احکام مسافرت و فرو بردن اخلاط سر و سینه در ماه رمضان

انجمن‌ها: 

پرسش :

اگر کسی روزه دارد و بخواهد بعد از ظهر بعد از خواندن نماز به جایی که طولانی است برود و تا قبل سحر برگردد آیا روزه اش باطل است؟

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پاسخ :

 روزه اش صحیح است. اگر تا فردا قبل از اذان ظهر به وطن برگردد و کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد، روزه فردایش هم صحیح است.

احکام مسافرت و فرو بردن اخلاط سر و سینه در ماه رمضان

پرسش :

اگر کسی سحر بیدار نشد و سحری نخورد می تواند روزه خود را بخورد یا روزه نگیرید یا می تواند ادامه دهد؟ اگر بدون سحری ضعف کند چطور؟

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پاسخ :

باید روزه را بگیرد هر چند سحری نخورده باشد و در هروقت از روز ضعف غیرقابل تحمل داشت (اگر خوف مرگ داشته باشد)، فقط به مقداری که از مرگ رهایی پیدا کند می تواند آب یا غذا بخورد و باید مابقی روز را امساک کند و بعد از ماه مبارک قضای آن را بگیرد.

احکام مسافرت و فرو بردن اخلاط سر و سینه در ماه رمضان

پرسش :

آیا خلط جزو خبائث بوده و فرو بردن آن در صورتی که به فضای دهان برسد حرام است؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا با فرو بردن عمدی خلطی که در حال روزه به دهان آمده (از باب اینکه با حرام افطار کرده ایم) کفاره جمع بر ما واجب می شود؟ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پاسخ : 

1. فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد، ولى اگر داخل فضاى دهان شود، نباید آن را فرو برد. البته برخی مراجع معظم تقلید مانند آیت الله سیستانی احتیاط مستحب را در فرو نبردن آن دانسته اند.

2. اگر شخص روزه دار، خلطی را که داخل فضاى دهان شده عمداً ببلعد، روزه اش باطل است، ولی از آنجایى که جهل به حکم شرعى داشته است، کفاره ندارد.
با این حال، برخی فقها [سیستانی] روزه ی چنین شخصی را باطل نشمرده و برخی دیگر [ آیت الله نوری همدانی]، علاوه بر قضاء، کفاره جمع را (بنابر احتیاط) واجب دانسته اند.

ضمائم :

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: [1]

- حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
فرو بردن اخلاط سر و سینه تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد و اگر سهواً یا بى اختیار فرو رود، اشکال ندارد و اگر داخل فضاى دهان شده و عمداً بلعیده شده، روزه باطل است و از آنجایى که جهل به حکم شرعى داشته اید، کفاره ندارد.

- حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):
در فرض سوال خوردن آن جزء خبائث است اما موجب کفاره جمع نمی شود.

- حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):
فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد، ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط مستحب آن است که آن را فرو نبرند.

- حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله العالی):
بنابر احتیاط از فرو بردن آن خودداری شود و کفاره جمع در فرض سوال مبنی بر احتیاط است.
 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت :
[1]. استفتاء از دفاتر آیات عظام : خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست

Share