انسان شناسی / جلسه 28

استاد محمد شجاعی
انسان شناسی
حضرت می فرماید: ده گروه از امت من در قیامت به صورت حیوان و موجودات دیگر محشور می شوند چون اصلاً عمرشان را برای انسانیت و کمالات انسانی و این که خودشان را به آن نقطه ای که برایش خلق شدند، صرف نکردند.

انسان شناسی :

انسان شناسی استاد محمد شجاعی که بصورت جلسه ای تقدیم علاقه مندان می شود، لازم به ذکر است این جلسات که اکنون در این پست به جلسه 28 خود رسیده، عزیزان می توانند با کلیک بر روی کلمه کلیدی اول در پایین هر پست یعنی ( انسان شناسـی ) به سایر جلسات استاد شجاعی با عنوان  « انسان شناسـی » نیز دسترسی پیدا کنند. برای یافتن سایر جلسات استاد بزرگوار می توانید روی کلمه کلیدی «استاد محمد شجاعی» کلیک کنید تا به همه مباحث مطرح شده از ایشان در این سایت دسترسی پیدا کنید.

انسان شناسی

در مورد تفکیک کمالات گیاهی، حیوانی و انسانی بحث کردیم. انسان باید بتواند کمالات انسانی را از کمالات گیاهی و حیوانی تفکیک نماید و بداند که همه این ها کمال هستند. خداوند تبارک و تعالی بعضی از انسان ها را معادل سنگ می داند، بعضی را مثل حیوان و یک گروه را هم انسان می داند. آن چه که در راه خداوند جذابیت ایجاد می کند این است که این ها همه کمال هستند و همین کمال بودنشان باعث فریب انسان می شود.
 دانستن کمالات غیرانسانی و انسانی و تفکیک آن ها در چند مرحله به کار می آید.
1 ـ وقت گذاری: تصور از دست دادن فرصت ها برای انسان عذاب آور است. انسان دوست دارد تحت هر شرایطی از فرصت هایش بهترین استفاده را ببرد. توصیه ای که به ما شده این است که وقتتان را برای گران قیمت ترین کارها و ارزشمندترین آن ها و واجب ترین آن ها قرار دهید.

در وقت گذاری، مجموعه، زیرمجموعه یا کسی از شما اگر کمک بخواهد باید به او برنامه بدهید و اگر نتوانیم کمالات را از هم تفکیک کنیم عمر انسان خیلی تلف می شود.

حضرت علی علیه السلام فرمودند: هیچ مصیبتی بالاتر از این نیست که گناهانت را کوچک بشماری و به حالتی که هستی رضایت بدهی. در کمالات گیاهی رضایت خوب است ولی در کمالات انسانی رضایت معنا ندارد. پس تفکیک کمالات خیلی مهم است. در وقت گذاری، مجموعه، زیرمجموعه یا کسی از شما اگر کمک بخواهد باید به او برنامه بدهید و اگر نتوانیم کمالات را از هم تفکیک کنیم عمر انسان خیلی تلف می شود.
امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه عرض می کند؛ خدایا مرا کفایت کن از چیزهایی که پرداختن به آن ها مرا مشغول می کند. خدایا سر راه من مشغولیت های این طور ایجاد نشود.
در تعقیب نماز عشاء می خوانیم: خدایا مرا به زحمت نیانداز در کارهایی که اصلاً روزی من نکردی.
مثلاً تهیه جهیزیه برای دیگران یاکمک به دیگران جزء کمالات حیوانی است. کمال هست ولی گاهی اوقات انسان می بیند 15 - 10 سال عمر را صرف چنین کارهایی می کنند بعد می بینند که چه قدر عمرشان تلف شده و کارهای مهم تری داشته اند.
ادامه دعای مکارم؛ خدا مرا به کارهایی وادار کن که تو از من در قیامت از آن ها سؤال می کنی.
چهار چیز در زندگی، حال و آینده ما و آینده قطعی ما که آخرت است، مؤثر است؛ انتخاب ها، ارتباطات، رفتارها و افکار. قبل از این که دست به یک رفتار بزنید، یک چینش فکری کنید و یک انتخابی بکنید و یا ارتباطی با چیزی برقرار کنید، اول فکر کنید ببینید این ها جزء سؤالات آخرت است یا نه؟ من موجود مختار و مسئول آفریده شده ام، باید جواب بدهم.
«قفوهم انهم مسئولون»؛[سوره صافات - آیه 24] یعنی تو مسئولی هر طور دلت خواست نمی توانی وقت بگذاری و جواب بدهی.
پیامبر صلوات الله علیه فرمودند: در قیامت هیچ کس قدم از قدم نمی تواند بردارد مگر این که باید به دو سؤال جواب بدهد؛ 1 ـ عمر 2 ـ جوانی که چه طور گذرانده اید؟ در کتاب «عده الداعی» از ابن فهد که از کامل ترین علماست، آمده است؛ هر ساعت را محاسبه می کنند. ساعت به ساعت.
تعدادی از سؤالات قیامت ارکان است و اگر نتوانی و کسر بیاوری گرفتاری می آورد و نمی توانی از جای دیگر جبران کنی. مثل عمر که از سؤال راجع به امام زمان علیه السلام  هم مهم تر است چون ایشان در ظرف عمر ما معنا دارد. اگر عمری نباشد آن سؤالات معنا ندارد و یا سؤال از چگونگی ارتباط با امام زمان علیه السلام و این که چه قدر در امر ظهور ایشان مؤثر بوده ایم و... پس اول تنظیم رابطه با امام زمان علیه السلام  و بعد هوس های دیگر.
مهم ترین خواسته ما از حضرت این باشد که آقا ما ضایع نشویم، تلف نشویم.
 «واستفرغ ایامی فی ما خلقتنی له»؛[دعای مکارم] ای خدا فارغ کن ایام و وقت مرا در آن هدفی که مرا برایش خلق کردی.
حضرت می فرماید: ده گروه از امت من در قیامت به صورت حیوان و موجودات دیگر محشور می شوند چون اصلاً عمرشان را برای انسانیت و کمالات انسانی و این که خودشان را به آن نقطه ای که برایش خلق شدند، صرف نکردند.
«سخّر لکم ما فی السموات و ما فی الارض»؛[سوره جاثیه - آیه 13] خدا می گوید هزینه تان کردم، آن چه که در آسمان و زمین است برای شما تسخیر کردم. فرشته به کار است تا تو از فرشته بالاتر باشی.
یک جهت در مورد شناخت کمالات در وقت گذاری هاست یعنی در تخصیص وقت، صرف وقت، عمل.
2 ـ گرایش ها و انتخاب ها که مسئله بسیار مهمی است. آدم وقتی کمالات را نمی شناسد رابطه قلبی اشتباهی با آن ها برقرار می کند یعنی آن را که باید در دلش محبوب باشد و دوست بدارد نمی تواند چون تمام شخصیت انسان را حُبّش تشکیل می دهد. «هل الدنیا الا الحب»؛ دین جز حب چیز دیگری هست؟ مدیریت دل و تنظیم نظام محبتی خیلی مهم است. روز قیامت به صورت خارجی عمل که مقدس بوده یا انسانی و حتی غیره کاری ندارند مهم تر از این صورت این است که دل تو و محبت تو کجا بوده است. چه قدر متدین داریم با ظواهر دینی، که به آن چه دارند عشق نمی ورزند. چه قدر طلبه داریم که از طلبگی لذت نمی برد و طلبگی برایش شراب نشده است. سال ها نماز می خواند اما مسجد برایش معشوق نیست. حرم برایش معشوق نشده. عرض ارادت می کند اما دلدادگی ندارد. نماز چهار رکعتی او دو رکعت شود، خوشحال می شود.
پس انتخاب ها، ارتباطات، رفتارها و افکارت باید با حق تنظیم شود. خدا با نظام دلی و محبتی کار دارد و اوج آیات قرآن هیچ چیز را به اندازه محبت، اهمیت نداده است. آن جا که می خواهد یک کاری شود برای آدم هایی که رمز دستشان است می گوید «ان الله یحب»؛ و آن جا هم که می گوید: نه، می گوید: «ان الله لا یحب»
«ان کان آبائکم و ابناءکم وا خوانکم و ازواجکم و عشیرتکم و اموال اقترفتموها و تجاره تخشون کسادها و مساکن ترضونها احب ...»؛[سوره توبه - آیه24] بر روی دل و باطنت، الیکم من الله و رسوله و جهاد فی سبیله»؛[سوره توبه - آیه24] اگر این سه تا در راه خدا برایت محبوب نیست تو انسان نیستی، تو فاسق هستی.
«فتربصوا حتی یأتی الله بأمره والله لا یهدی القوم الفاسقین».[سوره توبه - آیه24]
رعایت صورت های مقدس کافی نیست، ببین دلت کجاست؟
قمی بودن یک فرهنگ است. پیش اهل بیت(عله السلام)یک شخصیت است. علماء همیشه بعد از ائمه در رأس هستند.
«لا تجد قوماً یؤمنون بالله و الیوم الآخر»؛[سوره مجادله - آیه22] ای پیغمبر امکان ندارد کسی را پیدا کنید که ایمان حقیقی به خدا و روز قیامت داشته باشد.
«یوادون من حادالله و رسوله»؛[سوره مجادله - آیه22] دوست داشته باشند کسانی را که دشمن خدا و رسول باشند.
«اولئک کتب فی قلوبهم الایمان»؛[سوره مجادله - آیه22] در مورد مسلمانان و حزب اللهی ها می گوید: این ها هستند که خدا در قلبشان ایمان را نوشته است.
«و أیّدهم بروح منه و یدخلهم جنات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها رضی الله عنهم و رضوا عنه اولئک حزب الله ألا إن حزب الله هم المفلحون»؛[سوره مجادله - آیه22] این ها رستگارند.

مطالب مرتبط:

انسان شناسی / جلسه 1
انسان شناسی / جلسه 10
انسان شناسی / جلسه 15
انسان شناسی / جلسه 20
انسان شناسی / جلسه 21
انسان شناسی / جلسه 22
انسان شناسی / جلسه 23
انسان شناسی / جلسه 24
انسان شناسی / جلسه 25
انسان شناسی / جلسه 26
انسان شناسی / جلسه 27

همه مطالب تحت عنوان انسان شناسی را می توانید در این بخش مرور و مطالعه نمائید: انســـان شنـاســـی

انسان شناسی

منبع: سایت منتظران منجی، از سری بیانات و جلسات انسان شناسی استاد محمد شجاعی

Share