فصل دوّم: احکام آبها

فصل دوّم: احکام آبها

فاضلاب تصفیه شده

سؤال 22- نظر جنابعالی در مورد آب به دست آمده از تصفیه خانۀ فاضلاب، و استفاده از آن در مصارف گوناگون چیست؟ ضمناً آب تصفیه شده مراحل زیر را طی می‌کند.
1- آشغالگیری: در این مرحله آشغالهای درشت از فاضلاب ورودی جدا می‌شود.
2- دانه‌گیری: که در آن، ذرّات شن و ماسه و آشغالهای ریز گرفته می‌شود.
3- استخرهای وسیع در اندازۀ 100* 100 متر به تعداد 5 عدد که پشت سر هم واقع شده، و فاضلاب به ترتیب در یک یک آنها وارد، و سپس خارج می‌شود. نهایتاً آب خروجی به طور تقریباً صاف از تصفیه خانه خارج می‌شود. در طول این مسیر، با انجام اعمالی، میکروبها فعّال شده، و فاضلاب را تجزیه نموده، و موادّ فاضلاب در پایان در استخرها ته‌نشین می‌شود، به گونه‌ای که آب خروجی، تقریباً صاف، ولی همراه با رنگ و بوی خیلی کم می‌باشد.
جواب: آبهای مزبور پاک نیست؛ ولی می‌توان برای زراعت و شرب حیوانات از آن استفاده کرد. شرح بیشتر در این باره را در پاسخ سؤال 18 جلد دوّم همین کتاب مطالعه فرمایید.

 

آب مضاف

سؤال 23- گاهی از اوقات آبی که از شیر خارج می‌شود، به علّت وجود کلر، یا چیزهایی دیگر، رنگ آب ندارد. آیا این آب مضاف به حساب می‌آید؟ آیا وضو با چنین آبی جایز است؟
جواب: چنین آبی مضاف نیست؛ و وضو با آن اشکالی ندارد.
سؤال 24- آبی که با آن وضو گرفته، یا غسل مستحب یا واجبی کرده‌ایم، در ظرفی جمع شده است. آیا می‌توان از این آب مجدّداً برای تطهیر، یا وضو و حتّی غسل استفاده کرد؟
جواب: با آب وضو می‌توان وضو گرفت یا غسل کرد، ولی با آب غسل (البتّه منظور در اینجا آب قلیل است،) غسل و وضو اشکال دارد، ولی بدون شک انتخاب آبی که مورد استعمال واقع نشده، در هر حال بهتر است.
سؤال 25- آیا استفاده از آبی که با نور آفتاب گرم شده، مطلقاً کراهت دارد؟
یعنی اگر سرد شود، یا با آب سردی مخلوط گردد، و خنک شود، آیا استفاده از آن برای وضو یا غسل یا آشامیدن، کراهت دارد؟
جواب: ظاهر روایات این است که کراهت تا زمانی است که حرارت آب وجود دارد.

Share