این چهل شب (اربعین کلیمی) - قسمت پنجم: مراقبه، مراقبه، مراقبه (فیلم، صوت، متن)

دریافت ویدئو
سالک در اربعین موسوی برای سیر به سوی محبوب نیازمند گام های استوار و محکم است و در این سیر هر آنچه که بویی از محبوب را دارد برای سالک جلوه نمایی می کند.

این چهل شب (اربعین کلیمی) - قسمت پنجم: مراقبه، مراقبه، مراقبه (فیلم، صوت، متن)

خوشه ای از خرمن معارف اربعین موسوی، به بیان استاد محمدتقی فیاض بخش - ذی قعده و ذی حجه ۱۴۴۲ - قسمت پنجم: مراقبه، مراقبه، مراقبه...

برای دسترسی به سایر قسمتهای برنامه «این چهل شب استاد فیاض بخش» اینجا کلیک کنید

▼ خلاصه قسمت پنجم: مراقبه، مراقبه، مراقبه

◍ سالک در اربعین موسوی برای سیر به سوی محبوب نیازمند گام های استوار و محکم است و در این سیر هر آنچه که بویی از محبوب را دارد برای سالک جلوه نمایی می کند.

امر علی الدیار دیار لیلا
اقبل ذوالجدار و ذوالجدارا...

◍ سالک پس از  قدم اول که آتش بس و اشتیاق به سیر بود باید در صدد گام دوم برآید که مبادرت بر امر محاسبه می باشد که در همان روزهای نخستین اربعین باید انجام شود و قدم بعدی که در پس رفع گناهان مطرح می شود مراقبه بر دفع گناهان است؛ یعنی اگر سالک اربعین موسوی را حریم الهی بداند باید همانند حاجیان که برای ورود به حرم الهی احرام می بندند، برای ورود به حریم موسوی و میقات الهی محرم شده و مراقبات شدیدتری در دستور کار خود قرار دهد.

◍ بنابراین دستور سلوکی بعدی که برای سالک مطرح می شود استغفار است؛ «وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِيهِمْ وَ مَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ» یعنی مادامی که مومنین مراقبه داشته باشند و مشغول استغفار باشند خداوند آنها را عذاب نخواهد کرد.

◍ عذاب اولیای الهی در اربعین موسوی پشت در ماندن و مورد بی مهری محبوب قرار گرفتن است لذا استغفار برای این است که محبوب به آنان توجهی نماید و قطعا محبوب محب آنهاست که اگر نبود، محبت او در قلوب مشتاقان قرار نمی گرفت چرا که هر محبتی دربردارنده دو محبت از جانب مولی می باشد: محبت اول به بندگانی که لایقند و محبت دوم پذیرش آنهاست. بنابراین ماحصل دستور دوم در اربعین موسوی استغفار پشت استغفار و مراقبه پشت مراقبه و محاسبه پشت محاسبه است.

◍ نکته مهم اینکه همگان حتی انبیای الهی نیازمند توبه هستند با این تفاوت که توبه و مراقبه هر کس به حسب مقام و رتبه اوست.
توبه افراد معمولی از گناه و خواص از اشتغال به غیرالله تا انبیاء که توبه آنها از لحظه ای انصراف از محبوب است لذاست که سالک همواره باید در توبه و انابه بوده و تمام تلاش خود را بر رفع کدورات و عیوب خود نماید.

◍ مواجهه برای رفع عیوب و کدورات در اربعین موسوی برای همگان به یک میزان مقدور نیست لذا هر کسی به حسب توان خود باید کمر همت بربندد. کسانی که توان مواجهه با کل احزاب و اعوان شیطان را دارند به یک شکل و دیگرانی که چنین توانی ندارند با تمرکز بر عیوب و کدورات برجسته به مقابله و رفع آنها برآیند.

◍ اگر مراقبه صحیحی در میان نباشد دستورات ذکری فایده ای در برنخواهد داشت لذا در مکتب مرحوم مولی حسینقلی همدانی(رحمه الله) و علامه طباطبایی(رحمه الله) بر مراقبه بیش از ذکر تاکید شده است؛ از این روست که مرحوم مولی حسینقلی(رحمه الله) در پاسخ به یکی از شاگردانشان این گونه می فرمایند: 
تمام سفارشات این بینوا به تو اهتمام بر ترک معصیت است که اگر این خدمت انجام شود آخرالامر تو را به جاهای بلندی خواهد رساند.

◍ مرحوم استاد سعادت پرور(رحمه الله) می فرمودند: در آن کسالتی که منجر به رحلت مرحوم علامه شد خدمتشان رسیده و ایشان در پاسخ به درخواست توصیه برای شاگردان سلوکی به بنده سه مرتبه فرمودند: مراقبه مراقبه مراقبه...

Share