افزودن دیدگاه جدید

علیکم السلام
همانگونه که از اسمش پیداست، فرقه به گروهی گویند که در اصل تفرقه افکند و چیزی متفاوت از اصل باشد؛ لذا در فرقه بدعت ها دیده می شود و رفتار و اعمالی انجام می پذیرد که از اصل آن متفاوت باشد؛ در تشیع (اسمی است برگرفته از خود قرآن است:«سَلَامٌ عَلَىٰ نُوحٍ فِي الْعَالَمِينَ ........۞ وَإِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْرَاهِيمَ (از سوره صافات)») 

در تشیع شما هیچ رفتار و اعمالی را مشاهده نمیکنید که برخلاف رفتار و اعمال پیامبر صلی الله علیه وآله وسلّم باشد... همان راهی که اهل بیت او علیهم السلام انجام دادند.. طبق فرمایش خود پیامبر اکرم صلوات علیه وآله : «...إِنِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیتِی عِتْرَتِی أَیهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکمْ سَتَرِدُونَ عَلَیَّ الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی الثَّقَلَینِ وَ الثَّقَلَانِ کتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکرُهُ وَ أَهْلُ بَیتِی‏...» ترجمه: من در میان شما دو چیز باقی می‌گذارم که اگر آنها را دستاویز قرار دهید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که اهل بیتم هستند. ای مردم بشنوید! من به شما رساندم که شما در کنار حوض بر من وارد می‌شوید، پس من از شما درباره رفتارتان با این دو یادگار ارزشمند سؤال خواهم کرد، یعنی کتاب خدا و اهل بیتم. [روایتی که در تمامی منابع شیعی و اهل سنت تکرار شده است؛ «کلینی، الکافی، دار الکتب الاسلامیه، ج۱، ص۲۹۴.»]

منابع شیعه
بنا به نوشته غایة المرام و حجة الخصام، در منابع شیعه، ۸۲ حدیث با مضمون حدیث ثقلین نقل شده است که در کتاب‌های الکافی، کمال الدین، امالی صدوق، امالی مفید، امالی طوسی، عیون اخبار الرضا، الغیبة نعمانی، بصائر الدرجات و بسیاری از کتب دیگر جمع‌آوری شده است.

منابع اهل سنت
بنابر کتاب «حدیث الثقلین و مقامات اهل البیت» نوشته احمد ماحوزی، این حدیث را بیش از ۲۵ نفر از صحابه از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلّم) نقل کرده‌اند.[نیازمند منبع] نام برخی از این صحابه در ادامه می‌آید:

  • زید بن ارقم: این حدیث به شش طریق از او در کتاب‌های سنن نسائی، المعجم الکبیر طبرانی، سنن ترمذی، مستدرک حاکم نیشابوری، مسند احمد و کتاب‌های دیگر نقل شده است.
  • زید بن ثابت در مسند احمد و المعجم الکبیر طبرانی.
  • جابر بن عبدالله در کتاب‌های سنن (صحیح) ترمذی، المعجم الکبیر و المعجم الاوسط طبرانی.
  • حذیفة بن أسید در کتاب المعجم الکبیر طبرانی.
  • ابو سعید خدری در چهار موضع از مسند احمد و ضعفاء الکبیر العقیلی.
  • امام علی(علیه السلام) به دو طریق در البحر الزخار یا همان مسند البزاز و کنز العمال.
  • ابوذر غفاری در کتاب المؤتلف و المختلف دارقطنی.
  • ابوهریره در کشف الاستار عن زوائد البزار.
  • عبدالله بن حنطب در اسد الغابة.
  • جبیر بن مطعم در ظلال الجنة.
  • عده‌ای از صحابه

بحرانی صاحب کتاب غایة المرام و حجة الخصام، این حدیث را به ۳۹ طریق از کتاب‌های اهل سنت نقل کرده است. بنابر نقل کتاب یاد شده، این حدیث در کتاب‌های مسند احمد، صحیح مسلم، مناقب ابن المغازلی، سنن ترمذی، العمدة ثعلبی، مسند ابی یعلی، المعجم الاوسط طبرانی، العمده ابن البطریق، ینابیع المودة قندوزی، الطرائف ابن المغازلی، فرائد السمطین، و شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید آمده است.

مطالعه بیشتر در : حدیث ثقلین (منابع و سند، دانستنی های حدیث ثقلین)

حال با توجه به عبارات فوق فرقه به گروهی گویند که این دو را از هم جدا کند، لذا پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) تأکید کرده‌اند این دو تا کنار حوض کوثر از هم جدا نمی‌شوند.

حالا شما اگر به این مطالب باور دارید و اعمالتان مطابقت دارد، شما هم در اصل شیعه هستید، هرچند اسمش را یه چیز دیگر نامیده باشید ولی اگر این دو را (کتاب الله و عترتی) را از هم جدا ساخته اید، خود شما هم فرقه و اهل تفرقه محسوب می شوید...

حرف و سخن بسیار است ولی وقت و اقتضای این پیام دیگر بیش از این نمی تواند باشد...

والسلام علی من اتبع الهدی