اعتقادی که تجربه برجام را نادیده می گیرد

موضوع: 
سید حسین سیدی
دوستی با دشمنان ممنوع
در روزهای اخیر افرادی خواستار مذاکره بی قید و شرط با دولت عهدشکن آمریکا شده اند.

 بعد از خروج قابل پیش بینی آمریکا از برجام و سخنان دوپهلوی دولت های اروپایی، بعید به نظر می رسید که کسانی طرفدار مذاکره با آمریکا باشند؛ اما گویا اینگونه نیست.
شاید انسان فکر کند که راستی چرا عده ای علیرغم بدعهدی، و شاخ و شانه کشیدن آمریکا، باز هم بر طبل مذاکره می کوبند؟ آیا اینها از واقعیت ها عبرت نمی گیرند یا بحث، چیز  دیگری است؟ اگر بگوییم که اینها فارغ از هر نتیجه ای، اعتقاد به مذاکره با آمریکا دارند؛ منطقی تر به نظر می رسد. نکته ای که قرآن نیز به آن اشاره می نماید(کسانی که علیرغم دشمنی دشمنان، باز هم به دوستی آنها به هر قیمتی دلخوشند). قرآن می فرماید: «يَا أَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ عَدُوِّى وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيهْم بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُواْ بِمَا جَاءَكُم مِّنَ الْحَقّ‏ يخُرِجُونَ الرَّسُول؛ ای کسانى كه ايمان آورده ‏ايد، دشمن من و دشمن خود را به دوستى اختيار مكنيد. شما با آنان طرح دوستى مى‏ افكنيد و حال آنكه ايشان به سخن حقى كه بر شما آمده است ايمان ندارند. و بدان سبب كه به خدا و پروردگار خويش ايمان آورده بوديد، پيامبر و شما را بيرون راندند.»[1] این آیه، به مسلمین هشدار می دهد که مبادا به دوستی دشمنان دل خوش کنید که آنها به علت مسلمان بودن شما، هیچ امتیازی برای شما قائل نمی شوند.(تجربه برجام برای هزارمین بار این نکته را ثابت کرد).
متاسفانه در روزهای اخیر افرادی، بعد از ماجرای برجام و عبرت نگرفتن از آن، خواستار مذاکره بی قید شرط با آمریکا شده اند.[2] به عبارت دیگر،  نفس مذاکره برای این افراد، مهم است و چندان کاری با نتیجه ندارند.

پی نوشت:
1ـــ ممتحنه/1
2ــ کلیک کنید 

Share