صفحه یادداشت عبدالحمید گلزار

آیا شهادت امام حسن(علیه السلام) هفتم صفر است؟

در وقوع شهادت امام مجتبی«علیه السلام» در ماه صفر، بین علمای شیعه اختلافی وجود ندارد. ، اما درروز شهادت امام(علیه السلام) دو قول وجود دارد. این اقوال را با ذکر منابع  آنها مورد بررسی قرار می دهیم.
28 صفر
اولین قائل آن شیخ مفید «قدس سره  «در کتاب مسارّ الشیعة می‌باشد. این در حالی است که خود شیخ مفید در کتاب دیگرش بنام الارشاد از ذکراین روز به عنوان روز شهادت خودداری نموده و تنهابه ذکر ماه صفر اکتفا کرده است.

تصویر کوچک(اجباری): 
شهادت امام حسن مجتبی
Share

آیا هدف وسیله را توجیه می کند؟

دیدگاه « هدف وسیله را توجیه می کند» امروزه تحت عنوانین مختلفی در جامعه مطرح می شود از جمله اين که «براى جلوگيرى از گناه بزرگ، ارتکاب گناه کوچک منعى ندارد!» يا «بعد از مدت‏ها سختى و تلاش و کوشش در راه تحصيل، چه اشکال دارد که براى موفقيت در امتحان مرتکب خلاف شد و تقلب نمود!» يا «وقتى زن و بچه انسان گرسنه ‏اند و منتظر يک لقمه نان، ارتکاب خلاف چه اشکالى دارد!» يا «اصل دل انسان است که بايد پاک باشد، ديگر نماز و روزه و... هيچ نقشى ندارد!» و هزاران نمونه و مصداق ديگر.  اما مراجعه به متون دینی و سنت اهل بیت(علیهم السلام) نشان می دهد که اسلام شدیدا با این دیدگاه مخالف است.

تصویر کوچک(اجباری): 
 هدف, وسیله
Share

عالم برزخ از دیدگاه قرآن و روایات ( بخش اول)

شاید داستان زندگی بعد از مرگ بارها و بارها ذهن و فکر ما را بخود مشغول کرده باشد.  براستی بعد از آنکه مدت عمر ما در دنیا به سرانجام خود رسید ، روح ما به کجا می رود؟ آیا در همین عالم دنیا باقی می ماند و به قول قائلین به تناسخ وارد بدن شخص دیگری میشود و یا آنکه وارد عالم دیگری می شود؟ از نظر قرآن کریم ، عالم پس از مرگ ، دارای دو مرحله است،عالمی که مانند عالم دنیا پایان می پذیرد و«عالم برزخ» نامیده می شود و عالم دیگر «قیامت کبری» که پایانی ندارد.

تصویر کوچک(اجباری): 
برزخ
Share