صفحه یادداشت محمدرضا فرضی

چهارده پند از مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی

پندهای بزرگان دین و اخلاق همیشه چراغ راهی در وانفسای دنیای مادی و راه نجاتی از دام های گسترده شیاطین است. با اندکی تأمل در بیانات گهربار میرزا جواد آقای تبریزی، ره توشه ای برگیریم.

۱. دنیا، دار بلا و امتحان است
همه افراد به نحوى گرفتارى و مشکل دارند، گرفتارى دنیا خلاصى ندارد و لیکن به برکت و عنایت اهل بیت علیهم السلام زودگذر است، کارى کنید که در آخرت گرفتار نباشید. عمل در دنیا، میزان در آخرت است؛ پس عمل خود را خالصانه و براى رضایت خدا انجام دهید تا درب هاى رحمت بر شما باز شود.

تصویر کوچک(اجباری): 
میرزا جواد آقا ملکی تبریزی,گنجینه تصاویر ضیاءالصالحین
Share

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمدرضا انهاری، مدیر انجمن نجات از حلقه(بخش سوم و پایانی)

در دو بخش پیشین این گفت وگو تاریخچه و روش های به اصطلاح درمانگری عرفان انحرافی حلقه، شیوه های جذب و تبلیغات این فرقه و بخشی از ادعاها و انحرافات سرکرده آن در زمینه معارف و آموزه های دینی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. اینک در بخش سوم و پایانی دیگر انحرافات نظری رئیس این فرقه پیرامون تعالیم دینی نقد و بررسی می شود که متن آن را از نظر می گذرانید.

تصویر کوچک(اجباری): 
عرفان حلقه
Share

گفت‌وگو با حجت الاسلام محمدرضا انهاری، مدیر انجمن نجات از حلقه(بخش دوم)

در بخش نخست گفت وگو با حجت الاسلام محمدرضا انهاری، مدیر انجمن نجات از حلقه به تاریخچه و روش های به اصطلاح درمانگری عرفان انحرافی حلقه پرداختیم. اینک در بخش دوم این گفت وگو شیوه های جذب و تبلیغات این فرقه و ادعاها و انحرافات سرکرده آن در زمینه معارف و آموزه های دینی مورد نقد و تحلیل قرار می گیرد.

تصویر کوچک(اجباری): 
عرفان کاذب
Share

گفت‌وگو با مدیر انجمن نجات از حلقه(بخش نخست)

عرفان حلقه یکی از عرفان های نوظهور و کاذب است. سرکرده این عرفان و مربی هایش با ترویج آموزه هایی غیرمنطقی و بی اساس موجب انحراف عده ای از افراد جامعه شده اند. خودکشی، قتل، بیماری های روانی، طلاق، ترور، اجتماع اپوزیسیون ها، فساد، و آسیب های فردی و اجتماعی دیگر از جمله پیامدهای عرفان انحرافی حلقه اند. اطلاع رسانی و مقابله علمی با جریان عرفان های نوظهور یکی از مهم ترین کارکردهای مطبوعات و رسانه ها به شمار می رود.

تصویر کوچک(اجباری): 
عرفان کاذب
Share

اتفاق نظر علامه حسن زاده آملی و آیت الله مکارم شیرازی در مورد مبحث وحدت وجود

بسم الله الرحمن الرحیم
در این مقاله قصد دارم تا اتفاق نظر دو عالم بزرگ جهان تشیع اعنی حضرت نجم الدین حسن زاده آملی روحی فداه و جناب آیت الله العظمی مکارم شیرازی حفظه الله تعالی را در مورد مبحث وحدت وجود متذکر شوم.تمام مطالب این مقاله مستند میباشد.
تمام عباراتی که از کتاب لقا الله اثر حضرت علامه حسن زاده نقل نمودم به عینه در جلد اول کتاب شرح دروس معرفت نفس اثر حضرت استاد صمدی آملی نیز ذکر گردیده و مورد تایید و تاکید  ایشان  در ان کتب و آثار متععد دیگرشان واقع شده است.

تصویر کوچک(اجباری): 
Share

آیا کسی که مرتکب گناهان متعدد کبیره شده است، راهی برای نجات دارد؟

در قرآن کریم، ذات پاک پروردگار ۹۱ بار به عنوان غفور (بسیار آمرزنده) و ۵ بار به عنوان غفار (بسیار بخشنده) یاد شده است و بیش از ۸۰ بار سخن از توبه و بازگشت به سوی خدا و قبولی توبه، سخن به میان آمده است. همه این ها حکایت از دامنه گسترده رحمت و مغفرت حق تعالی و قبولی توبه توبه کنندگان دارد. در آیة سوره نساء می فرماید: «هر کسی کار بدی انجام داده یا به خود ستم روا داشته» (اگر) از خداوند طلب آمرزش کند، خدا را آمرزنده و مهربان خواهد یافت».

تصویر کوچک(اجباری): 
توبه
Share

ثواب رفتن به مسجد در روایات

1ـ از حضرت امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: «مساجد در پیشگاه خداوند از همسایگان خود که حاضر نمى شوند در مسجد نماز بخوانند شکایت مى کنند و خداوند به مساجد وحى مى کند که به عزت و جلالم که، یک نماز آنها را که در خانه خود مى خوانند قبول نخواهم کرد و در میان مردم عدالتى نخواهند داشت. و رحمت من به آنها نخواهد رسید و آنها در بهشت مجاور من نخواهند بود».(1)

تصویر کوچک(اجباری): 
جایگاه مسجد
Share

شاه کلیدی برای تهذیب نفس!

یک راه مهم برای رسیدن به عاقبت بخیری روحیه ی پند پذیری و نصیحت پذیری است. طبق روایات دشمن سعادت و رستگاری ما انسانها نفس خودبین ماست که این بزرگترین مانع برای راه هدایت ما انسانهاست.
پس لازم است که قبل از تهذیب نفس دشمن درون را رام كنیم؛ چرا که قرآن کریم هم تعلیم را قبل از تزکیه ذکر می کند. در واقع  تعلیم و یادگیری از راه پند و اندرز و نصیحت، مقدمه ی تزكیه و تهذیب روح است. 
اساسا یكى از مهمترین تفاوتهاى انسان با حیوانات، این است كه حیوان اندرز پذیر نیست و صاحب یا نگهبان حیوانات، ناچار می‏شوند كه به ضرب شلاق، آنها را به راه بیاورند و از خطر و ناراحتیها دور سازند.

تصویر کوچک(اجباری): 
تهذیب نفس
Share