فصل بیست و سوّم: احکام وکالت

فصل بیست و سوّم: احکام وکالت

سؤال 654- آیا وکالت با مرگ موکّل باطل می‌شود و وکیل حقّ فروش اموال موکّل را بعد از مرگش دارد؟
جواب: وکالت با مرگ موکّل باطل می‌شود بنابراین وکیل حقّ فروش اموال موکّل را بعد از مرگ او ندارد.
سؤال 655- چنانچه فردی که به عنوان وکیل فرد حقیقی و یا حقوقی است متوجّه شود که موکّل او قصد دارد مالی را که شرعاً متعلّق به طرف دعوای موکّلش می‌باشد را به طریق قانونی از او خلع ید کند، آیا شرعاً مسئولیّت دارد یا خیر؟
جواب: هرگاه وکیل بداند موکّل شرعاً حقّی ندارد نباید از او دفاع کند یا چیزی از دیگری به ناحق گرفته در اختیار موکّل بگذارد و اگر حقّ الوکاله‌ای در برابر کار خود بگیرد در صورتی مشروع است که تلاش برای احقاق حقوق مشروع کند.
سؤال 656- چنانچه وکیل به لحاظ انسانیّت و به منظور جلوگیری از تضییع حقّ طرف دعوای موکّلش اقدام به راهنمایی و مشاوره طرف دعوا نماید و احساس کند در صورت استعفا از مورد وکالتش، وکالت به فرد دیگری محوّل و در نتیجه حقّ شرعی طرف دعوا به ناحق تضییع می‌گردد به نحوی که تمامی دسترنج طول زندگی کاری مفیدش از بین خواهد رفت. چه تکلیفی در مقابل موکّل و نیز طرف دعوا خواهد داشت؟
جواب: راهنمایی مظلوم برای هر کس جایز بلکه در موردی که ذکر گردید شاید واجب باشد و خیانت محسوب نمی‌شود (هر چند ظاهراً موکّل طبق قانون سخن می‌گوید) ولی در این گونه موارد حقّ‌الزحمه‌ای از موکّل نمی‌تواند دریافت نماید.
 

Share