12 حدیث در مورد عید سعید فطر

انجمن‌ها: 

۱- در کتاب «فقیه» از امام صادق علیه السّلام روایت شده که ضمن حدیثى فرمود: سنت بر آن جارى شده که آدمى روز «عید فطر» قبل از رفتن براى خواندن نماز عید در مصلّى، افطار کند. ولى در «عید قربان» بعد از آن
۲- در کتاب «کافى» از امام صادق علیه السّلام روایت شده که فرمود: پدر بزرگوارم در روز «عید فطر» وقتى براى نماز به بیابان میرفت، نمیگذاشت فرش یا حصیرى زیر پایش بیندازند، و میفرمود: این روزى است که رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله‏ در آن به بیابان میرفت، و سپس جپیهه شریفش را روى زمین مینهاد و نماز میکرد.
۳- از امام صادق علیه السّلام روایت شده که فرمود: روز عید فطر یا اضحى به رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله گفتند چه شود در مسجد خودت نماز عید بخوانى؟. پاسخ داد: دوست دارم در بیابان باشم و بدنم را به تمام افق‏هاى آسمان آشکار کنم.
۴- على علیه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله عصایى داشت که ته آن آهن نوک تیزى قرار داشت، بر آن تکیه میکرد و روزهاى عید [فطر و قربان‏] و در سفرها آن را همراه می‏برد و در نماز جلو خود مینهاد تا حریم نمازش باشد.
۵- امام باقر علیه السّلام فرمود: از سنّت است که اهل هر شهرى براى نماز عید فطر و قربان به سوى صحرا بیرون روند، مگر اهل مکه که آنان در مسجد الحرام نماز عید می‏خوانند.
۶- على علیه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله روز عید فطر هنگامى که میخواست براى نماز عید به سوى مصلّى بیرون رود قبلا با چند دانه خرما یا کشمش افطار مینمود.
۷- سعید نقّاش گوید: امام صادق علیه السّلام به من فرمود: آگاه باش که در عید فطر تکبیر گفتن از سنّت است. گفتم: چه زمانى باید گفت؟ فرمود: بعد از نماز مغرب و عشاء شب عید فطر و بعد از نماز صبح عید و بعد از نماز عید فطر، سپس تکبیرات را قطع کند.
۸- از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم رسیده است که فرمود:
«انّ یوم الجمعه سیّد الایّام و اعظمها عند اللَّه تعالى و اعظم من یوم الفطر و یوم الاضحى، و فیه خمس خصال: خلق اللَّه فیه آدم، و اهبط فیه آدم الى الارض، و فیه توفّی اللَّه آدم، و فیه ساعه لا یسأل اللَّه تعالى فیها احد شیئا الّا اعطاه ما لم یسأل حراما، و ما من ملک مقرّب و لا سماء و لا ارض و لا ریاح و لا جبال و لا شجر الّا و هو یشفق یوم الجمعه ان تقوم السّاعه فیه». یعنى: «همانا جمعه آقاى روزها و با
عظمت ‏ترین آنها نزد خداوند تعالى است، بلکه از عید فطر و قربان هم برتر است. این روز، پنج خصلت دارد:

اوّل: خداوند متعال حضرت آدم علیه السّلام را در این روز خلق فرمود.
دوّم: آن حضرت را در همین روز از بهشت بر زمین فرود آورد.
سوّم: در چنین روزى حضرت آدم علیه السّلام را قبض روح کرد.
چهارم: در این روز ساعتى هست که هر کس در آن ساعت از خداوند متعال چیزى طلب کند به او خواهد داد به شرط اینکه چیز حرام نخواهد.
پنجم: ملائکه مقرّب، آسمان، زمین، بادها، کوهها و درختها همگى هراس دارند از اینکه قیامت در این روز واقع شود». فرزندان یعقوب از پدرشان خواستند که از خداوند متعال برایشان طلب آمرزش و بخشش کند، آن حضرت این گونه پاسخ دادند:سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی. :یعنى: «بزودى برایتان از پروردگارم تقاضاى مغفرت خواهم کرد»
۹- علّت غسل عید فطر و عید قربان و جمعه و اغسال دیگر یکى آن است که بدین وسیله بنده پروردگارش را بزرگ داشته و رو به کریم جلیل آورده و از درگاهش براى گناهان خود طلب آمرزش نموده است، و دیگر آن که براى بندگان این ایّام عید معروفى بوده که در آنها جمع شده و ذکر خدا را می‏گویند لذا غسل در آنها تشریع شده تا بدین وسیله بندگان این ایّام را مورد تعظیم و بزرگداشت قرار داده و بر سایر ایّام تفضیل دهند و دیگر آن که وقتى در جمعه غسل نمودند از آن روز تا جمعه دیگر با طهارت میباشند
۱۱- حضرت ابو عبد اللَّه علیه السّلام فرمودند:
کسى که حضرت امام حسین علیه السّلام را در نیمه شعبان و شب عید فطر و شب عرفه در یک سال زیارت کند خداوند متعال ثواب هزار حجّ و هزار عمره مقبول به وى داده و هزار حاجت از حوائج دنیا و آخرتش را روا می‏سازد.
۱۲- یکى از بزرگان دید گروهى روز عید فطر میخندند، گفت: اگر اینان از آمرزیدگانند، این کار، کار سپاسگزاران نیست و اگر آمرزیده نیستند، این عمل، عمل کسانى نیست که از عذاب خدا بیمناکند.

Share