از بنده ی مخلص، بندگان مخلص اند. مرحوم سید بحرالعلوم رضوان اللَّه  تعالی علیه، در رساله ای که در سیر و سلوک به ایشان منسوب است، بین مخلص و مخلص فرق می گذارد. می گوید مخلص کسی است که عملی را فقط برای خدا انجام میدهد و کاری به کار دیگران ندارد. اما مخلص آن است که همه ی وجود خود را خالصاً و مخلصاً برای خدا قرار میدهد. همه ی هستی او فقط برای خداست. این، مرتبه ی بسیار والایی است که واقعاً دور از دسترس است. اما به نظر بنده، در این دوران، بخصوص جوانان و کسانی که در میدانهای عمل و مبارزه و جهاد واردند، میتوانند به این مرتبه هم برسند. البته برای امثال ما مشکل و خیلی دشوار است. ما خیلی دوریم! اما جوانان و به خصوص جوانان مؤمن و پاک و خالص، با آن دلهای روشن و پاکی که دارند، می توانند به این جا برسند. البته رساله ی مذکور، منسوب به مرحوم بحرالعلوم است و قطعی نیست که مال ایشان باشد. بعد میفرماید: خدای متعال به این مخلصین 3 وعده داده است؛ 3 امتیاز بزرگ. یکی این است که فرموده است: «فانهم لمحضرون الّا عباداللَّه المخلصین» یعنی:

در قیامت، همه ی مردم در محشر حاضر می شوند و مورد محاسبه ی الهی قرار می گیرند، مگر بندگان مخلص که آنها معافند. آنها چون ذرّه ذرّه ی اعمال و انفاس و حرکاتشان برای خدا بوده است، لذا از این که در این عرصه از عرصه ی حشر آفاقی وارد شوند و مورد سؤال قرار گیرند، معافند.

امتیاز دوم این است که می فرماید: «و ما تجزون الا ما کنتم تعملون الا عباداللَّه المخلصین» همه ی مردم، پاداش متناسب با عمل کاری را که انجام داده اند می گیرند، مگر بندگان مخلص خدا. اینها عملشان و پاداششان متناسب نیست. عملشان هرچه که باشد، پاداش آنها بی نهایت است؛ زیرا این وجود متعلق به خدا، برای خدا و سرتا پا در خدمت اهداف الهی است. او، همه ی وجودش برای خدا خالص شده است.

روایتی را دیدم - البته سند این روایات را فرصت نمیکنم نگاه کنم و نمیدانم سندش چگونه است - که مضمونش این بود که خدای متعال می گوید: «اگر به بنده ی مخلص یا مخلص، همه ی دنیا را هم بدهم، حق او ادا نشده است.» بنابراین، جزای او متناسب با عملی که انجام میدهد، نیست. یک نماز او برابر هزاران نمازی است که بندگان خوب خدا بخوانند.

امتیاز سوم که از همه ی اینها بالاتر است، این است که «سبحان اللَّه عما یصفون الا عباد اللَّه المخلصین» یعنی:

خدای متعال از آنچه که بندگان او توصیف کنند، منزه است؛ مگر از آنچه که بندگان مخلص توصیف کنند. یعنی آنها میتوانند حقِ توصیف الهی را ادا کنند. بندگان دیگر، کمتر و کوچک تر از این هستند؛ و هرچه در باب پروردگار عالم بگویند «ماعرفناک حق معرفتک»

اوصاف خدا از زبان انسانها، ناقص و نارساست؛ مگر از ناحیه ی بندگان مخلص. آنها میتوانند خدای متعال را کماهوحقه توصیف کنند. و لذاست که انسان اگر خود را به دعاهایی که از ائمه علیهم السّلام، مأثور است، انس بدهد و مرتبط کند، امید این هست که توانسته باشد با خدای متعال، درست مناجات کند و چنان که شایسته ی الهی است، با او حرف بزند. ضمناً ماه رمضان ماه دعاست. دعاها را فراموش نکنید. دعاهای وارد شده در ماه رمضان، یکی از آن نعم و فرصتهایی است که باید مغتنم بشمرید. این دعای ابی حمزه، این دعای افتتاح، این دعای جوشن وبقیه ی ادعیه ای که در روزها و شب ها و سحرها و بقیه ی ساعات و اوقات مخصوص در ماه رمضان وارد شده است، واقعاً از نعمت های بزرگ الهی است. فرصت را مغتنم بشمارید.

 ꕥ  ♢  ꕥ  بیانات امام خامنه ای در روز اوّل ماه مبارك رمضان 1371/12/4  ꕥ  ♢  ꕥ

قرآن؛ نیاز اصلی و امروزه ی دنیای اسلام - مقام معظم رهبری

مطالب مرتبط و پیشنهادی :
ماه مبارک رمضان - ویژه نامه ضیافت الله
ویژه نامه احکام روزه و روزه داری
مجموعه استیکر ماه رمضان (ایام و مناسبتها)
دعاهای تصویری روزانه ماه مبارک رمضان
ویژه نامه پیام ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان
ویژه نامه نشانی از آسمان - ویژه ماه مبارک رمضان
ویژه ماه مبارک رمضان - ویژه نامه چندرسانه ای ماه ترین ماه

Share