ﻣﻘﺪﻣﻪ- ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻳﺪ

درسنامه سوادرسانه ای؛
سواد رسانه ای

ﮔﺬﺭﺍﻧﺪﻥ ﺩﻭﺭﻩ ﺳﻮﺍﺩ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﺩﺭﺳﯽ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﺮﺳﻴﺪ ﮐﻪ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﯼ ﺑﻠﺪ ﻫﺴﺘﻴﺪ. ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻴﺴﺖ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﺍﺯ ﺩﺭﺱ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺑﻨﻮﻳﺴﻴﺪ ﻳﺎ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﮐﻨﻴﺪ.

ﻫﺪﻑ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺁﻥ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺳﺎﺯﻧﺪﻩ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﮐﻪ ﻫﺮ ﻣﻄﻠﺒﯽ ﺑﺎ ﻫﺮ ﻧﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﮑﻨﻴﺪ.

ﺗﻼﺵ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻧﯽ ﺳﺎﺩﻩ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﯼ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﯽ ﺧﺒﺮ ﺩﺭﺳﺖ، ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺧﻮﺏ ﻭ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮﺩ.

ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻬﺖ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﺯﺭﺩ، ﺷﺎﻳﻌﻪ ﻭ ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺷﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺍﻧﺪﮎ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﭼﺮﺍ ﻳﮏ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﺣﺮﻳﻢ ﺧﺼﻮﺻﯽ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻳﮏ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻧﻪ. ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻳﮏ ﺷﺎﻳﻌﻪ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺧﻮﺩﺵ ﺳﻬﻤﯽ ﺩﺭ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪﻥ ﺁﻥ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻫﻢ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﮐﺎﺭﮐﺮﺩﯼ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﺍﺯ ﺩﺭﺳﻨﺎﻣﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺍﯼ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺩﺭﺳﻨﺎﻣﻪ، ﺩﺭﺱ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺗﮑﻤﻴﻞ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ؛ ﺷﻤﺎ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺩﺭﺱ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻳﮏ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﻨﻴﺪ.

مطالب تکمیلی:
درس اول سواد رسانه ای - رسانه زرد
درس دوم سواد رسانه ای - خبر
درس سوم سواد رسانه ای - ﮔﺰﺍﺭﺵ ﭼﻴﺴﺖ؟
درس چهارم سواد رسانه ای - ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﭼﻴﺴﺖ؟
درس پنجم سواد رسانه ای - ﺷﺎﻳﻌﻪ
درس ششم سواد رسانه ای - ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ

-----------------------------------------

منبع:‌ دوره ی سواد رسانه ای درسنامه

Share