دعای عاقبت بخیری در بیان حجت الاسلام محسن قرائتی

دعا می کنم خدا عاقبت مرا بخیر کند. این مسأله مهم است چون گاهی افراد دست به کارهایی می زنند، تجارت، اقتصاد، سیاست ولی عاقبت به شر می شوند.

دعای عاقبت بخیری در بیان حجت الاسلام محسن قرائتی

دعای عاقبت بخیری در بیان حجت الاسلام محسن قرائتی ||| من از مرحوم مطهری شنیدم. می گفت: اگر می خواهید بدانید چه حقیقتی هستید، ببینید چه خوابی می بینید. گاهی افراد در خواب دست به کارهای بدی می زنند ولی در روز هم خیلی آدم های خوبی هستند. می گوید: اگر در خواب یک غلطی کردی معلوم می شود تو همان هستی. اگر در بیداری دست به کاری نمی زنی پیداست رودروایسی گیر کردی. حقیقت انسان آنجا معلوم می شود.

مطالب مرتبط:

عیب پوشی و عاقبت به خیری - حجت الاسلام هاشمی نژاد

کلیپ / عاقبت بخیری در آخرالزمان - استاد فروهر

دعای عاقبت بخیری در بیان حجت الاسلام محسن قرائتی

دعای عاقبت بخیری در بیان حجت الاسلام محسن قرائتی

در قرآن داریم یوسف وقتی دعا کرد گفت: «تَوَفَّنِي‏ مُسْلِما»[1] خدایا عاقبت مرا بخیر کن. حضرت یوسف برای عاقبتش وحشت داشت. یا داریم اولیای خدا وقتی دعا می کنند، می گویند: «وَ تَوَفَّنا مَعَ‏ الْأَبْرار»[2] خدایا من با خوب ها بمیرم. یا داریم «فَلا تَمُوتُنَ‏ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُون‏»[3] حضرت یعقوب به بچه هایش می گفت: سعی کنید مسلمان بمیرید. یعنی در سلامت و در حال ایمان به خدا بمیرید. یکوقتی خدمت آیت الله العظمی گلپایگانی رسیدم، روزهای آخر عمر ایشان بود. گفتم: اگر شما یک دعای مستجاب داشته باشی، چون بالاخره یک عمری دعا و نماز شب و تحقیق و علم و تربیت طلبه داشتید. اگر یک دعای مستجاب داشته باشید چه می گویید؟ گفت: دعا می کنم خدا عاقبت مرا بخیر کند. این مسأله مهم است چون گاهی افراد دست به کارهایی می زنند، تجارت، اقتصاد، سیاست ولی عاقبت به شر می شوند. یعنی همه چیزشان را می بازند. دین و دنیایشان را می بازند. من به عنوان یک مسلمان دعا می کنم. خدایا به آبروی همه کسانی که عاقبت بخیر شدند، عاقبت همه ما را ختم بخیر بفرما. دنیای ما را طوری تدبیر کن که عاقبت به شر نشویم. آبرو درست کردنش شصت سال طول می کشد ولی ریختنش یک دقیقه طول می کشد. برعکس بیماری است. بیماری یک مرتبه بیمار می آید و ذره ذره خوب می شود. یعنی بیماری یکبار می آید و به تدریج می رود. برعکس آبرو به تدریج جمع می شود و یکباره می ریزد. آدم نمی داند. گاهی آدم خودش را هم نمی شناسد. خدا رحمت کند من از مرحوم مطهری شنیدم. می گفت: اگر می خواهید بدانید چه حقیقتی هستید، ببینید چه خوابی می بینید. گاهی افراد در خواب دست به کارهای بدی می زنند ولی در روز هم خیلی آدم های خوبی هستند. می گوید: اگر در خواب یک غلطی کردی معلوم می شود تو همان هستی. اگر در بیداری دست به کاری نمی زنی پیداست رودروایسی گیر کردی. حقیقت انسان آنجا معلوم می شود. داریم اگر خواستی با کسی رفیق شوی سه بار او را عصبانی کن. اگر بار سوم و چهارم فحش نداد، با این رفیق شو. چون در سرازیری آدم نمی فهمد که ماشین سالم است، در سرازیری هر بشکه ای ماشین درجه یک است. در سر بالایی معلوم می شود یک ماشین چقدر قدرت دارد. بنده نزدیک چهل سال است در تلویزیون هستم، واقعاً دین دارم؟ سه تا تلفن به من شود، بحث های شما از این هفته در تلویزیون قطع شد. اِ... الو! به حفاظت بگویید: ین راننده و پاسداری که در اختیار شماست، برگردند. شما دیگر پاسدار ندارید. ستاد نماز به اوقاف وصل شد، نهضت سواد آموزی به آموزش و پرورش وصل شد. سه تا تلفن به من بشود بعد ببینیم ما چه کاره هستیم. لذا خیلی ها که طلاق می گیرند بد عاقبت هستند. اول قربان هم می رفتند. ولی بعد از یک مدتی به طلاق می کشد. خدایا عاقبت ازدواج ما، عاقبت اقتصاد ما، عاقبت سیاست ما، چقدر از آدم ها در سیاست بد عاقبت شدند. در اقتصاد بد عاقبت شدند. در مسائل حکومتی بد عاقبت شدند. خدایا همه ما را برای همیشه در همه کار عاقبت بخیر بفرما. لذا کارهایی که می کنید در روایت داریم «وَ خَوَاتِيمِ‏ عَمَلِي‏» یعنی این کار آخرش چه می شود؟ پیغمبر فرمود: هرکس یک سبحان الله و لا اله الا الله بگوید، درختی بر درخت های بهشت برای او اضافه می شود. یک نفر گفت: پس بهشت ما خیلی درخت دارد. حضرت فرمود: بله، ولی گاهی هم یک آتش می فرستید و همه را می سوزاند. «حَبِطَتْ‏ أَعْمالُهُم‏»[4] بد عاقبتی است. تمام درخت ها را از بین می بریم. خدایا به حق محمد و آل محمد همیشه به همه ما حسن عاقبت مرحمت بفرما.

پی نوشت:
[1]. 
(یوسف/101)
[2]. (آل عمران/193)
[3]. (بقره/132)
[4]. (بقره/217)
منبع: برنامه سمت خدا - 22-05-96 - دعای عاقبت بخیری در بیان حجت الاسلام محسن قرائتی

Share

دیدگاه‌ها

داریم از دره ایی که با طناب به هم وصل کرده اند و دوروبرش رو هم پوشانده اند روی آن راه میرویم و نمیدانیم چه دره ی بزرگی زیر پای ماست امکان دارد آخر طناب پامون بلرزه و بیوفتیم ته دره...چه بار سنگینی رو قبول کردیم و خبر نداریم