وعده های الهی: ۲. پاداش نیکوکاران و عقاب بدکاران (کلیپ، متن)

دریافت ویدئو
موضوع: 
خداوند متعال، وعده های فراوانی به بندگان خود داده است. مثلاً یکی از وعده های الهی این است: «من عمل صالحا فلنفسه و من اساء فعلیها»؛ هرکس کار بد بکند، این بدی به خود او بر می گردد و علیه خود اوست.

وعده های الهی: ۲. پاداش نیکوکاران و عقاب بدکاران (کلیپ، متن)

خداوند متعال، وعده های فراوانی به بندگان خود داده است. مثلاً یکی از وعده های الهی این است: «من عمل صالحا فلنفسه و من اساء فعلیها»؛ هرکس کار بد بکند، این بدی به خود او بر می گردد و علیه خود اوست. یکی دیگر از وعده های الهی این است: «انا لانضیع اجر من احسن عملا»؛ کسی که کار خوب انجام دهد، خدای متعال پاداش او را ضایع نمیکند. فقط هم در آخرت نیست. شامل دنیا و آخرت است؛ یا در دنیا، یا در آخرت. وعده دیگر این است: «من کان یرید العاجله عجلنا له فیها ما نشاء لمن نرید»؛ هر کس که خیر نزدیک یعنی دنیا را هدف گیرد و به آخرت کاری نداشته باشد، «عجلنا له»؛ ما کمک میکنیم آنچه را که او هدف گرفته است؛ یعنی او را به آن هدف میرسانیم: «ما نشاء لمن نرید». البته قید و شرطهایی هم دارد: اگر تلاش کند، اگر زحمت بکشد و اگر بکوشد به آن هدفها میرسد. مثل این که می بینید بعضی از ملت ها تلاش کردند، کوشش کردند، زحمت کشیدند، قناعت کردند، آن جایی که باید صرفه جویی کرد، صرفه جویی کردند و توانستند به جاهای بزرگی برسند. در دنباله همین آیه میفرماید: «و من اراد الاخرة و سعی لها سعیها و هو مؤمن فاولئک کان سعیهم مشکورا. کلّا نمدّ هؤلاء و هؤلاء»؛

هم کسانی که درصدد کسب دنیا هستند، ما کمک شان میکنیم، هم کسانی که درصدد کسب آخرت هستند. در این جا تلاش دنیوی را با رضای الهی تطبیق می کنند. میفرماید آنها را هم کمک میکنیم. این سنّت آفرینش است، این سنّت الهی در عالم است.

یعنی اگر تلاش کردید و زحمت کشیدید، حتماً به نتیجه خواهید رسید. خدای متعال هیچ تلاشی را بی نتیجه نمیگذارد؛ حتماً نتیجه ای دنبالش هست. گاهی افراد انسان میتوانند آن نتیجه را بشناسند، همان را هدف میگیرند و به آن هم میرسند؛ اما گاهی آن نتیجه ای که بر آن عمل مترتّب است، آن را درست نمی شناسند و دنبال نتیجه دیگری می گردند؛ ولی آن عمل نتیجه خودش را میدهد و بالاخره به نتیجه میرسند. بنابراین، خدای متعال هیچ تلاشی را بدون پاداش نگذاشته است.

منبع: بیانات امام خامنه ای در خطبه های نماز جمعه ۴/دی/۱۳۷۷

وعده های الهی: ۲. پاداش نیکوکاران و عقاب بدکاران

مطالب مرتبط و پیشنهادی :

ماه مبارک رمضان ویژه نامه ضیافت الله
ویژه نامه احکام روزه و روزه داری
مجموعه استیکر ماه رمضان (ایام و مناسبتها)
دعاهای تصویری روزانه ماه مبارک رمضان
ویژه نامه پیام ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان
ویژه نامه نشانی از آسمان ویژه ماه مبارک رمضان
ویژه ماه مبارک رمضان ویژه نامه چندرسانه ای ماه ترین ماه

Share