اهل مسابقه باش! - حجت الاسلام پناهیان (کلیپ، صوت، متن)

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل اهل مسابقه باش! - حجت الاسلام پناهیان35.46 مگابایت
دانلود کلیپ سخنرانی کوتاه حجت الاسلام پناهیان با عنوان «اهل مسابقه باش!»

اهل مسابقه باش! - حجت الاسلام پناهیان (کلیپ، صوت، متن)

در این بخش، کلیپ سخنرانی کوتاه بسیار زیبای حجت الاسلام پناهیان را با عنوان «اهل مسابقه باش!» را به مدت 4 دقیقه به اشتراک گذاشته ایم. با ضیاءالصالحین همراه باشید.

اهل مسابقه باش! - حجت الاسلام پناهیان (کلیپ، صوت، متن)

متن سخنرانی استاد پناهیان / «اهل مسابقه باش!»

دین اساساً برنامه ای است برای آدم هایی که اهل مسابقه اند. خیلی ها از مسابقه ها فرار می کنند.
 من یک جایی دم درِ یک عروسی ای بود تصادفاً من چند دقیقه ای دم در وایستاده بودم برای یک کاری، دیدم این بچه ها دارند بازی می کنند توی کوچه. بچه ها داشتند با هم مسابقه می دادند یکی شان گفتش که بیایید ببینیم کی زودتر می رسد مثلاً به آنجا و توی صف وایستادند و یکی از توی مسابقه آمد بیرون. گفت آقا من داور می ایستم. یعنی به مسابقه تن نداد. من برایم خیلی قابل توجه شد که واقعاً خیلی از انسان ها تن به مسابقه نمی دهند. در حالی که می دانید طبیعتاً هدف خلقت مسابقه است دیگر. فرمود «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیبْلُوَکُمْ أَیکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»؛ آن کسی که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را امتحان کند ببیند کی بهتر است؟ نه کی خوب است کی بد است. روز قیامت هم خدا مقایسه ای حساب کتاب می کند. مثلاً یک کسی در روایت دارد زیبارو باشد، در اثر زیبایی خلاف کرده باشد می بردش پیش حضرت یوسف. می گوید این که از تو زیباتر بود ببین خودش را نگه داشت. و همین جور همه را مقایسه می کند خدا. البته همۀ شرایط را در نظر می گیرد ها! یعنی یک تساوی ای برقرار باشد. توی شرایط مساوی تو نسبت به این باختی.
 مسابقه ای زندگی کردن اصلاً یک مسئله ی دیگر است، یک زندگی متفاوتی است و دین برای بردن مسابقه است. مثلاً زن و مرد توی خانه باید با هم مسابقه بگذارند. مشکلی پیش آمد خانم بگوید که خب مشکلی پیش آمد. من الآن حسابش را برسم؟ ارضاء هوای نفس خودم را بکنم؟ شفای دل خودم را دنبالش باشم؟ یا اینکه آدم خوبی باشم، یا اینکه از او بهتر بشوم؟ نه می گوید سومی را بگو. بگو من از او بهتر بشوم. می بخشد همسرش را، آقا می بخشد خانمش را می گوید من بردم. من هیچی نگفتم در این عرصه. باید مسابقه بدهی! «أَیکُمْ أَحْسَنُ»، اینها حرف قرآن است.
 آن خاطره ای که سردار سلیمانی نقل می کند از دو رفیق شهیدش، از نیروهای اطلاعات عملیات که می فرستد جلو، بعد آنها خبری ازشان نمی آید نگو هر دو به شهادت رسیدند. آن وقت آن رفیقی که دارد، سردار سلیمانی که شهید می شود البته ایشان که بعدش هم وصیت می کند من را پیش ایشان به خاک بسپارید، شهید یوسف اللّهی. شهید یوسف اللّهی. آن زمان زنده بوده. آن دو تا نیروی اطلاعات عملیات که می روند آن وقت یکی شان را خواب می بیند که می گوید که من با فلانی فردا می آییم. می گوید بروید دم اروند، اینها برمی گردند. این دو تا بدن شان برمی گردد و اینها. این آقای یوسف اللهی به سردار سلیمانی می گوید که می دانی چرا از این دوتا شهید این آمد توی خواب برگشت گفت که ما داریم برمی گردیم؟ چون دست و بالش آن طرف آزادتر بود. چرا؟ چون شب آخر این نماز شبش را توی آب هم بود خواند، او نخواند. بابا چه مسابقه ای است چه خبر است اینجا! امتیازها میلی متری حساب می شود! آن وقت خودِ شهید سردار سلیمانی اصلاً توی فضای مسابقه بود بیرون نیامده بود اصلاً. هنوز داشت مسابقه می داد. و برد همه را هم برد.
 دین اساساً برنامه ای است برای آدم هایی که اهل مسابقه اند.

اهل مسابقه باش! - حجت الاسلام پناهیان (کلیپ، صوت، متن)

جهت دسترسی بیشتر به مجموعه سخنرانی های حجت الاسلام علیرضا پناهیان کلیک کنید

اهل مسابقه باش! - حجت الاسلام پناهیان (کلیپ، صوت، متن)

Share