فصل سی و پنجم: احکام خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها

فصل سی و پنجم: احکام خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها

سؤال 1234- آیا غذا خوردن و انداختن سفره در مسجد کراهت دارد؟ منظور از کراهت در اینجا چیست؟
جواب: آری کراهت دارد، و اگر مزاحم نمازگزاران باشد جایز نیست و کراهت در اینجا همان کراهت اصطلاحی است؛ یعنی کار خوبی نیست، هرچند حرام نمی‌باشد.
سؤال 1235- پختن انگور، و نیز پختن یا سرخ کردن کشمش، یا خوردن آن چه حکمی دارد؟
جواب: پختن انگور اشکال دارد؛ ولی کشمش اشکال ندارد؛ مگر این که یقین حاصل شود که آب درون کشمش به جوش آمده است.
سؤال 1236- آیا جایز است از دنبلان (بیضه گوسفند و مانند آن) به خاطر برخورداری از هورمون، و از پودر تولیدی آن به منظور غذای ماهی برای پرورش مرغ یا ماهی استفاده کرد؟
جواب: خوردن آن برای انسان حرام است؛ ولی استفاده از آن برای تغذیه حیوانات اشکال ندارد و آن حیوان حلال است.
سؤال 1237- در مسأله سوّم از مسائل عمومی و مورد ابتلای آخر توضیح المسائل چاپ‌های قدیم (و مسأله 31 همان بحث در چاپهای جدید) فرموده‌اید: «اگر حیوان به غیر دستور شرعی ذبح شود گوشت آن پاک، ولی خوردنش حرام است» با توجّه به این مسأله، آیا می‌توان گوشت را از بقیه موادّ غذایی که با آن پخته شده جدا کرد و آن غذا را خورد، یا این که خوردن چنین غذایی نیز حرام است؟
جواب: اگر بطور کامل جدا شود، که عصاره گوشت نیز در آن نباشد، اشکالی ندارد.
سؤال 1238- همه ساله تعداد زیادی از حیوانات حرام گوشت، مانند گراز، به علّت وارد آوردن خسارت به مزارع کشاورزان، شکار می‌گردد. آیا تحویل لاشه این حیوانات به اقلیّتهای دینی، از قبیل ارامنه، و دریافت حقّ الزحمه، از بابت شکار و هزینه حمل و نقل، حلال و مطابق با دستورات شرع مقدّس اسلام می‌باشد؟
جواب: راهی که برای این امر تصوّر می‌شود، این است که شکارچیان را از اقلیّتهای دینی انتخاب کنند که هزینه شکار کردن به عهده آنها باشد و در مقابل از گوشتهای آن هرطور بخواهند استفاده کنند و صاحبان اراضی نیز می‌توانند در مقابل ورود شکارچیان به زمینهای خود حقّی دریافت کنند.
سؤال 1239- مدّتی است که بچه گوسفندی از سگ گله، شیر می‌خورد، آیا گوشت آن حرام است؟
جواب: حرام نیست؛ هرچند پرهیز از آن بهتر است.
سؤال 1240- اگر خوراک حیوانی مشروب و آبجو باشد؛ خوردن گوشت آن چه حکمی دارد؟
جواب: اشکالی ندارد؛ ولی اجتناب بهتر است.
سؤال 1241- برخی از عوام معتقدند: «طرف راست گوشت گرگ و خرگوش حلال و طرف چپ آن حرام است»، آیا این مسأله صحیح است؟
جواب: این مسأله به هیچ وجه صحّت ندارد و از خرافات است.
سؤال 1242- خواهشمند است نظر مبارک را در مورد حلّیّت یا حرمت گوشت و تخم شترمرغ برای مصارف داخلی و خارجی بیان فرمایید.
جواب: گوشت و تخم شترمرغ حلال است؛ خواه برای مصارف داخلی باشد یا خارجی.
سؤال 1243- در کشور جمهوری اسلامی ایران مصرف سرانه سیگار، «یک نخ سیگار ده تومان برای هر نفر در روز» می‌باشد که در مجموع نسبت به جمعیت 60 میلیونی کشور، معادل «600 میلیون تومان» در هر روز دود می‌شود، قسمتی از آن از خارج وارد شده و بالاجبار در هر روز بطور مستمر مقداری از بیت المال مسلمین به صورت ارز از کشور خارج می‌شود و مصرف‌کننده سیگار، بطور غیر مستقیم به این عمل کمک می‌کند. آیا با این وجود استعمال سیگار جایز است، یا این که مصرف‌کننده آن به بیت المال مدیون می‌شود؟ لازم به توضیح است که با این مبلغ در هر روز می‌توان یک بیمارستان مجهّز احداث کرد.
جواب: ضرر سیگار تنها منحصر به اینها نیست، سیگار زیانهای فراوانی دارد، هم زیان اقتصادی و هم زیان جسمی و روحی، به همین جهت در رساله توضیح المسائل آن را حرام دانسته‌ایم.
سؤال 1244- اگر کارشناسان صریحاً بگویند: «کشیدن سیگار برای سلامتی ضرر دارد» کشیدن سیگار شرعاً چه حکمی دارد؟
جواب: در فرض مسأله حرام است.
سؤال 1245- جوانی چند سال قبل با گاوی جماع کرده است، از آن گاو چند گوساله به وجود آمده است، آیا علاوه بر حرام بودن گوشت گاو و گوساله‌ها و لزوم از بین بردن آن، خوردن شیر آن گاو، یا فروختن لبنیّات آن نیز حرام است؟
جواب: خوردن شیر آن، و همچنین خریدوفروش لبنیّات آن جایز نیست.

Share