راهنمای نگارش پژوهش‌های کاربردی برون‌مرزی صدا و سیما برای ارائه طرح (در سال 1402)

تعداد کلمات 1306 / زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
راهنمای نگارش پژوهش‌های کاربردی برون‌مرزی صدا و سیما برای ارائه طرح (در سال 1402)
راهنمای نگارش عناوین و موضوعات پژوهش‌های کاربردی برون‌مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال 1402

راهنمای نگارش پژوهش های کاربردی برون مرزی صدا و سیما برای ارائه طرح (در سال 1402)

در این بخش، راهنمای نگارش عناوین و موضوعات پژوهش‌های کاربردی برون‌مرزی صدا و سیما در سال 1402 را می خوانید.

راهنمای نگارش پژوهش های کاربردی برون مرزی صدا و سیما برای ارائه طرح (در سال 1402)

1ـ  عنوان پژوهش با محتوا و جهت گیری آن هماهنگی و مطابقت داشته باشد و از حاشیه پردازی و ( سوگیری) جداً پرهیز گردد.

2ـ ارائه چکیده ای از پژوهش در ابتدای آن ضروری است.

3ـ فهرست پژوهش باید خودکار باشد چراکه با توجه به نظرات ناظر(ان) و ارزیاب(ان) ممکن است بخش هایی از متن دستخوش تغییر و جابجایی شود. همچنین ذکر اسامی نمودارها، تصاویر و اشکال در فهرست الزامی است.

4ـ طرح پژوهشی باید مسئله محور باشد و بین اجزای آن؛ اهداف، سئوالات اصلی و فرعی، فرضیه ها، روش و  نحوه سازماندهی پژوهش ارتباط منطقی وجود داشته باشد.

5ـ مبانی نظری باید بسیار فشرده و در حد ضرورت پرداخته شود و بیشتر به جنبه های کاربردی پژوهش یعنی قابلیت تبدیل آن به برنامه های رسانه ای توجه شود.

6ـ واژگان کلیدی به تعداد 5 واژه ذکر گردد.

7ـ باید به تفاوت های پژوهش آکادمیک با رسانه ای توجه جدی شود. منظور آن است که پژوهش ها باید ضمن استحکام و اتقان علمی، با ویژگی های رسانه ای تنظیم گردد وکوتاه و گویا باشد.

8- از آنجائی که متن پژوهشی باید به یک یا چند زبان خارجی ترجمه شود، از به کاربردن واژه های مبهم، ترکیب های واژگانی نامعمول و جملات طولانی و پیچیده که معادل یابی آن ها دشوار است، خودداری گردد، تا در انتقال محتوا اختلالی ایجاد نشود. در صورت ضرورت استفاده از واژه های تخصصی، درپاورقی توضیح لازم ارائه گردد. همچنین باید اسم لاتین اشخاص و اماکن و واژه های تخصصی در پاورقی ذکر گردد.

9- در ترجمه منابع خارجی به زبان فارسی دقت کافی به عمل آید تا اختلالی در محتوا صورت نگیرد و نسخه ای از متن خارجی نیز ارائه گردد.

10ـ محتوای اصلی پژوهش باید جنبه برون مرزی داشته باشد. به عبارت دیگر، از پرداختن به مسائل، موضوعات و حتی تمثیل هایی که صرفاً کاربرد داخلی دارد و استفاده از آنها در قالب برنامه ها برای مخاطبین برون مرزی ناشناخته است، یا باید خودداری شود و یا به اندازه ای شفاف و گویا مطرح گردد که جای هیچ ابهامی برای شنونده برون مرزی باقی نگذارد.

11ـ چون مخاطبان برنامه های برون مرزی را اقشار مختلف مردم و در حوزه های گوناگون جغرافیایی تشکیل می دهند، لذا لازم است محتوای پژوهش برای مخاطبان عام کاملاً شفاف و قابل درک باشد و در عین حال به رشد و آگاهی آنان در زمینه موضوع پژوهش و دیدگاه های نظام جمهوری اسلامی کمک کند.

12- در کنار تاریخ هجری شمسی، ذکرتاریخ میلادی رویدادها و تحولات مورد بررسی در پژوهش ضرورت دارد.

13- با توجه به دسترسی مخاطبان برون مرزی به شبکه ها و کانال های متعدد رادیو یی و تلویزیونی در جهان، موضوعات و اطلاعات ارائه شده در پژوهش باید تازگی و جذابیت کافی داشته باشد.

14- از کمیت زدگی در پژوهش باید خودداری شود و کیفیت گرایی مورد توجه جدی قرار گیرد، به گونه ای که یک ارتباط منطقی بین حجم پژوهش و موضوعات آن وجود داشته باشد.

15- محدودة زمانی مورد بررسی در پژوهش باید متناسب با موضوع پژوهش باشد، و حتی الامکان به مسائل جدیدتر، با استفاده از منابع و اطلاعات جدید، پرداخته شود.

16- نتیجه گیری، پیش بینی و ارائه راهکارهای مناسب در بخش پایانی پژوهش ضرورت دارد. لازم است پس از نتیجه گیری و پیش بینی، پیشنهادهای رسانه ای و ایده های برنامه سازی مرتبط با موضوع ارائه شوند. پیشنهادهای رسانه ای می توانند در سه محور ایجابی، سلبی و ترویجی مطرح شوند.

17- به منظور تقویت نظرات کارشناسی پژوهش، لازم است محقق یکی از فصول پژوهش را به بررسی «دیدگاه های صاحب نظران داخلی و خارجی و اندیشکده های جهانی» راجع به موضوع پژوهش اختصاص دهد.

18ـ با توجه به ضرورت استفاده از پژوهش ها در تهیه برنامه ها، محقق می باید با در نظر گرفتن سیاست های رسانه ای، ویژگی های مخاطب و محتوای پژوهش، در فصل پایانی پژوهش با عنوان «نتیجه گیری، پیشنهادها و راهکارهای رسانه ای»؛ محورهای رسانه ای در ابعاد ایجابی، سلبی، ترویجی و نیز ایده های برنامه سازی برای تولید برنامه های مناسبِ برون مرزی به همراه واژگان مناسب رسانه ای ارائه نماید.

19- محقق می باید فهرستی از صاحب نظران و کارشناسان مرتبط با موضوع پژوهش را به همراه آدرس، شماره تلفن و Email آنان در انتهای پژوهش ارائه نماید.

20ـ محقق در طول انجام پژوهش باید با ارائه گزارش از روند کار با ناظر طرح هماهنگ باشد و نظرات او را در چهارچوب طرح مصوب، در پژوهش اعمال نماید.

21- با توجه به ماهیت انعطاف پذیر محتوای طرح های پژوهشی، درصورت احساس ضرورت مبنی بر تغییر سازماندهی پژوهش در طول انجام آن، محقق باید این موضوع را با هماهنگی ناظر طرح و تأیید مدیر واحد پژوهش های کاربردی اعمال نماید.

22- طرح تصویب شده با تغییراتی که ممکن است در روند پژوهش در آن به وجود آید، باید به ابتدای پژوهش نهایی اضافه گردد.

23- با توجه به این که امتیاز هر پژوهش توسط ارزیاب تعیین می گردد، محقق باید در نسخه نهایی پژوهش، نظرات ارزیاب ها را حتماً اعمال نماید یا به ایرادات و انتظارات آنها پاسخ علمی دهد. 

24- در پژوهش از منابع معتبر داخلی و خارجی استفاده شود.

25- منابع تحقیق با توجه به الگوی استناد درون متنی معرفی گردد:

 درمتن تحقیق، هنگام استفاده از نقل قول ها (خواه مستقیم وخواه غیرمستقیم)، استناد به آراء و اقتباس از آثار دیگران حتماً نام مؤلف/ مؤلفان و سال انتشار و درصورت لزوم شماره صفحه اثر درمتن داخل پرانتز آورده شود؛ مانند؛ (امیری، 1385: 44). در صورت استفاده از مطلبی از یک سایت معتبر که نویسنده آن نامشخص است باید از الگوی (اسم سایت، سال) استفاده شود.

منابع استفاده شده در متن تحقیق، در پایان تحقیق و براساس ترتیب حروف الفبایی نام خانوادگی نویسنده (نویسندگان) به شرح زیر آورده شود:

کتاب: نام خانوادگی، نام (نویسنده یا نویسندگان) (تاریخ انتشار داخل پرانتز)، نام کتاب(نام مترجم داخل پرانتز)، محل نشر: نام ناشر.

✔ مقاله: نام خانوادگی، نام (نویسنده یا نویسندگان) (تاریخ انتشار داخل پرانتز)،«عنوان مقاله داخل گیومه»،نام نشریه، دوره / سال، شماره، شماره صفحات مقاله.

✔ همایش ها یا مجموعه ها: نام خانوادگی، نام (نویسنده/ نویسندگان) (تاریخ انتشار داخل پرانتز)، «عنوان مقاله داخل گیومه»، نام ویراستار یا گرد آورنده. نام مجموعه مقالات، زمان همایش، مکان همایش، شماره صفحات مقاله.

✔ سایت های اینترنتی: نام خانوادگی، نام نویسنده / نویسندگان (تاریخ دسترسی داخل پرانتز)، «عنوان مقاله داخل گیومه»، نام سایت و آدرس دسترسی آن به صورت ایتالیک (در صورتی که نویسنده نامشخص باشدبه جای آن عنوان سایت نوشته شود.)

✔ رساله های تحصیلی: نام خانوادگی، نام نویسنده (تاریخ نگارش داخل پرانتز)، «نام پایان نامه داخل گیومه»، مقطع پایان نامه. نام دانشگاه  

26- رعایت آیین نگارش فارسی در متن الزامی است.

27- متن پژوهش باید با قلم B Lotusو شماره 14 با فاصله خطوط 1.15 سانتی متر در فرمت ورد ارائه گردد.

28- پژوهش باید در فاصله زمانی توافق شده که در قرارداد ذکر می گردد، پایان یابد.

29- پژوهش های ارائه شده به هیچ وجه مسترد نخواهد شد و امتیاز هرگونه بهره برداری از آن با این واحد است؛ محقق حق واگذاری تمامی یا حتی بخشی از پژوهش را به مرکز یا سازمان دیگر ندارد و در صورت مشاهده تخلف با آن برخورد قانونی خواهد شد.

30- به صلاحدید واحد، از پژوهشگر خواسته می شود تا یک مقاله علمی- پژوهشی از پژوهش انجام شده برای چاپ در نشریه «پژوهشنامه رسانه بین الملل» تهیه نماید که حق الزحمه آن مجزا خواهد بود.

31- به صلاحدید واحد، در صورت نوآوری، نظام مند و کاربردی بودن پژوهش، از پژوهشگر خواسته می شود تا یک کتاب از پژوهش انجام شده تهیه نماید که حق الزحمه آن مجزا خواهد بود.

32- به صلاحدید واحد، از پژوهشگر خواسته می شود تا پژوهش انجام شده را در قالب پاورپوینت برای دست اندرکاران خبر و تولید برنامه معاونت برون مرزی ارائه دهد که حق الزحمه آن مجزا خواهد بود.

واحد پژوهش های کاربردی / معاونت برون مرزی صدا و سیما 

راهنمای نگارش پژوهش های کاربردی برون مرزی صدا و سیما برای ارائه طرح (در سال 1402)

Share