پرسش و پاسخ اعتقادی/معصومین علیهم السلام/بخش دوم

مجموعه پرسشها و پاسخها از استاد اخلاق و معرفت حضرت آیت الله خوشوقت اعلی الله مقامه 
آیت الله خوشوقت؛

اگر همین جور  داخل حرم بروی معلوم می‌ شود خیلی او را به عظمت قبول نداری،« میکده حمام نیست، سرزده داخل نشو»، این ‌ها که همین جوری می‌ آیند ادب را مراعات نکرد‌ه اند. اما آنجا که بایستیم ادب را مراعات کنیم و بگوییم که آقا اجازه می ‌دهید بیایم؟ معلوم می ‌شود یک خُرده چیزی سَرَت می ‌شود، این را بخوانی و بیایی خوب است.

سوال14: اگر ما به اهل بیت علیهم السلام مستقیماً توسّل کنیم صحیح است یا باید آن ‌ها را واسطه قرار بدهیم؟
جواب: توسّل همان واسطه است دیگر، توسل یعنی واسطه، در خواستن حوائج از خدا، این ها را وسیله و واسطه قرار می دهیم.
سوال15: اگر در هنگام توسّل به چنین چیزی توجه نداشته باشیم که آن ‌ها را فقط واسطه قرار دهیم، مثلاً از خود حضرت رضا علیه السلام بخواهیم، این هم درست است؟
جواب: باید با این باور بخواهید که خدا خیلی به ایشان داده است و ایشان را در اینکه هر جوری خواستند(حوائج را) بدهند آزاد گذاشته است که بدهد، این هم عیب ندارد، اشکال ندارد.
سوال16: تبرّک جستن به ضریح ائمه یا حرم ‌هایی که حضرات دارند اشکال دارد؟
جواب: در عرف یک کارهایی به نام تجلیل و تعظیم حساب می‌ شود، کسانی که انسان معتقد است این افراد بزرگ هستند، یک آثاری به این عقیده ‌اشان مترتّب است. یکی از آن آثار وقتی زنده هستند پیش آن ‌ها می رود، سلام می‌ کند، دستشان را می‌ بوسد، گوش به حرف شان می‌ دهد و وقتی از دنیا رفتند چطور؟ آ‌‌ن ها را که رها نمی کند، به زیارت قبورشان می‌ رود، چون خودش را دوست دارد ضریحش را هم میبوسد، این ‌ها تمام از لوازم محبّت است.
سوال17: اذن دخول در حرم معصومین علیهم السلام به چه معناست و آیا علامتی است بر این که اذنی از ناحیه آن ‌ها به ما داده شده است؟
جواب: نه خیر، شما اگر همین جور  داخل حرم بروی معلوم می‌ شود خیلی او را به عظمت قبول نداری،« میکده حمام نیست، سرزده داخل نشو»، این ‌ها که همین جوری می‌ آیند ادب را مراعات نکرد‌ه اند. اما آنجا که بایستیم ادب را مراعات کنیم و بگوییم که آقا اجازه می ‌دهید بیایم؟ معلوم می ‌شود یک خُرده چیزی سَرَت می ‌شود، این را بخوانی و بیایی خوب است.
سوال18: آیا بهتر نیست هزینه‌ هایی که صرف ساخت حرم ائمه علیهم السلام و وسیع کردن آن می ‌شود مثلاً صرف امور دیگری مثل فقرا و جوانان و ... بشود؟
جواب: خُب اگر حضرات قبرشان جلوه داشته باشند و مردم را جذب کنند و مردم زیارت بروند و آنجا شلوغ شود؛ این کارها هم در سایه این رفت و آمدها انجام می‌ شود، اما اگر آن کارها را نکنیم فقط خاک باشد اثری از نظر این مردم ندارد، بنابراین این کارها را بکنیم منافع بیشتری مترتّب می‌ شود تا نکنیم.
سوال19: محبّت اهل ‌بیت علیهم السلام و خدا چیست و چگونه به دست می ‌آید؟
جواب: شما پدرتان را چرا دوست دارید؟ چه جوری دوست دارید؟ مادر را چه جوری دوست دارید؟ آن ‌ها هم همین جورند، یک محبّتی همه انسان ‌ها دارند، اختیار دادن محبّت دست خود آدم است، به مادر می ‌دهد، به پدر می ‌دهد، به دوست می ‌دهد، گاهی به خدا می ‌دهد گاهی هم نمی ‌دهد، دست خودش است، مثل پول است خرج می ‌کند. با همان محبّت خدا دادی شما می‌ توانی حضرات را دوست داشته باشی، چون از همه انسان ‌ها کامل‌تر و بهتر هستند، آدم به آن ‌ها بیشتر محبّت می ‌ورزد.
سوال20: ما چگونه معرفتمان را به امام زیادتر کنیم؟ اصلاً معرفت مراتب دارد؟
جواب: بله، معرفت مراتب دارد مثل خود ایمان که دارای مراتب است آن هم مراتب دارد، منتهی مقدمات همه این ‌ها - شناخت خدا و شناخت پیغمبر و شناخت امام – تنها از طریق اطاعت فرمان حاصل می ‌شود و راه دیگر ندارد.
سوال21: چگونه محبّتمان نسبت به حضرات معصومین زیاد می ‌شود؟
جواب: با اطاعت فرمان هم معرفت و شناخت بالا می‌ رود و هم محبّت اضافه می ‌شود.
سوال22: چرا گاهی آدم نسبت به بعضی از ائمه علیهم السلام علاقه و اطلاعات بیشتری دارد تا بعضی از ائمه دیگر، آیا این یک نقص است؟
جواب: ائمه دو جور بودند، بعضی ‌ها محیط و موقعیت اجازه داد تا خودشان را نشان بدهند امّا بعضی ‌ها نه، برایشان یک چنین محیطی پیش نیامد، دشمنان به آن ‌ها اجازه کار ندادند. آن ‌هایی که محیط پیدا کردند و خودشان را نشان دادند شما درباره آن ‌ها بیشتر شناخت دارید، بیشتر دوستش دارید، او جنگ کرد، شکست داد، کشت، بعضی ‌ها این کارها را نکردند و شما یک خُرده از نظر معرفت عقب هستید.
سوال23: ممکن است کسی در محبّت حضرات متوقّف شود و از خدا غافل شود یا محبّتش نسبت به خدا کمتر باشد تا نسبت به امام معصوم؟
جواب: بله، هست بله، چون حضرات معصومین علیهم السلام  بشر هستند و بشر ارتباط و محبتش با بشر بهتر و روشن‌تر است، لذا وقتی او را بشناسند گیر می ‌کنند، اما با خدا این جور نیست، نه چشم او را میبیند، نه گوش صدایش را می ‌شنود، نه می ‌شود او را لمس کرد، از این جهت یک مقداری مردم زودتر طرف حضرات می ‌روند تا خدا.
سوال24: حالا اگر چنین حالتی داریم چه کار کنیم که این علاقه ‌مان تعدیل شود و محبّت ‌مان اول برای خدا بیشتر باشد؟
جواب: راهش همین ترک گناه است، اطاعت فرمان همه این ها را اصلاح می کنند.
سوال25: وقتی دو تا امام در یک زمان زنده هستند هر دو در آن زمان امام هستند یا مثلا آن که سنّ کمتری دارد یا در حال حاضر فرزند امام است امام نیست تا امام زنده از دنیا برود؟
جواب: ما در حضرات معصومین علیهم السلام یک طبقه بیشتر نداریم که دو نفر با هم بودند، امام حسن و امام حسین علیهما السلام بودند، امام حسین در زمان امام حسن امامت نمی‌ کرد، او امام بود وقتی ایشان از دنیا رفت امام حسین علیه السلام امامت کرد.
سوال26: آیا امامی که از دنیا می ‌رود امام بعدی نزد او حاضر می‌ شود و چیزی از او می ‌گیرد یعنی امامت را می ‌گیرد مثلاً بعضی ‌ها می گویند رداء امامت را از آن امام گرفت، یا اصلاً نه چنین چیزی نیست، اصلاً لازم نیست چیزی منتقل شود، همه چیز همان زمان حاضر است؟
جواب: بله یک چیزی منتقل می ‌شود. امام قبلی در لحظات آخر زندگی که می‌ خواهد از دنیا برود امام بعدی یک نقطه خالی دارد آن نقطه خالی‌ اش پر می‌ شود سپس به امامت می ‌رسد.
سوال27: بعضی‌ ها می ‌گویند از ائمه علیهم السلام مسائل دنیوی نخواهیم، فقط چیزهای هدایتی و اخروی را بخواهیم این درست است؟
جواب: واجب نکرده‌ اند که شما از آن ‌ها دنیا بخواهی، خودت می ‌خواهی و الّا واجب نکرده‌ اند، می ‌توانی هیچ چیز نخواهی، می ‌توانی معنویات بخواهی، می ‌توانی مادیات هم بخواهی.
سوال28: اگر مادیات را هم بخواهیم یعنی رتبه پایینی از شناخت و درخواست از آن ‌ها داریم؟
جواب: بله دیگر، طبیعی است.
سوال29: بعضی‌ ها می ‌گویند آدم وقتی می ‌خواهد دعا کند فقط برای فرج حضرت حجت عجل الله فرجه دعا کند که ایشان بیایند دیگر همه مشکلات حل می ‌شود پس دیگر دعاها را نگوید؟
جواب: نه خیر، نه خیر، شما وظیفه‌ ات است بروی کار کنی دعا هم بکنی.
سوال31: راه افزایش معرفت به ابا عبدالله الحسین علیه السلام چگونه است؟
جواب: از بالا باید شروع کنید همه این‌ ها یک جورند اگر گناه نکنی معرفتت به پیامبر و امام هر روز بیشتر و بیشتر می ‌شود.  
سوال32: راه دستیابی به معرفت اهل‌ بیت علیهم السلام خصوصاً حضرت زهرا سلام الله علیها چیست؟
جواب: ترک گناه ایمان را بالا می ‌برد، ایمان که بالا رفت معرفت خدا و پیغمبر و امام هم بالا می ‌رود.
سوال33: روی سنگ قبر اموات اسم معصومین و اسم خدا نوشته می ‌شود و زیر پا قرار می‌ گیرد اشکال دارد؟
جواب: نباید بنویسند، این جور اسم‌ها باید محفوظ باشند.
*****************************************************
منبع:
برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خوشوقت (ره)

Share