مهارت های فردی و بین فردی/ بخش پنجم

ده گام هدف گذاری + فایلهای صوتی جلسات
هدف‌گذاری
با دنبال کردن این ۱۰ گام قدرتمند هدف گذاری، شما قادر خواهید بود هدف بلندمدت خود را به اهداف کوچک تقسیم کنید و هر روز این گام های کوچک را انجام داده و به هدف اصلی خود نزدیک و نزدیک تر شوید.

گام اول؛ اهداف خود را مشخص و تجزیه کنید.
گام دوم؛ میزان پیشرفت خود را پیگیری و بررسی کنید.
گام سوم؛ به روند متعهد باشید.
گام چهارم؛ تیمی حمایت کننده ایجاد کنید.
گام پنجم؛ انعطاف پذیر باشید
.
گام ششم؛ مانند تصویری بزرگ به هدف اصلی خود چشم بدوزید.
گام هفتم؛
 کاستی ها را بپذیرید.
گام هشتم؛
 از حرکت کردن به سمت هدف دست نکشید.
گام نهم؛
 مثبت فکر کنید.
گام دهم؛
 موفقیت خود را جشن بگیرید.

گام (1)؛ اهداف خود را مشخص و تجزیه کنید. اول از همه باید بدانید به کجا می خواهید برسید، اگر ندانید مقصدتان کجاست، راه رسیدن به آن نیز مبهم خواهد بود. در ابتدا سعی کنید براساس روش SMART، اهداف استارت آپ خود را مشخص کنید. اهداف باید خاص باشند به این معنا که دقیقا بدانید چه می خواهید. هدف های کسب وکاری معمولا طولانی مدت هستند. می توانید با تجزیه اهداف به مراحل عملیاتی قابل مدیریت، انجام آن را آسان تر کرده و با تمرکز بیش تر بر این اجزا، راحت تر به اهداف برسید.
یک راه مناسب برای تجزیه اهداف کسب وکار تان، این است که برنامه ای عملی از وظایف فردی خود تهیه کنید و هر کدام از این وظایف، باید به صورت عملی، واضح و تعریف شده باشد. مثل کودکی که در ابتدا گام های کوچکی برمی دارد تا در نهایت بتواند راه رفتن را یاد گیرد شما نیز باید بدانید که با طی کردن گام های کوچک، موفقیت و رسیدن به هدف قطعی است.

گام (2)؛ میزان پیشرفت خود را پیگیری و بررسی کنید. بخشی از هدف گذاری موفق، بررسی این است که بدانید چقدر از مسیری که برای رسیدن به هدف مشخص کرده اید، طی شده است. این کار نه تنها محرکی قدرتمند برای شماست، بلکه در برنامه ریزی برای اهداف تان در آینده و تلاش برای رسیدن به آن ها کمک می کند.
می توانید پیشرفت خود را به صورت هفتگی یا ماهانه پیگیری کنید. این کار فعالیت هایی را که تا به حال انجام داده اید مشخص کرده و به شما می گوید که در کدام قسمت ها نیاز به تمرکز و تلاش بیش تری دارید. حتی می توانید نقاط عطف پیشرفت خود را از لحاظ زمانی متوجه شوید و بفهمید آیا در مسیر درستِ رسیدن به اهداف خود هستید یا خیر؟

گام (3)؛ به روند متعهد باشید. هدف گذاری موثر، نیازمند این است که بدانیم اهداف شامل چه مواردی هستند، به عنوان مثال؛ تلاش هایی که برای هر مرحله باید انجام شود، کدامند؟ هر مرحله چگونه باید انجام شود؟ دلیل این که چرا رسیدن به هدف مهم است؟ از همه مهم تر باید به انجام این تلاش ها و روند رسیدن به هدف متعهد باشید.
 اگر به زمانبندی که برای انجام برنامه داشته اید تعهدی ندارید و بر کارهای عملی که شما را به هدف تان نزدیک می کند تمرکزی ندارید، در این صورت شما با مشکلی چالش برانگیز روبرو هستید که مانعی برای رسیدن به اهداف کسب و کارتان است.

گام (4)؛ تیمی حمایت کننده ایجاد کنید. تیم حمایت کننده به شما کمک می کند از راه های زیر به اهداف خود برسید:
- وقتی بدانید در راه رسیدن به هدف تنها نیستید و افراد تیم همراه شما هستند، انگیزه تان بیشتر می شود.
- می توانید از سوابق کاری و تجربه های تیم خود یاد بگیرید.
- وقتی با چالشی مواجه می شوید، تیم می تواند برای شما دل گرمی ایجاد کند.
- تیم تان می تواند چشم اندازی متفاوت به شما ارائه دهد.
- در موفقیت هایتان می توانید با تیم خود جشن بگیرید.
تیم حمایتی و پشتیبانی می تواند شامل خانواده، دوستان، همکاران و هرکسی باشد که شما را حمایت می کند و به دنبال دیدن موفقیت شماست.

گام (5)؛ انعطاف پذیر باشید. تعداد خیلی کمی از پیش بینی های شما دقیقا اتفاق می افتد (چه در زندگی و چه در کسب و کار). با توجه به این موضوع، اینکه بتوانید خود را با تغییرات محیط تنظیم کرده و بدون از دست دادن شتاب حرکت به سوی هدف، برنامه خود را اصلاح کنید، بسیار مهم است.
اگرچه داشتن برنامه ای واضح و از پیش تعریف شده بسیار مهم است، ولی باید از پافشاری بر انجام برنامه های از پیش تعیین شده خود و منعطف نبودن نسبت به تغییر، دوری کنید. با منعطف بودن، شما سریع تر می توانید سمت و سوی تغییرات را شناسایی کنید، برنامه های خود را در آن جهت اصلاح کنید و راحت تر می توانید در مواجهه با حوادث غیرمنتظره روند پیشرفت خود را حفظ کنید.

گام (6)؛ مانند تصویری بزرگ به هدف اصلی خود چشم بدوزید. وقتی شما هدف های بلندمدت دارید، باید بتوانید آن ها را به گام های کوچک تجزیه کنید تا رسیدن به هدف برای تان راحت تر باشد. ولی باید این را در نظر بگیرید که وقتی در حال انجام گام های کوچک هستید، مطمئن شوید که از مسیر اصلی به سوی اهداف بلند مدت خود خارج نمی شوید.
وقتی شما به تصویری که از هدف اصلی خود در ذهن دارید فکر کنید، انگیزه و تمرکز شما همواره بالا می رود. به این فکر کنید که چرا این هدف برای من آن قدر مهم است؟

گام (7)؛ کاستی ها را بپذیرید. چالشی که بیشتر افراد با آن مواجه می شوند این است که تمایل دارند هر مرحله از کارها را تمام و کمال انجام دهند. گاهی اوقات همین کمال گرایی و ترس از شکست، ما را از رسیدن به موفقیت و پیشرفت باز می دارد.
هنگامی که به سمت هدف در حال حرکت هستید، گاهی اوقات با اشتباهات و موانعی مواجه می شوید که لازم است ابتدا آن ها را برطرف کرده و سپس به راه خود ادامه دهید. دانستن این قضیه که شکست و اشتباهات، تجربه های یادگیری زیادی برای شما ایجاد می کند، از اهمیت بالایی برخوردار است. هر اشتباه کوچک می تواند دید شما را به سمت ایده های جدید و روش هایی باز کند که در حالت عادی نمی توانستید آن ها را ببینید.

گام (8)؛ از حرکت کردن به سمت هدف دست نکشید. در مراحل قبل، اهمیت انعطاف پذیری و قبول اشتباهات بیان شد، در این شرایط باید سعی کنید حرکت رو به جلو را به سمت هدف حفظ کنید و هیچ گاه از حرکت رو به جلو حتی با بوجود آمدن شرایطی خلاف انتظارتان دست نکشید.
اگرچه ممکن است مسیر حرکت شما تغییر کرده و پیشرفت شما کند باشد، ولی تنها راه رسیدن به هدف، پایداری شما و حفظ حرکت گام به گام به سوی هدف است. هر بار که شما گام کوچکی برمی دارید، در واقع به هدف تان نزدیک تر می شوید. زمانی در مسیر موفقیت هستید که حرکت رو به جلو را حفظ کنید.

گام (9)؛ مثبت فکر کنید. داشتن اعتماد به نفس و باور به توانایی خود در رسیدن به اهداف، نقش مهمی در موفقیت شما دارد. باید باور داشته باشید که می توانید به هدف خود برسید. تفکر مثبت داشتن، تشویق کردن خود و تیم تان و حمایت شدن از طرف اعضای تیم می توانند اراده شما را در مواجه شدن با چالش های سخت، تغییرات غیرمنتظره و سایر حوادث قوی کنند.

گام (10)؛ موفقیت خود را جشن بگیرید. این خیلی مهم است که برای هر موفقیت و پیروزی که در هر مرحله بدست می آورید (هرقدر هم کوچک باشد)، جشن بگیرید. با جشن گرفتن، تلاش هایی که برای رسیدن به نتیجه مورد نظرتان انجام داده اید را به رسمیت می شناسید و انگیزه تان برای انجام مراحل بعد، بیش تر می شود. جشن موفقیت برای هر مرحله از مسیر، بهترین راه برای بستن آن مرحله است. یعنی شما متوجه می شوید که این مرحله تمام شده و باید تمرکز و تلاش خود را برای مراحل بعد بگذارید.

با دنبال کردن این ۱۰ گام قدرتمند هدف گذاری، شما قادر خواهید بود هدف بلندمدت خود را به اهداف کوچک تقسیم کنید و هر روز این گام های کوچک را انجام داده و به هدف اصلی خود نزدیک و نزدیک تر شوید.

ده گام هدف‌گذاری

ده گام هدف گذاری

ادامه دارد...

مطالب تکمیلی:
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش اول
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش دوم
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش سوم
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش چهارم

------------------------------
منبع: مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب وکارهای نوپای فاوا [سازمان فناوری اطلاعات ایران]

Share