خاتمیت:

«ما کانَ مُحَمَّدٌ اَبا اَحَدٍ مِن رِجالِکُم وَلکِن رَسُولُ اللهِ وَ خاتَمُ النبِییّنَ»(4)

همانطور که اشاره شد جامعیت مقدس اسلام یک امر مسلم و غیرقابل انکار است، چرا که هم اکنون با گذشت چهارده قرن از ظهور و طلیعه ان همچنان زنده و حیات بخش است و این باور برای ما بوجود آمده که این مکتب قابلیت ماندن و اداره نظام زندگی انسانها را تا قیامت دارد، به همین دلیل دیگر لزومی برای پیامبر جدید نیست.

«اِنَّ هذا القُرآنَ یَهدِی لِلَّتِی هِیَ أقوَم»(5)

این قرآن راهنمای پابرجاترین و استوارترین برنامه ها است.

امام محمد باقر علیه السلام می فرمود:

«لَقَد خَتَمَ اللهُ بِکِتابِکُمُ الکُتُبُ وَ خَتَم بِنَبیّکُمُ الأنبِیاءَ»(6)

خداوند تبارک و تعالی به کتابتان کتابها را و به پیامبرتان پیامبران را خاتمه و پایان داد.

امام رضا علیه السلام می فرمود:

«شَریعهُ مُحمّدٍ صلی الله علیه و آله و سلّم لاتَنسِخُ إلی یَومِ القِیامَهِ وَلا نَبِیُّ بَعدَهُ ألی یَومِ القِیامَهِ»(1)

شریعت و دین حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلّم تا روز قیامت منسوخ نخواهد شد و تا آن روز هیچ پیامبری بعد از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم نخواهد آمد.

«جاءَ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله و سلّم فَجاءَ بِالقُرآنِ وَ بِشَریعَتِهِ وَ مِنهاجِهِ فَحَلالُهُ حَلالٌ إلی یَومِ القِیامَهِ وَ حَرامُهُ حَرامٌ اِلی یَومِ القِیامَهِ»(2)

رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم آمد و با قرآن و شریعت و راهنما آمد پس احکام حلال او تا قیامت حلال و محرمات او تا قیامت حرام خواهد بود.

رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم درباره جاودانگی کتاب آسمانی خویش می فرمود:

«ظاهِرُهُ أنیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیقٌ، لَهُ نُجُومٌ وَ عَلی نُجُومِهِ نُجُومٌ، لاتُحصی عَجائِبه وَلاتُبلی غَرائِبُهُ»

ظاهر قرآن زیبا و باطن آن ژرف است، آن را حد و نهایتی است و فوق آن حد و نهایت، حد و نهایتی دیگر است، شگفتی های آن پایان نمی یابد و تازه های آن کهنه نمی گردد

Share